«ستاره.ب» هستم، 26 سال دارم و از تهران تماس می‌گیرم پنج ماه است ازدواج کرده‌ام. می‌خواهم مصرف قرص‌های ضد‌بارداری را شروع کنم‌ اما شنیده‌ام این داروها، بویژه انواعی که به آن قرص LD می‌گویند، عوارض بی‌شماری دارد. می‌خواستم بدانم مصرف چه دارویی را برای جلوگیری پیشنهاد می‌کنید؟ علاوه بر این‌که یکی از عمه‌های من به دلیل ابتلا به سرطان پستان چند سال پیش فوت کرد. می‌خواستم درباره این عارضه هم به من توضیح بدهید تا بتوانم اقدام‌های پیشگیرانه در این باره انجام دهم.
کد خبر: ۵۶۷۳۳۱

دکتر سیده‌مریم بهاری‌ساروی‌/‌ داروساز

عوارض LD مربوط به پروژسترون موجود در این قرص است که پر‌عارضه‌ترین نوع پروژسترون است. انواع جدیدتر پروژسترون که طی سال‌های اخیر تولید شده‌اند؛ «دزوژسترول» در ترکیب قرص «مارولون» وجود دارد. نوع دیگری از پروژسترون به نام ‌دروزپیرنون‌ در ترکیب‌ قرص یاسمین وجود دارد. این قرص‌ها نیز با نام ‌دزوسپتیو‌ و‌ روکین ‌در ایران تولید شده‌اند. با این حال همیشه تعویض دارو باید با تشخیص پزشک صورت گیرد. علاوه براین‌که با توجه به سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پستان، باید پیش از مصرف با متخصص مشورت کنید تا درصورت بی‌ضرر بودن آن برای شما، از این داروها استفاده کنید.

دکتر اعظم صلاتی‌/‌متخصص جراحی عمومی

سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در زنان ایرانی و پنجمین علت مرگ ناشی از این بیماری در ایران است. عوامل ژنتیکی از جمله عوامل موثر در بروز این سرطان است. تاکنون ژن‌های مختلف عامل بروز این بیماری شناخته شده‌اند.

حاملان این ژن‌ها علاوه بر سرطان پستان مستعد ابتلا به سرطان‌های دیگر بخصوص سرطان تخمدان و روده بزرگ هستند. در این افراد سن بروز ابتلا به سرطان پستان پایین بوده و به صورت دوطرفه بروز می‌کند.

آنچه اهمیت دارد تشخیص موارد احتمالا ارثی و ژنتیکی سرطان پستان و مراجعه برای مشاوره ژنتیک و انجام تست ژنتیک در صورت نیاز برای یافتن افراد تحت خطر ابتلا به سرطان سینه است. در واقع در خانواده‌ها با زمینه ارثی ابتلا به این مشکل ممکن است حاملین سالم این ژن وجود داشته باشند. پس از شناسایی احتمالی افراد حامل این ژن، راهکارهای لازم برای جلوگیری از بروز سرطان در این افراد آغاز می‌شود.

از آنجا که ژن ابتلا به سرطان سینه با احتمال 50 درصد از طرف پدری منتقل می‌شود؛ بنابراین بررسی ژنتیکی هر دو طرف یعنی پدر و مادر مهم است.

پس ابتلا به سرطان پستان زیر 50 سال همراه با وجود سابقه سرطان تخمدان در همان فرد یا وجود سابقه سرطان پستان یا تخمدان در فامیل پدری یا مادری یا همراه با وجود سابقه سرطان پستان در مردان فامیل از عواملی هستند که نشان می‌دهند خطر ابتلا در فرد وجود داشته و انجام آزمایش‌های شناسایی وضع افراد ضروری است.

به‌ دلیل این‌که میزان بروز سرطان‌های پستان و تخمدان در حاملان این ژن‌ها به‌ ترتیب حدود 85 تا 90 درصد و 20 تا 40 درصد است؛ به این افراد توصیه می‌شود عمل برداشتن پستان‌ها به صورت دو طرفه انجام شود. درباره تخمدان‌ها نیز باید همین مساله مد نظر قرار گیرد.

انجام معاینه فردی برای آگاهی از وضع سلامت پستان‌ها ضروری است.

از متخصص زنانی که تحت نظر او هستید، بخواهید تا شیوه درست سنجش سلامت این بخش از بدن را به شما آموزش دهد.

مهتاب خسروشاهی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها