پذیرایی از این تعداد گردشگر طی سال 2012 در شرایط بحرانی و ناآرامیهای مصر حاکی از وجود زیرساختهای قوی و مدیریتی مدرن در صنعت توریسم این کشور در کنار جاذبههای باستانی آن است اما افت درآمد صنعت گردشگری مصر به دلیل این ناآرامیها از یک سو و وابستگی درآمد ملی این کشور به صنعت گردشگری باعث شد تا فعالان این صنعت برای رونق دوباره آن راهی بازارهای هدفی جدید شوند که یکی از آن بازارهای جدید ایران است.
این گروه اعتقاد دارند ایجاد ارتباط تجاری و سیاسی پس از گذشت سه دهه میتواند فرصتی مناسب برای صنعت گردشگری مصر باشد.
صنعتی که سالانه 11 درصد از درآمد ناخالص مصر را تامین میکند. در این زمینه پس از برقراری ارتباط و البته جلسههای متعدد بین مقامات و مسئولان دو کشور قراردادی بین ایران و مصر منعقد شد که طبق آن ایران میتواند سالانه تا 120 هزار نفر گردشگر به مصر بفرستد و در مقابل میزبان 60 هزار گردشگر مصر باشد.
این قرارداد هنگامی که در رسانههای دو کشور منتشر شد با مخالفتها و موافقتهای متعددی روبهرو شد و باعث ایجاد نگرانیهایی بین دو کشور گردیدی این نگرانی تا حدی پیش رفت که تبادل گردشگر بین دو کشور را به مرز قطع شدن رساند. اما انگیزه بالای دو کشور برای رشد و ارتقای صنعت گردشگری باعث شد تا دوباره برای به دست آوردن بازار گردشگری طرف مقابل تلاش کنند و در این زمینه گروهی از فعالان عرصه گردشگری مصر را راهی ایران کرد.
به هر حال فارغ از اینکه مخالفان ایرانی یا مصری این قرارداد چه دلایلی برای خود دارند مساله نبودن امنیت کافی برای حضور گردشگران ایرانی در مصر، که البته موضوع کماهمیتی هم نیست، باعث شد تا فعالان عرصه گردشگری از فواید احتمالی برقراری این ارتباط چشم بپوشند و آن را بطور کلی نفی کنند.
این موضوع زمانی رنگ و بوی جدیتری به خود گرفت که سازمان جهانی گردشگری براساس آمار، امنیت کشور مصر را برای گردشگران خارجی در حد بسیار پایین اعلام کرد تا جایی که نام مصر پس از سودان و پاکستان به عنوان سومین کشور خطرناک گردشگرپذیر جهان اعلام شد.
انتشار این خبر از یک نهاد بینالمللی و موثر در صنعت گردشگری جهان، باعث شد تا موج جدیدی از مخالفتها بر ضد این برنامه داخل مرزهای ایران شکل گیرد در حالی که میتوان به نیمه پر لیوان برای صنعت گردشگری کشورمان توجه کرد و از فرصت به دست آمده یا همین موضوع، یعنی نبود امنیت برای گردشگران خارجی در مصر به نفع رشد صنعت گردشگری کشورمان استفاده کرد.
نکتهای که شاید تا کنون از دید مسئولان داخلی کشور دورمانده صرفا هیاهوی خبری درباره نبودن امنیت برای گردشگران ایرانی است که ذهن آنها را به خود مشغول کرده است بنابراین اگرچه امنیت گردشگران مقوله بسیار مهم و عامل اصلی تعیین مقصد مسافران سراسر جهان است اما همین موضوع در کشور باستانی مصر در حال حاضر فرصتی طلایی را در اختیار صنعت نوپای گردشگری ایران قرار داده است؛ صنعتی که به اظهار سازمان جهانی گردشگری هم اکنون به عنوان یکی از ارزان ترین مقاصد گردشگری جهان شناخته شده و بسیاری را با وجود تبلیغات سوء علیه جاذبههای کشورمان وادار به بستن چمدانهایشان به سمت ایران کرده است.
فرصت طلایی
برای پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط مصر فرصت طلایی برای ایران هست یا نه باید گفت با وجود ناآرامیهای موجود در کشور مصر، طبق آمار منتشر شده توسط سازمان جهانی گردشگری، این کشور توانسته در سال 2012 میلادی حدود 10 میلیون نفر گردشگر را از سراسر جهان به خود جلب کند، این رقم یعنی چیزی حدود چهار برابر گردشگران ورودی به کشورمان با وجود امنیت و 2400 محوطه باستانی موجود در ایران.
از سوی دیگر همانطور که قبلا اشاره شد همین سازمان (سازمان جهانی گردشگری ) ایران را به عنوان یکی از مقاصد ارزان قیمت گردشگری جهان طی سال 2012 میلادی اعلام کرده است بنابراین میتوان با اتخاذ سیاستهای مدیریتی مناسب با این شرایط و توسل به این دو مزیت یعنی مشهور بودن کشور مصر در کنار ارزان بودن ایران اقدام به برقراری تورهای ترکیبی بین دو کشور کرد تا از این فرصت طلایی به بهترین شکل ممکن به نفع خودمان استفاده کنیم.
بدون تردید ارزان قیمت بودن بستههای گردشگری ایران در کنار خوشنامی زیرساختها و جاذبههای مصر باستان میتواند پیشنهاد جذابی برای گردشگران دیگر نقاط جهان که در مصر اقامت دارند، بوده و آنها را تشویق به بازدید از محوطههای باستانی ایران کند.
با این روش بدون تردید گردشگرانی که از مصر باستان دیدن میکنند میتوانند پس از یک هفته اقامت در این کشور از آرامش و جاذبههای ایران امن لذت ببرند و آرامشی بسیار مناسب را به خودشان هدیه بدهند.
شاهد مثال این موضوع سخنان «هشام زعزوع» وزیر گردشگری مصر در پاسخ به احتمال قطع تبادل گردشگر بین دو کشور است که میگوید: بدون تردید کشور من به دنبال منافع مادی خود در این زمینه و دمیدن روحی تازه در صنعت گردشگری خود است که با این توافق به نتیجه خواهد رسید. بنابراین هرگز ورود گردشگران ایرانی به مصر متوقف نخواهد شد چون منافع ملی مصر با این اتفاق تامین نمیشود».
این یعنی اگر مسئولان گردشگری ایران با ریزبینی از اشتیاق مصریها برای برقراری ارتباط با صنعت گردشگری ایران بتوانند استفاده کنند و امتیازات مناسبی از آنها بگیرند و وارد یک بازی بُرد بُرد شوند.
پیشبینی میشود که حتی با ارسال دوبرابر گردشگر ایرانی به مصر، گردشگری کشورمان میتواند به خوبی از امتیازات موجود بازار هدف مصر یعنی حدود 10 میلیون نفر گردشگر خارجی به نفع رونق گردشگری ایران استفاده و آنها را با داشتههای کشورمان در این زمینه آشنا نماید؛ نه اینکه صرفا روی جذب گردشگران مصری برای سفر به ایران سرمایهگذاری کند چون به عقیده مسئولان گردشگری این کشور کمتر از 10 درصد مصریها توان تجربه سفرهای خارجی را دارند.
اینجاست که مسئولان گردشگری ایران میتوانند با استفاده از سیاستهای مناسب علاوه بر جذب این تعداد، یعنی 10 درصد مصریها، روی گردشگران خارجی حاضر در این کشور نیز سرمایهگذاری کنند و در عین حال با ایجاد ارتباط با بخش گردشگری مصریها از تجارب آنها استفاده کرده و به ترمیم و تقویت زیرساختهای گردشگری ایران اقدام کند.
در این زمینه میتوان به قرارداد خرید دو فروند هواپیمای تجاری از مصر توسط ایران اشاره کرد که به عنوان اولین امتیاز ارتباط و استفاده از بازار هدف مصر برای کشورمان بوده است بنابراین باید به نیمه پر لیوان نگاه کرد و امنیت پاسارگاد را کنار بحران اهرام در قالب یک بسته پیشنهادی گردشگری برای ماجراجویانی که در مصر حضور یافته اند قرار داد.
شیدا رمزی - ضمیمه چمدان
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد