46 سال پیش ، در روز 26 مه سال 1967 میلادی مجلس مشورتی ایالت شرقی نیجریه جدایی بیافرا را از کشور نیجریه تصویب می کند ، این مصوبه مانند آخرین میخی بود که به تابوت آشتی ملی کوبیده شده و جنگ داخلی نیجریه آغاز می شود.
کد خبر: ۵۶۶۱۶۶
تصویب جدایی بیافرا ، آغاز جنگ داخلی نیجریه

به گزارش جام جم آنلاین، در ژوییه سال 1966 میلادی ژنرال مسیحی یعقوب گاوون با حمایت نظامیان مسلمان دست به یک کودتای نظامی می زند ویک دولت فدرال نظامی را مستقر می کند.

فرماندار نظامی ایالت شرقی محل سکونت قوم ایبو که آنها نیز مسیحی بودند به نام ژنرال چوکووامکا اودومگوو اوجوکوو مشروعیت حکومت یعقوب گاوون را به رسمیت نمی شناسد و از این جا روز شمار جنگ آغاز می شود.

ریشه اصلی این جنگ مرگبار نفت بود.ایالت شرقی و سرزمین بیافرا دارای ذخایر غنی نفت بود که در سال 1955 میلادی توسط شرکت های انگلیسی شل و بریتیش پترولیوم کشف شده بودند.

پس از اینکه یعقوب گاوون به قدرت رسید ، اوجوکوو اعلام می کند درآمدهای نفتی منطقه توسط فرمانداری بیافرا مسدود می شود تا برای انتقال و اسکان ایبوهایی که ساکن شمال بودند و از سرکوب فرار کرده و آواره شده بودند ،برسد.

پس از اینکه مجلس مشورتی ایالت شرقی نیجریه تجزیه بیافرا از نیجریه را تصویب می کند سه روز بعد اوجوکوو استقلال جمهوری بیافرا که نام آن برگرفته از خلیج بیافرا بود را اعلام می کند.



واکنش دولت فدرال نظامی فوری بود.لاگوس وضعیت فوق العاده اعلام کرده و نیروهای ارتش را به بیافرا اعزام می کند و درگیری بزودی به یک جنگ تمام عیار داخلی مبدل می شودکه در شدیدترین مراحل آن بیش از 250 هزار سرباز دولت فدرال با جدایی طلبان بیافرایی می جنگیدند.در ابتدا ، بیافرا به خوبی مقاومت می کند.

نیروهای دولت فدرال سرزمین بیافرا را محاصره کرده و از ورود هرگونه مواد غذایی و کمک بشردوستانه به منطقه درگیری جلوگیری می کنند.

ایبوهای ساکن بیافرا که در معرض قحطی قرار داشتند ،تسلیم نمی شوند اما ، قحطی و گرسنگی موجب مرگ صدها نفر در روز می شود و این تعداد هر روز افزایش می یابد.



سرانجام بیافرا به زانو در می آید و از سازمان ملل می خواهد در مورد شرایط یک آتش بس برای تدارک توافق های صلح میانجی گری کند.اما دولت فدرال قاطعانه پاسخ منفی داده و اعلام می کند جدایی طلبان بیافرا باید بدون قید و شرط تسلیم شده و استقلال بیافرا منتفی شود.

در پی یک حمله سنگین نیروهای فدرال به نیروهای دفاعی تحلیل رفته جدایی طلبان بیافرا ، اوجوکوو رهبر جدایی طلبان به ساحل عاج فرار می کند.

سرانجام پس از 33 ماه جنگ برادرکشی که منجر به مرگ بین یک تا سه میلیون نفر می شود که بخش اعظم قربانیان آن به دلیل گرسنگی بود ، جنگ بیافرا خاتمه می یابد.

به این ترتیب ، در روز 26 مه سال 1967 میلادی مجلس شرقی نیجریه به جدایی بیافرا از کشور نیجریه را تصویب می کند.



جنگ بیافرا یکی از جنگ های داخلی بی رحمانه ای بود که همواره در یاد انسان های معاصر این جنگ باقی مانده و گرسنگان آن را تاریخ فراموش نخواهد کرد.

صحنه های فراموش نشدنی و دردآور صدها هزار مرد و زن گرسنه و کودکانی که از شدت گرسنگی شکم هایشان باد کرده بود و بقیه اندامشان اسکلتی بود که پوست چروکیده ای روی آن کشیده باشند.آنها دسته دسته می مردند ، برخی از شدت گرسنگی خاک می خوردند و از دست هیچ کس کاری برای کمک به آنها برنمی آمد.بهرام افتخاری.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها