در بیانیه‌ پایانی همایش باستان‌شناسی جیرفت تاکید شد

ثبت جهانی جیرفت و منظر فرهنگی آن

در بیانیه‌ پایانی همایش بین‌المللی باستان‌شناسی جیرفت بر لزوم ثبت جهانی جیرفت و منظر فرهنگی آن تأکید شد.
کد خبر: ۵۵۸۴۹۹
ثبت جهانی جیرفت و منظر فرهنگی آن

همایش بین‌المللی باستان‌شناسی جیرفت با خواندن بیانیهی هیأت علمی پایان یافت. در این بیانیه بر لزوم برنامه‌ریزی در راستای استمرار پژوهش‌های هدف‌مند و روش‌مند باستان‌شناسی در این حوزه تأکید و اعلام شد که خلأهای تاریخی و گاه‌شناختی که در گستره‌ جغرافیایی این حوزه وجود دارند باید شناسایی و رفع شوند.

مستندنگاری و تهیه‌ نقشه‌های دقیق، بویژه نقشه‌های سه‌بعدی از منطقه براساس فتوگرامتری هوایی، بهره‌برداری از دانش متخصصان و پژوهشگران داخلی و خارجی، تأمین اعتبار لازم برای انجام پژوهش‌های لازم اعم از میدانی و غیرمیدانی و همچنین تأمین اعتبار لازم برای حفاظت پایدار از آثار به‌دست آمده از کاوش‌ها و سامان‌دهی محوطه‌ها از دیگر دستاوردها و درخواست‌های مطرح‌شده در این همایش بود.

همچنین در بیانیه‌ پایانی بر ضرورت ایجاد محوطه - موزه (سایت - موزه) در محوطه‌های شاخص و تسریع در تکمیل ساختمان موزه و گشایش آن براساس آخرین استانداردهای علمی و فنی تأکید شد. همچنین اعضای هیأت علمی این همایش عنوان کردند که تداوم تاریخی و ویژگی‌های خاص حوزه‌ی هلیل‌رود آن را به‌عنوان یک منظر فرهنگی و نه تعدادی نقطه‌ باستانی گسسته مطرح می‌کند.

در این بیانیه همچنین آورده شد که افزایش پژوهش‌های آینده‌ منطقه‌یی و فرامنطقه‌یی، برگزاری همایش‌های تخصصی را ضروری می‌سازد. همچنین تأکید شد که این منظر فرهنگی به‌عنوان جیرفت و منظر فرهنگی آن باید ثبت جهانی شود.

به گزارش ایسنا، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان نیز در اختتامیه‌ این همایش، برگزاری همایش باستان‌شناسی جیرفت را زمینه‌ای برای تحقق وعده‌های داده‌شده دانست و گفت: نسبت به آنچه که حق جیرفت است کارهای بسیار زیادی باید انجام شود.

حسن شمس‌الدینی با تأکید بر این‌که جیرفت باید بیش از این به جهانیان معرفی می‌شد، افزود: یکی از مباحث مهم مطرح‌شده در این همایش، فلزکاری و معدن‌کاری در حوزه‌ تمدن جیرفت بود و ضروری است تا به‌طور جدی‌تر به این موضوع وارد شویم. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها