عباسی در نشست آژانس بین المللی انرژی اتمی:

نیاز ایران به نیروگاه‌های برق اتمی برطرف می‌شود

معاون سازمان انرژی اتمی خبر داد:

طراحی راکتور 360 مگاواتی در ایران

معاون سازمان انرژی اتمی از اجرای پروژه بومی طراحی و ساخت راکتور برای تولید برق خبر داد و گفت: این راکتور با ظرفیت 360 مگاواتی با اتکا به توان داخلی ساخته خواهد شد که در حال حاضر مراحل طراحی آن پایان یافته است.
کد خبر: ۵۵۴۷۶۷
طراحی راکتور 360 مگاواتی در ایران

دکتر محمد احمدیان در نشست فناوری هسته ای تهدید یا فرصت با اشاره به کاربرد فناوری هسته ای در جنگ جهانی دوم، افزود: پس از جنگ جهانی دوم بحث تولید انرژی در راکتورهای کنترل شده مطرح و بسیاری از کشورها به سمت تولید انرژی از فناوری هسته ای شدند.

معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به تعداد راکتورهای فعال و میزان برق تولیدی از انرژی هسته‌ای، اظهار داشت: تا اواخر سال 2012 تعداد 440 راکتور در دنیا در زمینه تولید برق فعال هستند که از این تعداد راکتور 384 مگاوات برق تولید می‌شود.

وی تعداد راکتورهای در دست ساخت در دنیا را 75 راکتور با ظرفیت 76 هزار مگاوات ذکر کرد و ادامه داد: علاه بر این 94 راکتور با ظرفیت 102 هزار مگاوات در دست برنامه ریزی است.

احمدیان با اشاره به جایگاه فعلی انرژی هسته‌ای برای تولید برق، خاطرنشان کرد: با استفاده از انرژی‌های نو چون انرژی خورشیدی و باد شاهد کم شدن سهم انرژی هسته ای در تولید برق هستیم.

وی به بیان وضعیت کشور در زمینه تولید برق از انرژی هسته‌ای پرداخت و یادآور شد: در قبل از انقلاب برای تولید 23 هزار مگاوات برق از انرژی هسته ای با شرکت‌های غربی تفاهم نامه امضا و متعاقب آن قرار شد نسبت به ایجاد دو واحد نیروگاه در بوشهر و دو واحد در دارخوین اقدام شود.

احمدیان با تاکید بر اینکه در بعد از انقلاب نیز ایجاد و راه اندازی نیروگاه بوشهر با طرح آلمانی‌ها پیشرفت خوبی داشته است، اضافه کرد: با اعمال تحریم‌ها ساخت دو راکتور بوشهر متوقف شد و پس از یک دوره نسبتا طولانی رکود روسیه قرار داد تکمیل آن را امضا کردند.

معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به آخرین وضعیت راکتور بوشهر برای تولید برق، خاطرنشان کرد: با تکمیل این نیروگاه در سال گذشته توانستیم برق تولید کنیم و قبل از آنکه این برق را وارد مدار کنیم در حال رفع ایرادات آن هستیم.

احمدیان با اشاره به وضعیت فعلی نیروگاه بوشهر، اظهارداشت: در حال حاضر مشغول رفع ایرادات قبل از تحویل موقت نیروگاه به پیمانکار ایرانی هستیم.

وی با تاکید بر اینکه ساختگاه نیروگاه بوشهر می‌تواند چهار تا شش هزار مگاوات برق اتمی را پشتیبانی کند و یادآور شد: امکانات واحد اول نیروگاه می‌تواند برای واحدهای بعدی نیز استفاده شود.

احمدیان از تلاش سازمان انرژی اتمی برای تولید 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای خبر داد و افزود: در این راستا سازمان دو راهکار را در نظر دارد. یکی ساخت راکتور جدید با همکاری شرکت‌های خارجی است که هرچند  سرعت کار بیشتر و هزینه کمتر است ولی سهم مشارکت ایران کم خواهد شد.

وی اجرای پروژه بومی در این زمینه را راهکار دوم ذکر کرد و افزود: در این زمینه اجرای پروژه بومی طراحی و ساخت راکتور 360 مگاواتی با اتکا به توان داخلی از دیگر راهکارها است که در این زمینه طراحی‌های این راکتور به پایان رسیده است.

به گفته معاون سازمان انرژی اتمی، این پروژه در مرحله شناسایی و چگونگی ساخت تجهیزات راکتور قرار دارد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها