مصاحبه پرویز مشرف با مجله اشپیگل

هدف از بازگشت ژنرال

آقای مشرف قرار است در ماه می‌در پاکستان انتخابات برگزار شود. اکنون مردم از ده سال حاکمیت شما چندان راضی به‌نظر نمی‌رسند. چرا به پاکستان برگشتید؟ برای من دومطلب دارای اهمیت است:اقتصاد پاکستان باید به هر طریق ممکن دوباره در مسیر موفقیت قرار بگیرد و ما باید با تروریسم و افراط‌گرایی بجنگیم. درباره این دو مورد به اندازه کافی در آخرین دولت اقدامی صورت نگرفته است.
کد خبر: ۵۵۱۷۳۳
هدف از بازگشت ژنرال

پاکستان در دوره من کشوری در حال توسعه با اقتصادی موفق بود و تروریسم مشکل حادی آن‌طور که اکنون هست، نبود. توفیق در این دو حوزه سیاسی کلید تبدیل پاکستان به کشوری با ثبات و سلامت از نظر اقتصادی است. می‌خواهم پاکستان را در مسیر رفاه هدایت کنم و از ترور نجات دهم.

اما مردم به شما برای حل این مشکلات چندان اعتماد ندارند و بر عکس، شما متهم شده‌اید که بارها در مسیر انتقال دموکراسی آن‌طور که بعد از کودتای 1999 وعده آن را داده بودید، وقفه ایجاد کردید. شما دیگر مردی که دورانش به سر آمده، به شمار می‌آیید.

تا سال 2007 محبوبیت من 78 درصد بود. بنابر این هشت سال بسیار موفق بودم. همه شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی حکایت از آن داشت که پاکستان کشوری رو به پیشرفت و ترقی است. سال 2007 تنها سالی بود که رهبری من با ایراداتی همراه بود. یک‌سال در برابر هشت سال، موفقیت چندان مهمی تلقی نمی‌شود. دولت بعد از من با شعار دموکراسی در پنج سال گذشته در تمام زمینه‌ها بر خطا بوده است.

روابط با آمریکا در پایین‌ترین سطح ممکن است: یکی از ماموران سیا دو پاکستانی رابه قتل رساند؛ یک گروه ویژه از تفنگداران دریایی آمریکا اسامه بن‌لادن را در عملیاتی که به اطلاع دولت پاکستان نرسیده بود یافته و کشتند و ایالات متحده در یک عملیات هوایی چند سرباز پاکستانی را به قتل رساند. چه شیوه متفاوتی را در مواجهه با آمریکا می‌خواهید در پیش بگیرید که دوست این کشور محسوب شوید؟

حقیقتا سطح روابط دو کشور اکنون بسیار کاهش یافته است. اما این روابط در زمان من آن‌قدر بد و ناگوار نبود و همیشه یک اعتماد متقابل میان ما وجود داشت. من می‌خواهم این روابط را دوباره بازسازی کنم.

بعد از کشته شدن بن لادن در گزارش‌ها آمده بود که شما اندکی پس از حملات تروریستی یازدهم سپتامبر 2001 برای تعقیب تروریست‌ها در پاکستان به آمریکا اختیار تام داده بودید. در ظاهر به ایالات متحده اعتراض می‌کردید اما پنهانی به آنها آزادی عمل داده بودید.

هر کسی که چنین ادعاهایی را مطرح می‌کند، مزخرف می‌گوید. هرگز چنین توافقی وجود نداشت.

چرا مرتبا عملیات آمریکا را در کشتن بن‌لادن محکوم می‌کنید؟ این عملیاتی موفق علیه معروف‌ترین تروریست تحت تعقیب جهان بود که سال‌ها در پاکستان مخفیانه زندگی می‌کرد.

من شک دارم آن‌طور که در گزارش‌ها آمده بن لادن در پنج سال آخر در این خانه زندگی می‌کرده است. صادقانه بگویم که من باور نمی‌کنم و دلایل خوبی هم برای آن دارم. ایالات متحده حتی یک سند را که این قضیه واقعی باشد، ارائه نکرده است. تصور من بر این است که بن لادن فقط گه‌گاه در ابیت آباد بوده است.

بله، با حدود یک کیلومتر فاصله از یک آکادمی نظامی ارتش پاکستان، چطور او می‌توانسته بدون جلب توجه این‌طور مخفی بماند؟

او نزدیک یک آکادمی نظامی زندگی می‌کرد. وظیفه این آکادمی آموزش افسران جوان بوده است نه اقدامات امنیتی. کدام آکادمی نظامی در سراسر دنیا خبر دارد که در چند کیلومتری‌اش چه کسی زندگی می‌کند.

بنابراین هنوز هم به ایالات متحده در کشتن بن‌لادن در پاکستان انتقاد دارید؟

این شیوه خالی از اشکال نبود. هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد که دیگران حاکمیتش را نقض کنند، آن‌گونه که آمریکا در این قضیه عمل کرد. اقتدار و حاکمیت پاکستان نقض شد؛ چطور می‌توانم آن را تائید کنم.

از قرار معلوم آنها کاملا بی‌خبر بوده‌اند. چطور می‌توانستند چنین عملیاتی را آنها انجام دهند؟

آمریکا باید پاکستان را در جریان می‌گذاشت. ما بالاخره شریک عملیات ضد تروریسم آنها هستیم؛ اما درباره این‌که بی‌خبر از قضیه بودیم، سازمان سیا در زمانی که 19 نفر از چند ماه قبل تدارک آغاز عملیات یازدهم سپتامبر را می‌دیدند، شکست اطلاعاتی خورد؛ هنگامی که آنها چهار هواپیما را ربودند سیا باز هم شکست خورده محسوب می‌شود و وقتی دو هواپیما به سمت مرکز تجارت جهانی حرکت کرد، سیا کاملا از قضیه بی‌اطلاع بود و همچنین هنگامی که یک هواپیما به پنتاگون برخورد کرد. سیا چند دفعه شکست خورد؛ بنابر این مارا برای یک بار شکست می‌توان بخشید.

درباره حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا که چند تروریست ارشد را هدف قرار داده است و پیام‌های دیپلماتیک ایالات متحده که تائید می‌کند این حملات با موافقت پنهانی دولت پاکستان بوده است، چه نظری دارید؟

مخالف جنگ به شیوه هواپیماهای بدون سرنشین هستم. این حملات همچنین نقض حاکمیت ماست. اگر آمریکا می‌خواهد به این شیوه با تروریست‌ها بجنگد باید تکنولوژی مربوط را در اختیار ما بگذارد تا ما بتوانیم این جنگ را به پیش ببریم.

طالبان از شما نفرت دارند و اخیرا پیغام داده‌اند شما را به جهنم می‌فرستند. علاوه بر این چند قاضی و سیاستمدار ترجیح می‌دهند، شمارابالای چوبه دار ببینند. از بازگشت به پاکستان نمی‌ترسید؟

تروریست‌ها در تمام 12 سال گذشته سعی کرده‌اند مرا به جهنم بفرستند؛ ولی موفق نبوده‌اند. در آینده هم موفق نخواهند بود. تجربه من به‌عنوان یک ارتشی این است که اکثر موقعیت‌های خطرناک اگر در میان آن باشید، چندان هم جدی نیست. یک چیز کاملا واضح است و آن این‌که اینها فقط برای ایجاد ترس است و من می‌دانم که شانس به کمک آدم شجاع می‌آید.

منبع: اشپیگل آنلاین 
مترجم:‌ ایرج جودت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها