مصری‌ها بدون ویزا به ایران می‌آیند

رئیس‌جمهور کشورمان با تاکید بر این که ایران به دنبال توسعه سطح روابط دیپلماتیک و باز کردن سفارتخانه‌‌ها با مصر است، گفت: برای فعالیت تجاری و گردشگری میان دو کشور، بزودی صدور ویزا را به طور یکطرفه حذف می‌کنیم.
کد خبر: ۵۳۹۲۶۹

به گزارش ایرنا، محمود احمدی‌نژاد که در یکی از برنامه‌های خود در قاهره در نشست خبری با حضور نمایندگان خبرگزاری‌های بین‌المللی حضور یافته بود، افزود: امیدواریم این کار مقدمه‌ای برای توسعه هر چه بیشتر روابط بین دو کشور باشد.

علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان هم به خبرنگاران گفت: شهروندان مصری از ماه آینده می‌توانند بدون ویزا به ایران سفر کنند.

رئیس‌جمهور در ادامه نشست خبری خود با اشاره به این که امروز ایران با امارات سالانه 16 میلیارد دلار و با ترکیه در حدود 30 میلیارد دلار و با بعضی از کشورها 40 میلیارد دلار همکاری و مبادلات اقتصادی دارد، گفت: به نظر نمی‌رسد که ظرفیت همکاری و مبادلات اقتصادی ایران و مصر کمتر از 30 میلیارد دلار در سال باشد.وی اضافه کرد: البته به‌این معنا نیست که به سرعت و در کوتاه مدت باید به این سطح برسیم، اما در سه گام و حداکثر در 10‌سال می‌توان به این میزان دست یافت.

احمدی‌نژاد با تاکید بر این که، ایران در زمینه‌های فناوری محدودیتی برای همکاری با مصر ندارد، گفت: بهترین کسانی که می‌توانند از تجربیات ملت ایران استفاده کنند، برادرانمان در کشور مصر هستند و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

مذاکره با آمریکا از موضع فشار معنایی ندارد

رئیس‌جمهور کشورمان دلیل رد پیشنهاد آمریکا برای مذاکره مستقیم درزمینه موضوع هسته‌ای را نگاه از موضع فشار و تحمیل از سوی طرف مقابل بیان و تاکید کرد که چنین مذاکره‌ای از موضع زور بی‌معناست.

احمدی‌نژاد، این مطلب را در پاسخ به پرسش خبرگزاری آسوشیتدپرس بیان کرد و افزود: مذاکره باید بر مبنای تفاهم باشد و این که یک طرف چماقی در دست بگیرد بی‌معناست.

وی تصریح کرد: گفت و گو بر پایه عدالت و احترام معنا می‌یابد؛ آمریکایی‌ها بتازگی لحن خود را اصلاح کردند و حالا اگر عمل و رفتارشان را هم تصحیح کنند و به عدالت و حقوق ملت ایران احترام بگذارند، ما هم با نظر مثبت مطالب آنان را بررسی می‌کنیم و این را بارها اعلام کرده‌ایم.

همکاری بر پایه مشترکات شکل می‌گیرد

رئیس‌جمهور همچنین در گفت‌وگو با روزنامه الاهرام مصر در پاسخ به این پرسش که برخی مشکلات در گذشته وجود داشته از جمله مثلا نام خیابان خالد اسلامبولی، آیا در آینده می‌توانیم این مشکل را پشت سر گذاشته و اسم این خیابان را عوض کنیم، گفت: فکر می‌کنم روابط دو ملت بزرگ بسیار مهم‌تر و فراتر از نامگذاری یک خیابان یا یک محل است. وقتی اراده کنیم، این مسائل خود به خود حل خواهد شد. باید به آینده دو ملت فکر کنیم و همیشه همکاری براساس نقاط مشترک اتفاق می‌افتد نه نقاط افتراق.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آینده منطقه و جهان را در پرتو سلطه آمریکا چگونه پیش‌بینی می‌کنید، اظهار کرد: فکر می‌کنم تا چهار، پنج سال آینده شرایط آمریکا به طور کامل تغییر خواهد کرد.

رئیس‌جمهور همچنین پنجشنبه گذشته در اجلاس سران سازمــــان همکاری‌های اسلامی سخنرانی کرد. وی عصر دیروز به تهران بازگشت.

مشایی: کفشی پرتاب نشد

در همین حال، اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد با اشاره به تصاویر برخی شبکه‌های تلویزیونی خارجی درباره پرتاب کفش به سمت رئیس‌جمهور گفت: اصلا کفشی در این صحنه پرتاب نشده است، ما فیلم‌ها را به طور کامل بررسی کرده‌ایم.

به گزارش فارس، وی در جمع خبرنگاران افزود: این واقعه، یک اتفاق کاملا برنامه‌ریزی شده بوده است. دوربین آماده بود تا چنین حرکتی صورت بگیرد. اصلا کفشی پرتاب نشده است. در آن صحنه و آن آدم که دست خود را جلو و عقب می‌برد با آقای احمدی‌نژاد بیشتر از یک متر فاصله ندارد.

مشایی گفت: کفشی در کار نبود. این یک صحنه‌سازی بود تا خبر حضور آقای احمدی‌نژاد تحت تاثیر قرار بگیرد و این واقعه بزرگ مخدوش شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها