طاهره آشیانی / گروه رادیو و تلویزیون

رادیو؛ رفیق روزهای جنگ

این روزها به مناسبت هفته دفاع مقدس فیلم‌های مرتبط با جنگ از تلویزیون پخش می‌شود. با دیدن این فیلم‌ها می‌توان به گذشته رفت و اتفاقاتی را که در جنگ رخ داده، دید.
کد خبر: ۵۰۴۲۹۱

در این فیلم‌ها می‌توان ابزار و ادوات جنگی را هم دید، سنگرها و خاکریزها، میدان‌های پر از مین، دیده‌بان‌ها و بیسم‌چی‌ها و... اما در بین همه این ابزارها یک جعبه کوچک را هم می‌توان دید که در دست برخی از رزمنده‌هاست. آنها این جعبه کوچک را به گوششان نزدیک کرده‌اند و پیچ کوچک آن را می‌چرخانند تا موج مناسبی را پیدا کنند و صدای «رادیو» را شفاف بشنوند تا از اخبار شهرها و جبهه‌های دیگر مطلع شوند.

رادیو در سال‌های جنگ همیشه روشن بود. آنهایی که در شهرها بودند همیشه رادیویی کوچک هم همراه داشتند تا لحظه‌به لحظه از اتفاقات کشور و بخصوص جبهه‌ها باخبر شوند. در سال‌های جنگ، خاموشی زیاد بود، اما در زمانی که برق هم نبود رادیوها روشن بود، چون این رسانه با یک باتری کوچک هم کار می‌کرد. رادیو هم در جنگ بود هم در پناهگاه‌هایی که مردم لحظات دلهره‌آوری را در آنجا سپری می‌کردند و گوششان به‌صدای رادیو بود تا وضعیت سفید را اعلام کند.

گردانندگان رادیو در ابتدای جنگ با راه‌اندازی «رادیو‌جبهه»، جنگ را در اولویت قرار دادند. گزارشگران و خبرنگاران رادیو به جبهه‌های مختلف اعزام شدند و مانند یک رزمنده در خط مقدم حضور یافتند تا همه اتفاقات را برای مردم سراسر کشور گزارش کنند. مردم از طریق رادیو باخبر می‌شدند که اوضاع شهرهای جنگی چگونه است. رادیو برای اعلام خبر پیروزی در جبهه، مارش مخصوصی را در نظر گرفته بود. مردم با شنیدن این مارش می‌فهمیدند که در یکی از جبهه‌ها رزمنده‌ها پیشروی داشته‌اند یا منطقه‌ای را از دست دشمن پس گرفته‌اند.

رادیو اوضاع اجتماعی و اقتصادی آن روزهای کشور را هم پوشش می‌داد. شرایط کشور عادی نبود و مردم دوست‌داشتند از همه اخبار مطلع شوند و رادیو به عنوان رسانه‌ای سهل‌الوصل اطلاعات لازم را در اختیار مردم می‌گذاشت. جالب این‌جاست که در همین شرایط بحرانی این رسانه برنامه‌های عادی خود را هم روی آنتن می‌فرستاد. مثلا «برنامه خانواده» رادیو اطلاعات لازم را برای اداره خانواده‌ در اختیار مخاطبان می‌گذاشت. در کنار برنامه‌های روزانه به مردم آموزش می‌داد که در شرایط بحران چگونه اقتصاد خانواده را مدیریت کنند یا مسائل مربوط به پزشکی و درمان را در اختیار آنها می‌گذاشت. رادیو حتی در زمان جنگ کودکان را فراموش نکرد و برنامه‌های مخصوص آنها را به شکل روزانه پخش ‌کرد. «راه شب» رادیو در آن زمان شب‌ها شنوندگان خود را به‌آرامش دعوت و حتی برای رزمنده‌ها برنامه‌هایی ویژه پخش‌می‌کرد تا آنها روحیه خود را حفظ کنند. «صبح جمعه با شما» در زمان جنگ برای مردم عادی و آنهایی که در شهرهای جنگی و جبهه‌ها بودند برنامه‌های مفرحی روانه آنتن می‌کرد تا برای لحظه‌ای حتی کوتاه مردم را شاد کند. همه اینها نشان می‌دهد رادیو رفیق خوبی برای روزهای جنگ بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها