سرهنگ رضا غنی‌لو / رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و ارتباطات ناجا

هیس، کسی نفهمد

اطلاع از ماجرای انحراف جنسی یک پیرمرد و آزار تعدادی از دختر بچه‌های مدارس ابتدایی شهرستان مشهد برای هر خواننده و شنونده‌ای منزجرکننده و تاسف آور بود. بدیهی است که همدردی با خانواده قربانیان و کمک به کودکان بزه دیده برای ترمیم روحی و بازگشت به زندگی از وظایف و خواسته‌های مردم است.
کد خبر: ۴۶۳۰۴۷

ولی یک تحلیلگر آسیب‌های اجتماعی و یا جرم‌شناس ضمن احترام به عواطف جمعی باید بررسی نماید که سرچشمه ارتکاب اینگونه جرائم و علل ادامه این مسیر و عوامل تاخیر در کشف جرم و پیشنهادهای راهبردی برای کنترل و یا حل این گونه مسائل چیست؟

این واقعه سه رکن یا بعد اساسی دارد:

1- مراحل شکل‌گیری شخصیت مجرم تا بروز انحراف

2- زیر ساخت‌های ناهماهنگ نهاد‌ها و سازمان‌های اجتماعی برای شناسایی و پیشگیری به موقع از فعل مجرمانه

3- فرهنگ غلط به ارث رسیده از گذشتگان که در موارد سوء اخلاقی یا به قول عامه ناموسی اصل را بر اختفا و پنهان کردن موضوع و هضم آن در درازمدت می‌گذارند.

البته برای این کار دلایلی به ظاهر قانع‌کننده هم داریم مثل این‌که دختر بچه فردا بزرگ می‌شود انگشت‌نما خواهد شد، یا این‌که خانواده ما می‌خواهند تو این اجتماع زندگی کنند و....

این دلایل بیشتر نشانگر یک جهل اجتماعی به ارث رسیده است که خوشبختانه در حال از بین رفتن می‌باشد.

این گذشت‌ها منجر به ادامه جرم و حیات مجرم در بستر سکوت و بی‌اطلاعی دستگاه‌های رسیدگی‌کننده خواهد شد البته عدم پیگیری قانونی والدین را هم نباید توجیهی برای ضعف حساسیت نهادهای مسوول در کشف و رسیدگی به اینگونه جرائم که روح جامعه را زخمی می‌کند دانست، و یا از مسوولیت مجرم در عدم درمان خود چشم پوشید.در خاتمه ذکر یک نکته هم لازم است و آن این‌که حساب مجرم از حساب خانواده وی که از اعمال او اطلاعی نداشته‌اند جدا است و مردم برای واکنش به یک عمل شنیع نباید دیگران را به فهرست قربانیان بیفزایند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها