یک هفته مانده ‌تا آغاز اجلاس اقتصادی داووس در سوئیس، ‌معترضان ضد سرمایه‌داری ‌در نزدیکی محل این اجلاس مستقر شده‌اند

دور تازه تظاهرات‌ اعتراضی در آمریکا و اروپا

با گذشت چند هفته از آغاز سال نوی میلادی، معترضان به نظام سرمایه‌داری غرب بار دیگر با حضور در خیابان‌ها، اعتراض خود را به این شیوه در کشورهای مختلف قاره اروپا و آمریکا به نمایش گذاشته‌اند. با وجود تدابیر امنیتی شدید در آمریکا، معترضان به نظام سرمایه‌داری در روز تولد مارتین لوتر کینگ، رهبر آزادیخواه‌ سیاهپوستان آمریکا با حضور در خیابان‌ها اعتراض خود را به اوضاع نابسامان اقتصادی و بی عدالتی در این کشور بیان کردند و از اوباما خواستند به جای بحران سازی و تهدید ایران به جنگ به فکر اشتغال و بهبود وضعیت اقتصادی مردم آمریکا باشد.
کد خبر: ۴۵۲۷۸۰

به گزارش مهر، رسانه‌های آمریکایی همچنین از ادامه تظاهرات ضد سرمایه داری در این کشور و بازداشت 6 فعال جنبش تسخیر در سان فرانسیسکو خبر داده‌اند که خواهان پایان ایفای نقش بانک ولز فارگو در تخلیه و ضبط خانه‌های مردم بودند. گفته می‌شود معترضان پیش از درگیری با پلیس با برپایی چادر خواهان دیدار با جان استامپ، مدیرعامل بانک ولز فارگو بودند اما پلیس مانع رسیدن آنها به اهدافشان شد. همچنین شنبه گذشته با وجود آن‌که فعالان جنبش تسخیر اوکلند در ایالت کالیفرنیا تظاهرات مسالمت‌آمیزی را مقابل سیتی هال برگزار کرده بودند، پلیس 2 معترض به نظام سرمایه داری را بازداشت کرد. بخشی از این اعتراضات مربوط به ابراز نارضایتی معترضان از اقدامات وحشیانه پلیس بود. در یک خبر دیگر آسوشیتدپرس گزارش داد معترضان جنبش تسخیر شیکاگو نیز روز دوشنبه در بانک فدرال رزرو شیکاگو گردهم آمدند و گفتند پلیس به آنها اجازه برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز نمی‌دهد و دولت نیز شهریه‌های سنگینی برای دانشجویان اعمال کرده است.

صدای تازه اعتراضات در رومانی

اما در حالی که شعله‌های خشم مردم از نظام سرمایه‌داری هر روز در شهرهای آمریکا بیشتر شعله می‌کشد، به نظر می‌رسد این وضعیت کشورهای بیشتری را نیز در قاره اروپا در برمی‌گیرد. پس از فرانسه، انگلیس، ایتالیا، یونان و دیگر کشورهای اروپای غربی که درگیر بحران اقتصادی هستند، حالا نوبت اعضای شرقی این اتحادیه رسیده است تا صدای اعتراض خود را بلندتر کنند.

در همین راستا،‌ اعتراض‌های خیابانی در رومانی که تقریبا در تاریخ این کشور بی‌سابقه است، طی روزهای گذشته همچنان ادامه داشته و مردم در خیابان‌های بخارست ـ پایتخت‌ ـ تجمع می‌کنند. به گزارش ایسنا، دیروز بیش از هزار نفر از مردم بخارست در اعتراض به برنامه‌های اقتصادی دولت با پلیس درگیر شدند. پیشتر امیل بوک، نخست‌وزیر رومانی از این اعتراضات به عنوان تهدیدی برای ثبات اقتصادی کشور یاد کرده بود. گفته می‌شود در درگیری‌های بین پلیس و معترضان 59 نفر زخمی و حدود 30 نفر نیز روانه بیمارستان شده‌اند.

معترضان رومانیایی می‌گویند مردم این کشور از فقر و گرسنگی به تنگ آمده‌اند. به گزارش منابع خبری، علاوه بر بخارست سایر شهرهای رومانی نیز با اعتراضاتی در ابعاد کوچک‌تر روبه‌روست، به طوری که از شهرهای تیمیسوآرا، کرایووا، کلوی، دوا، هوندوآرا، آراد، و چندین شهر دیگر نیز ناآرامی‌هایی گزارش شده است.

ناآرامی‌های اخیر رومانی شدیدترین اعتراض‌ها در این کشور اروپای شرقی ظرف 2 دهه گذشته به شمار می‌رود. در حال حاضر دولت راست میانه رومانی به دلیل برنامه‌ها و اقدامات اقتصادی‌اش مورد انتقاد مردم این کشور قرار دارد. مردم رومانی علاوه بر این از سبک مدیریتی رئیس‌جمهور و همین طور گسترش رشوه در کشورشان ناراضی هستند.

معترضان ضد جنگ در لندن

لندن، پایتخت انگلیس نیز برای چندمین بار دوشنبه شب شاهد حضور معترضان ضد جنگ بود و در جریان آن، ماموران پلیس و شهرداری چادرهای معترضان را که در میدان پارلمان این شهر برپا شده بود، جمع آوری کردند. به گزارش ایرنا و به نقل از پلیس متروپلیتن لندن، عملیات جمع‌آوری این چادرها حدود 3 ساعت به طول انجامید و در جریان آن 2 معترض نیز دستگیر شدند.یکی از فعالان ضدجنگ مشهور انگلیس به نام برایان‌ هاو در اوایل دهه 2000 میلادی و در اعتراض به حمله آمریکا و انگلیس به عراق و افغانستان در میدان پارلمان دست به تحصن اعتراض‌آمیز زد و با برپایی چند چادر، این اعتراض را به‌طور شبانه‌روزی ادامه داد. کمپ اعتراضی برایان‌ هاو بتدریج با پیوستن چند فعال ضدجنگ دیگر گسترش یافت و تعداد چادرهای برپا شده در مقابل ساختمان پارلمان طی یک دهه گذشته افزایش یافت. برایان هاو در سال گذشته میلادی پس از چند ماه مبارزه با بیماری سرطان درگذشت ولی برخی دیگر از معترضان ضدجنگ چادرهای برپا شده توسط وی را همچنان حفظ کرده بودند. در پی تصویب اصلاحیه «قانون پلیس و مسوولیت‌های اجتماعی» در سال گذشته میلادی، برپا کردن کمپ اعتراضی در نزدیکی پارلمان ممنوع شده و پلیس و مقامات شهرداری اجازه دارند چادرهای برپا شده در حاشیه این میدان را نیز جمع کنند.از سوی دیگر، در حالی که یک هفته تا آغاز اجلاس اقتصادی داووس در سوئیس باقی مانده، معترضان ضد سرمایه‌داری که از جنبش تسخیر وال استریت الهام گرفته‌اند، در نزدیکی محل این اجلاس مستقر شده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها