در سال جدید میلادی منتظر پدیده‌های جدیدی از شرکت اپل باشید

ابتکارات اپل در سال 2012

با سپری‌شدن تعطیلات سال نوی میلادی، چیزی باقی نخواهد ماند مگر یک مشت خاطره خوش و باز فکر و ذکر همه کاربرانی که مرتب نوآوری‌های شرکت اپل (Apple) را دنبال می‌کنند، این است که سال 2012 چه به دنبال خواهد داشت و در آن چه وقایعی رخ خواهد داد. برای اپل سال پیش رو سالی است بدون استیو جابز و همه چیز به ابداعات طراحان و محققان گروه شگفتی‌آفرین اپل بستگی دارد که چه برگ برنده‌ای را در مقابل رقبا رو کنند.
کد خبر: ۴۵۲۳۶۶

سال گذشته، از هر جهت برای اپل سالی موفقیت‌آمیز و پربار بود. کاربرهای متخصص حرفه‌ای با ورود فناوری تاندربولت (Thunderbolt) به بهترین شکل ممکن از به‌روزسانی خط تولید رایانه‌های مک (Mac) سود بردند. اگر آیفون‌ها و آیپدهای جدید در راه نباشند، حداقل اپل تداوم سیر تحول و پیشرفت محصولات فعلی خود را حفظ خواهد کرد. آنها برای ایجاد انقلابی درست و حسابی در خط تولید چند محصول در سال 2012 از پیش برنامه‌ریزی کرده‌اند. مطلب زیر درباره نقشه‌های شرکت اپل برای فناوری در سال پیش روست.

1 ـ هوای ابری جدید

سال 2011 انتقال اپل از فضای ذخیره داده ابری MobileMe به آی‌کلود (iCloud) با موفقیت صورت پذیرفت که لذت استفاده از آن از همه بیشتر نصیب کاربران سیستم عامل iOS اپل شد. با این حال، بر این باوریم که هنوز مقدار زیادی از قدرت بالقوه آن مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است. ما امیدواریم رقابت آی‌تیونز (iTunes Match) که ما آن را در همه جا آی تیون می‌نامیم، همچنان ادامه یابد.

مجسم کنید می‌توانید از هر براوزر وبی به‌ای تیون log کرده و به تمام محتوای رسانه‌ای خود دسترسی کامل داشته و مضاف بر آن قادر باشید تا از هر جا که بخواهید، آن را استریم کنید. اپل به هیچ وجه دوست ندارد رقبایی مانند شوگر سینک (SugarSync) و یوسند ایت (YouSendIt) بتواند در مبحث همگام سازی بین سیستم‌های رایانه و موبایل بر او چیره شوند.

انتظار ما در سال آینده از اپل این است که ابتکارات تازه‌تری ارائه کند که توانایی دسترسی به همگام‌سازی آی‌کلود را هرچه بیشتر وسعت بخشد تا جایی که شما بتوانید هر قسمت از دیسک سخت رایانه خود را ابری (cloudy) کنید. آنچه مسلم است سیستم عامل 8 و Mac OS X 10 اپل تا قبل از 2013 به بازار نمی‌آید، اما ما مطمئنا نمی‌خواهیم تا آن موقع صبر کنیم و تا آمدن استراتژی جدید اپل برای پایه‌ریزی ابری‌کردن واقعی دسکتاپ‌ها آنقدر انتظار بکشیم.

2 ـ مک‌بوک‌های جدید

اواخر سال 2010 بود که مک بوک ایر (MacBook Air) جایگاه واقعی‌اش را در دنیای رایانه‌ها به دست آورد. موفقیت مک بوک‌های اپل همچنان ادامه داشت تا اخیرا شایعاتی بر سر زبان‌ها افتاد که اپل قصد دارد اوایل 2012 سری جدیدی از مک بوک‌ها را معرفی کند که طراحی آنها از جهت نزدیک‌کردن ساختار آنها به تبلت‌ها بویژه از نظر وزن، کاملا مورد بازنگری قرار گرفته است. البته برای نیل به این مقصود، اپل راهی ندارد مگر این که یک سری امتیازات خاص را به آنها بیفزاید. احتمالا دیسک سخت در آنها با فضای ذخیره داده وضعیت جامد (SSD) یا ترکیبی (hybrid) جایگزین می‌شود، کارکرد لوازم جانبی کوچک مک بوک ایر بهتر شده و جالب‌تر از همه اپل بدون فدا کردن درگاه‌های اتصال (port) مورد نیاز کاربران حرفه‌ای مک‌بوک‌پرو (MacBook Pro)ها را بسیار لاغرتر خواهد کرد. قرار است لپ‌تاپ‌های سری مک به صفحه نمایش‌های طرح رتینا (Retina) مجهز شوند، اما این فرآیند با آن که به علت منتشر نشدن 8 و Mac OS X 10 به این زودی‌ها قابل تصور نیست.

3 ـ آیفون 5

با معرفی آیفون جدید (iPhone 4S) در ماه اکتبر، بسیاری از کاربرها آن را یک گوشی همراه نوسازی شده که شباهت زیادی به اجدادش دارد توصیف کرده‌اند! (با این حال دوربین دوم پشتی و ظرفیت ذخیره داده 64 گیگابایتی آن حسابی نظر ما را به خود جلب کرد). احتمالا اپل به تولید آیفون 4S نیز ادامه می‌دهد و آن را به عنوان گزینه‌ای مطلوب برای آنهایی حفظ می‌کند که به دنبال موبایلی کوچک‌تر و ارزان‌ترند. از دیده‌های ما در گوی جادویی چنین برمی‌آید که همچنان تا مدت‌ها اپل به تولید تلفن‌های همراه هوشمند آیفون ادامه می‌دهد؛ پس از همین حالا به فکر ماه ژوئن باشید.

4 ـ آیپد 3 و آیپد نانو

یک آیپد دیگر ـ که در اوایل 2012 به بازار می‌آید ـ باید درست مثل آیفون 5 وسیله‌ای بسیار جالب باشد. شایعات حاکی است که آیپد 3 به دلیل داشتن صفحه نمایش جدید لوکس faux Retina Display خود کمی ضخیم‌تر از آیپد 2 است و دوربین‌های بهتری دارد (مخصوصا دوربین پشتی آن). احتمالا اپل 4G LTE را نیز ابتدا در مدل‌های معمولی Wi-Fi+3G آن معرفی خواهد کرد. باتری آن هم بزرگ‌تر است، اصلا داغ نمی‌کند و کارایی بهتری را برای دستگاه به ارمغان می‌آورد. همچنین زمزمه‌هایی نیز در مورد داشتن صفحه نمایش 3 بعدی (3D) بی‌نیاز از به کار بردن عینک درست مانند آنچه در عکس فوق می‌بینید، روی آن وجود دارد، اما زیاد روی آن حساب نمی‌کنیم. احتمالا این دفعه اپل در برخی مدل‌های آیپد نانو (iPad nano) بازار تبلت‌های 7 اینچی را هم آزمایش خواهد کرد. با به بازار آمدن تبلت‌های کیندل فایر (Kindle Fire) شرکت آمازون و تبلت نوک (Nook) شرکت Barnes & Noble که با قیمت‌های 199 و 249 دلار در بازار به فروش می‌روند، کاملا قابل پیش‌بینی است که اپل مجبور می‌شود به نفع 2 تبلت نامبرده و دیگر تبلت‌های اندرویدی،‌ قید بخشی از فروش بازار رایانه‌های لوحه‌ای را بزند.

5 ـiTV: تلویزیون اینترنتی اپل

از اطلاعات جمع‌آوری شده چنین برمی‌آید که شرکت اپل در فکر ساخت تلویزیون‌های با کیفیت HDTV خاص خودش است. این پیش‌بینی براساس گفته خود استیو جابز است که پیشتر در زمان حیاتش ادعا کرده بود اپل سرانجام موفق شده تا یک رابط کاربری مشتری‌مدار با کاربرد بسیار آسان (consumer-friendly interface) را برای نسل بعدی تلویزیون‌هایش که قصد تولید آنها را دارد، طراحی کند. آنها باید براساس فناوری‌های فعال شونده براساس صدایی (voice activated) مانند فناوری سیری (Siri) کار کنند. ما انتظار داریم اگر اپل به ساخت تلویزیون‌های HDTV واقعی دست می‌زند، این حرکت چیزی فراتر از گنجاندن ساده فناوری Apple TV داخل یک تلویزیون LCD با نوردهی پس زمینه LED باشد. سایز این تلویزیون‌ها بیش از 55 اینچ نیست و ما امیدواریم اپل با آمدن این تلویزیون‌ها تولید دستگاه‌های تلویزیون اینترنتی خود، ATV box را نیز متوقف نکند تا آنهایی که بودجه خرید تلویزیون‌های LED اپل را ندارند نیز بتوانند با صرف هزینه 99 دلار از مزایای آن بهره‌مند شوند.

6 ـ رستاخیز دسکتاپ‌های مک پرو

در سال نو درگاه‌های توسعه داخلی (expansion port) به صورت قابل توجهی روزآمد شده و مدل‌های جدید مک پرو (Mac Pro) نیز درگاه‌های اتصال انتقال داده سریع تاندربولت را حفظ کرده و با وجود آن دیگر نیاز به درگاه‌های توسعه PCI در آنها مرتفع خواهد شد. علاوه بر این، کیس آنها کوچک‌تر شده و احتمال دارد اپل آن را 2 تکه کند. همچنین از سروصدای فن‌های خنک‌کننده سری‌های پیشین خبری نیست. یک قسمت قطعات اساسی و دیسک سخت و سوپر درایو آن را در خود جا داده و قسمت دیگر هم حاوی درایو داخلی اضافی و کارت‌های PCI و اتصالات اضافی دیگر است. شایعاتی نیز مبنی بر مرگ مک‌پروها و توقف ساخت آنها در آینده نزدیک بر سر زبان‌هاست.

جواد ودودزاده

منابع:

http://www.computerworld.com

http://gigaom.com

http://www.macworld.com.au

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها