زرداری :

با ارتش پاکستان در جنگ نیستم

رییس جمهور پاکستان با رد ھر گونه اختلاف و تنش بین دولت، ارتش و نھادھای قضایی پاکستان،گفت: این تصور که نھادھای دولتی در مسیر تنش با یکدیگر قرار گرفته اند ، نادرست است زیرا کشور در این مرحله درحال تکمیل نظام دموکراسی و جمھوری در پاکستان است.
کد خبر: ۴۵۰۳۸۶

آصف علی زرداری از زمان به دست گرفتن سمت ریاست جمهوری در سال 2008 میلادی با بدترین بحران‌های سیاسی مواجه شده و این مساله مطرح است که آیا وی و دولتش توانایی‌ نجات از این شرایط را دارند یا خیر.

به نوشته روزنامه داون، اصلی‌ترین فشار از زمان مطرح شدن رسوایی درخواست کمک زرداری از آمریکا به وجود آمد.

وی ارتش را به توطئه‌چینی علیه دولتش پس از هجوم نیروهای آمریکایی به خاک پاکستان در سال گذشته میلادی که به کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر القاعده منجر شد متهم کرد.

دادگاه عالی پاکستان در حال تحقیق در مورد این پرونده است که چه کسی می‌تواند در این رسوایی که مخالفان رییس جمهور و رسانه‌ها آن را خیانت خوانده‌اند، دست داشته باشد.

رییس جمهوری پاکستان در مصاحبه‌ای با کانال تلویزیونی جئونیوز پاکستان گفت: ما با قوه قضائیه در جنگ نیستیم. چرا با ارتش باید در جنگ باشیم؟ هیچ نبردی وجود ندارد.

رسوایی درخواست کمک زرداری از آمریکا سه ماه پیش زمانی آشکار شد که منصور ایجاز، تاجر پاکستانی آمریکایی در ستونی در روزنامه فایننشال تایمز نوشت که یک دیپلمات ارشد پاکستانی از پنتاگون خواسته تا برای مهار و کنترل ارتش پاکستان به دولت زرداری کمک کند.

منصور ایجاز این دیپلمات را حسین حقانی، سفیر پاکستان در آمریکا و دوست نزدیک زرداری معرفی کرد.

این در حالی است که حقانی دست داشتن در این مورد را رد کرده و اعلام کرد که هیچ مدرکی مبنی بر توطئه ارتش وجود ندارد.

دیوان عالی پاکستان ، یک کمیته قضایی را مامور بررسی این نامه محرمانه کرده است.

رییس جمهور پاکستان با بی ارزش دانستن موضوع نامه محرمانه افزود: دیوان عالی و کمیته پارلمان ملی پاکستان در حال تحقیقات بر روی موضوع این نامه ھستند، اما وی نتیجه تحقیقات کمیته پارلمانی را به دلیل استقلال این نھاد، مورد تایید قرار می دھد.

آصف علی زرداری در اولین مصاحبه تلویزیونی خود پس از مدت ھا سکوت همچنین با تایید اظھارات یوسف رضا گیلانی نخست وزیر پاکستان درباره ژنرال پرویز مشرف رییس جمھور سابق پاکستان ، گفت : محاکمه پرویز مشرف در حال حاضر ممکن است موجب تضعیف روحیه ارتش پاکستان شود، اما اگر چنین اقدامی انجام شود، باید اختیار آن را به پارلمان ملی پاکستان واگذار کرد.

رییس جمهور پاکستان با اعلام اینکه گیلانی با ارتش درگیر نیست، افزود: فکر می‌کنید که این جنگ است. اما من آن را بخشی از یک تحول می‌دانم. این یک مسیر تکاملی خواهد بود و در زمان مقرر آرام می‌شود.

تنش‌ها میان ارتش و دولت غیر نظامی در پاکستان نشانه‌ای نگران کننده برای این منطقه و رابطه پاکستان با آمریکا محسوب می‌شود.

در عین حال، آصف علی زرداری گفت که وی برای مذاکره دربارہ ھمه مسائل از جمله برگزاری انتخابات زود ھنگام پارلمان پاکستان آمادہ گفت وگو با نواز شریف رھبر حزب مسلم لیگ شاخه نواز (PML-N) است.

انتخابات پارلمان ملی پاکستان قرار است در سال 2013 برگزار شود، اما یکی از اعضای کابینه دولت روز گذشته (جمعه) اعلام کرده بود که ممکن است زمان برگزاری این انتخابات به ماه اکتبر(مهرماه) سال جاری میلادی موکول شود.

درپی درخواست ها برای برگزاری انتخابات زود هنگام پارلمانی در پاکستان ، آصف علی زرداری رییس جمھور و یوسف رضا گیلانی نخست وزیر این کشور درصدد جلب رضایت احزاب مخالف دولت برای برگزاری آن در موعد مقرر ھستند.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها