کالیفرنیا تازه‌ترین ایالتی است که دور جدیدی از اعتراض‌ها علیه نظام سرمایه‌داری را به خود می‌بیند

رقبای اوباما به پا خاستند

پس از ماه‌ها برگزاری نشست‌های انتخاباتی جمهوریخواهان، روز گذشته انتخابات درون حزبی آنها آغاز شد تا در نهایت مشخص شود کدام یک از آنها قرار است در ماه نوامبر با باراک اوباما از حزب دموکرات بر سر پست ریاست جمهوری رقابت کنند.
کد خبر: ۴۵۰۱۶۹

به گزارش ایرنا، مطابق با سنت انتخاباتی حزب جمهوریخواه، انتخابات مقدماتی ابتدا در ایالت آیوا و سپس در ایالت‌های وایومینگ، نیوهمپشایر، میشیگان، نوادا، کارولینای جنوبی، فلوریدا و مین برگزار می‌شود. پس از برگزاری این انتخابات، مرحله دوم انتخابات آغاز خواهد شد و جمهوریخواهان با توجه به نتایجی که هر نامزد در مجموع این ایالت‌ها کسب کرده، نامزد برتر خود را در ماه آگوست معرفی می‌کنند.دیروز در حالی رقابت درون‏ حزبی نامزدهای جمهوریخواه انتخابات ریاست‏جمهوری آمریکا در ایالت آیوا آغاز شد که پیش‌بینی‌ها نشان از پیشی گرفتن میت رامنی از دیگر رقبا دارد. بنا به آخرین نظرسنجی‌های انجام شده، ران پاول و ریک سانتروم پس از رامنی قرار دارند. با این وجود، نامزدهای جمهوریخواه، دوشنبه تا ساعات پایانی شب با حضور در رستوران‌ها، هتل‌ها و مکان‌های عمومی سعی در جلب بیشتر نظرات و آرای مردم داشتند. بنا به گزارش منابع خبری، این نامزدها طی چند هفته گذشته حدود 5/12میلیون دلار در ایالت آیوا برای مبارزات انتخاباتی خود خرج کرده‌اند.

میت رامنی کیست؟

ویلارد میت رامنی متولد 1947 است که از سال 2002 تا 2006 فرماندار ایالت ماساچوست بود. او در سال 2008 هم کاندیدای ریاست جمهوری شد که البته در نهایت از جان مک کین، دیگر نامزد حزب جمهوریخواه شکست خورد. رامنی در خانواده یک سیاستمدار متولد شده، پدرش جورج دبلیو رامنی، فرماندار ایالت میشیگان و از سیاستمداران کهنه‌کار آمریکایی است. رامنی دارای مدرک دکتری در رشته حقوق از دانشگاه هاروارد است. وی از اعضای فرقه «مورمومن» به حساب می‌آید که برخی آمریکایی‌ها آن را بدعتی در مسیحیت می‌دانند. از عقاید متفاوت مورمومن‌ها اعتقاد به چند همسری به معنای مجاز بودن داشتن همسران نامحدود برای مردان است. رامنی پس از ناکامی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2008، کتابی را با عنوان: «بدون تعارف: سرگذشت عظمت آمریکا» منتشر کرد که بیشتر دیدگاه‌های او را درباره حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نشان می‌دهد؛ رویکردهایی که پیش از آغاز انتخابات مقدماتی حزب جمهوریخواه به آن اشاره کرده بود. رامنی در 11 آوریل 2011 (22 فروردین1390) اعلام کرد کاندیدای ریاست جمهوری سال 2012 خواهد شد.

گرچه میت رامنی در بیشتر بحث‌های انتخاباتی خود موضوعات متنوع اجتماعی (حمایت از کودکان، حقوق مدنی و آموزش) تا اقتصادی (مساله بدهی ها،کسری بودجه و بحران مالی) را مطرح کرده است، اما به دلیل ماهیت تاثیرگذار موضوعات سیاست خارجی بر روند انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، ارائه بخشی ازدیدگاه‌های وی می‌تواند راهگشا باشد. یکی از مباحثی که رامنی از منظر راهبردی علاقه ویژه‌ای به آن نشان داده، مخالفت با انعقاد پیمان استارت جدید با روسیه است ، پیمانی که برای کاهش تسلیحات هسته‌ای دو جانبه میان ایالات متحده آمریکا و روسیه در سال 2010 میان باراک اوباما و دیمیتری مدودوف امضا شد. در حوزه خاورمیانه‌ای نیز رامنی در سال‌های گذشته با حمایت از جنگ افغانستان و عراق، بر حضور نظامی گسترده و افزایش نیروها در این دو کشور تاکید داشته است. با این اوصاف می‌توان اذعان کرد که مجموعه دیدگاه‌ها و رویکردهای وی برگرفته از رویکرد نومحافظه‌کاری آمریکایی است که بر حداکثرسازی قدرت، مداخله گرایی و استثناگرایی آمریکا تاکید می کند اما به نظر می‌رسد چنین رویکردهایی با وجود بحران اقتصادی در آمریکا، قابلیت تاثیرگذاری بر آرای انتخاباتی این کشور نداشته باشد.

دور تازه اعتراض‌ها

مسوولان آمریکا درحالی خود را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آن کشور در سال 2012 آماده می‌کنند که دامنه اعتراضات مردمی علیه نظام سرمایه‌داری تقریبا همه جای آمریکا را فرا گرفته است. بر همین اساس، همزمان با آغاز سال جدید میلادی هزاران نفر ازمردم کالیفرنیا به جای پرداختن به جشن‌های کریسمس با حضور در خیابان‌های شهر پاسادنا، یکصدا فریاد می‌زدند قیام مردم آمریکا تا سرنگونی نظام سرمایه‌داری ادامه خواهد داشت.

پلیس کالیفرنیا که از حضور هزاران نفری مردم شگفت‌زده شده بود، اعلام کرد هر چند مجوزی برای تظاهرات صادر نشده است، اما ماموران پلیس قصد ندارند مانع برگزاری تظاهرات شوند. با وجود گذشت 4 ماه از تظاهرات‌ گستـــرده و پی در پی مردم آمریکا علیه نظام سرمایه‌داری، پلیس تاکنون نتوانسته است به رغم خشونت‌ها و محدودیت‌های زیادی که برای تظاهرات‌کنندگان بوجود آورده خللی در عزم و اراده آنان ایجاد کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها