تحلیل وضعیت حال و آینده کروم بوک‌ها یا لپ‌تاپ‌های کرومی‌گوگل

آرامش خاطر کاربران با کروم بوک‌ها

تاکنون اغلب اخباری را که در مورد چگونگی و تاریخ عرضه تازه‌های سخت‌افزاری شنیده‌‌ایم بیشتر بر اساس شایعات و اخبار تایید نشده از سوی تولیدکنندگان بوده، اما این بار چنین نیست. بتازگی شرکت گوگل رسما اعلام کرده که سرانجام نت‌بوک‌هایی با سیستم‌عامل کروم گوگل (Chrome OS) را که به نت‌بوک‌های کرومی (Chrome netbooks) معروفند راهی بازار کرده است.
کد خبر: ۴۰۹۴۳۷

 البته با وضعیت فعلی اینترنت کشورمان استفاده از آن تنها برای تعداد معدودی از افراد، شرکت‌ها و موسسه‌هایی که از مواهب خدمات اینترنت پرسرعت و پهنای باند بالا برخوردارند، میسر است؛ چرا که تمامی ‌نرم‌افزارهای این‌گونه لپ‌تاپ‌ها براساس سیستم‌عامل کروم گوگل، تحت وب و بر اساس خدمات اینترنتی است.

مشخصات و مزایای لپ‌تاپ‌های کرومی‌ گوگل

شرکت گوگل نیز با آگاهی از این مطلب که آینده متعلق و وابسته به نرم‌افزارهای تحت وب و اینترنت است با سرمایه‌گذاری در این حوزه ادعا می‌کند که می‌خواهد دنیای تازه ای را از نرم‌افزارها گرفته تا محاسبات و پردازش رایانه‌ای ابری (cloud) تحت وب پیش روی کاربران لپ‌تاپ‌های کرومی خود بگشاید و با این استدلال که هیچ نرم‌افزاری روی این سیستم‌ها نصب نشده، نیازی به آنتی‌ویروس نیست، نرم‌افزارها خودبه‌خود روز آمد (آپدیت) می‌شوند، ‌سیستم‌عامل آن در چند ثانیه به سرعت برق بوت شده و دیگر نیاز ندارید تا جهت شروع کار و باز شدن براوزر رایانه خود صبر کنید و قادر خواهید بود در عرض چند ثانیه به نامه‌های الکترونیکی خود دسترسی پیدا کنید. همه کارها از طریق وب و اینترنت انجام می‌گیرد و دیگر حتی دسکتاپی به آن معنای قدیمی وجود ندارد. برنامه‌های نرم‌افزاری کاربردی شما (Apps)، بازی‌ها، عکس‌ها، موزیک، فیلم‌ها و مدارک در هر زمان و هر جا قابل دسترس بوده و به لطف آپدیت خودکار نرم‌افزارهای آن، دیگر جای هیچ نگرانی نیست که با گم شدن رایانه‌تان تمام داده‌های ارزشمند ذخیره شده در آن را از دست داده یا پشتیبان‌گیری (back up) فایل‌های آن را فراموش کنید. مزیت‌های دیگر آن عبارتند از:

‌‌ـ‌ باتری کروم بوک با یک بار شارژ یک روز کامل دوام می‌آورد.

‌‌ـ‌ کروم بوک از لایه‌های متعدد امنیتی درون ساخت برخوردار بوده که آن را از نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس بی‌‌نیاز می‌کنند.

‌‌ـ‌ امکان استفاده از اتصال‌پذیری 3G به صورت اختیاری برای آن وجود دارد.

در واقع گوگل این سیستم‌ها را لپ‌تاپ ندانسته و بلکه آنها را خود وب می‌داند. اکنون به پرده‌برداری و عرضه لپ‌تاپ‌های کرومی یا همان کروم بوک‌ها اقدام کرده که پیکر بندی سخت‌افزاری و تولید آنها از سوی شرکت‌های تولیدکننده بزرگ لپ‌تاپ سامسونگ و ایسر انجام شده است.

پیشتازان عرصه تولید نت‌بوک‌های کرومی

1‌‌ـ‌ اولین لپ‌تاپ فراقابل حمل کرومی سامسونگ

سامسونگ در اولین همایش Google I‌/‌O2011 در شهر سانفرانسیسکوی آمریکا از Cr-48‌‌، اولین لپ‌تاپ فراقابل حمل (ultraportable) کرومی رونمایی کرد. این لپ‌تاپ بیشتر برای مصرف‌کنندگان عادی، تجاری و نهادهای آموزشی در نظر گرفته شده است. این سیستم به وضوح باریک اندام و ظریف است. لپ‌تاپ فراقابل حملی به باریکی فقط 79‌/‌0 اینچ است که کارخانه سازنده آن تاکید دارد به کمک فناوری (Power Plus) باتری آن قادر است در حالت کاربرد فعال (active use) تا 5‌/‌8 ساعت و در حالت پخش مداوم ویدئو نیز 5 ساعت دوام بیاورد. از پیکربندی سخت‌افزاری محکم و بادوام که خوب گرد هم آمده بر خوردار است و با لمس آن درست مانند نگارش محدود گالاکسی تب 1‌/‌10 سامسونگ، کاربر براحتی با اولین تماس، سخت جانی و مقاومت شگرف آن را حس می‌کند که از نظر طراحی، شیکی و استحکام کمتر می‌توان مشابه آن را در بین این کلاس لپ‌تاپ‌های با قیمت پایه 450 دلار پیدا کرد. صفحه نمایش 1‌/‌12 اینچی 1280 در 800 پیکسلی آن تصویری واضح و روشن را ارائه می‌کند که زوایای دید آن برای یک سیستمی‌ تا این حد ارزان مبهوت‌کننده است. فضای ذخیره داده آن گرداننده 16 گیگابایتی وضعیت جامد (SSD) از نوع mSata است. یک فیش ترکیبی مشترک 5‌/‌3 میلی‌متری هدفون‌/‌ میکروفون (combo jack) یک کارتخوان حافظه (SDSDHCSDXCMMC) در قسمت جلو، یک خروجی ویدئویی VGA از طریق دانگل جداگانه اختیاری، یک شکاف پایانه سایز کامل سیمکارت موبایل (full size SIM card slot) دارد. در صفحه کلید آن هیچ اثری از در هم رفتگی و کمبود فضا بین کلیدها مشاهده نمی‌شود و احساس کار با دکمه‌ها و صفحه رهگیری ماوس (trackpad) آن با هیچ لپ‌تاپ دیگری قابل مقایسه نیست و صفحه ماوس آن از نوع multi-‌gesture‌‌ است که از اسکرول کردن با 2 انگشت پشتیبانی می‌کند. یک ردیف دکمه‌های اختصاصی نیز به جای ردیف دکمه‌های ‌‌‌F-key صفحه کلید وجود دارد که گزینه‌های Page Back‌/‌Forward، Refresh، New Window، ولوم صدا و روشنایی صفحه نمایش را تنظیم می‌کند.

باتری آن از نوع ultra-longevous‌‌‌ است که گفته می‌شود، می‌تواند تا 1000 بار شارژ شود. یکی از قابلیت‌های استثنایی آن توانایی بیدار و فعال شدن فوری از حالت sleep است؛ اما این لپ‌تاپ معایبی هم دارد. باتری این کروم بوک به صورت یکپارچه با آن ساخته شده و مثل لپ‌تاپ‌های دیگر قابل جدا کردن نیست و قاب و پنل ال سی دی آن به حدی سنگین است که گاهی موجب می‌شود صفحه نمایش آن خودبه‌خود به طرف پایین متمایل و بسته شود. این لپ‌تاپ قرار است در 2 رنگ سفید و نقره‌ای تیتانیومی‌ به بازار عرضه شود. قیمت آن برای مدل وای‌فای 429 دلار و برای مدل 3G، 499 دلار تعیین شده است.

2‌‌ـ‌ لپ‌تاپ کروم بوک ایسر

گوگل همزمان در همایش Google I‌/‌O، از یک لپ‌تاپ کروم بوک دیگر از شرکت ایسر نیز پرده‌برداری کرد. صفحه نمایش آن 6‌/‌11 اینچی بوده و با به کار بردن پردازنده اتم N570 زمان بوتی برابر 8 ثانیه دارد. فضای ذخیره داده آن وضعیت جامد با ظرفیت 16 گیگابایت بوده و از 2 درگاه USB با قابلیت واکنش سریع برخوردار است. وب‌کم، خروجی صوتی تصویری HDMI و زمان دوام باتری تا 5‌/‌6 ساعت از دیگر مشخصات آن هستند. قیمتی ارزان‌تر از سری 5 سامسونگ دارد که شروع آن از 349 دلار است. البته گزینه orld-‌mode 3G‌‌ نیز با پرداختی بیشتر به صورت اختیاری برای آن در دسترس است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فروش قراردادی کروم بوک‌ها

کروم بوک‌های گوگل در کشورهای دیگر به صورت قراردادی نیز فروخته می‌شوند. فروش قراردادی لپ‌تاپ‌های گوگلی یا کروم بوک‌ها بیشتر به سازمان‌ها و موسسه‌ها و مکان‌های آموزشی اختصاص دارد، اما هدف اصلی از ساخت رایانه‌های اینچنینی پاسخگویی به مقاصد، نیازها و کاربردهای آموزشی است. با این تصمیم‌گیری شرکت گوگل، احتمال این امر وجود دارد که بازار فروش نت‌بوک‌ها و لپ‌تاپ‌ها کاملا در معرض تغییر و تحولی اساسی قرار بگیرد. چرا که شما حالا می‌توانید با پرداخت مبلغی بین 20 تا 30 دلار چنین رایانه‌ای را به همراه سرویس اینترنت در اختیار داشته باشید. البته برای استفاده از اینترنت 3G باید مبلغ بیشتری را بپردازید.

جمع‌بندی

امسال بازار لپ‌تاپ‌های کرومی بیشتر در دست ایسر است و با رشد کمی‌ روبه‌روست و زمینه رقابت بسیار محدودی برای تولیدکنندگان وجود دارد. اما هنوز شانس خوبی برای شرکت‌های Asus، HP و Samsung برای این منظور در بازار وجود دارد.

منابع:

http://www.google.com

http://www.laptop-enews.com

http://www.reviewchromebook.com

جواد ودودزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها