یکی از مهمترین عوامل توسعه نیافتگی استان ایلام بدون شک زمان طولانی بهره برداری از پروژه های عمرانی است که بیشتر اوقات این پروژه ها به دلایل مختلف از جمله کمبود اعتبار و عدم مدیریت سرانجام مشخصی ندارند.
کد خبر: ۴۰۹۲۵۰

به گزارش مهر، علل مختلفی در توسعه نیافتگی ایلام که از استان های محروم و توسعه نیافته به شمار می رود، نقش دارند. یکی از مهمترین دلایل توسعه نیافتگی استان ایلام بدون شک مدت زمان طولانی پروژه های عمرانی در استان ایلام است البته این طولانی شدن خود به عوامل مختلفی نظیر کمبود اعتبارات و عدم مدیریت نیز بر می گردد.

در حال حاضر پروژه های مختلفی در بخش راه، اشتغال، نفت، پزشکی، گاز و... هستند که مدت زمان آن از 20 سال هم می گذرد یا پروژه های که طی شش سال گذشته در مصوبات سفرهای استانی مصوب شده و عمر آنها از زمان شروع به بیش از پنج سال هم می رسد که هنوز یا به بهره برداری نرسیده اند و مشکل دارند یا هیچ پیشرفت فیزیکی ندارند.

استان ایلام که به واسطه نزدیکی به محل وقوع جنگ تحمیلی به ویرانه تبدیل شد، بعد از جنگ توسعه چندانی پیدا نکرده است در حالی که با نگاه به استانهایی نظیر خوزستان که خط مقدم جنگ بوده می توان به این نکته رسید که این استان از هر لحاظ پیشرفت کرده است در حالی که بسیاری از نقاط ایلام از نبود حداقل امکانات نظیر آب و برق رنج می برد.

درحالی 11 درصد ذخائر گاز و چهار درصد ذخائر نفت در ایلام وجود دارد که یک سوم جمعیت 600 هزار نفری این استان زیر پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند.یکی از مشکلات این است که پروژه های نفتی و گازی در استان ایلام هنوز به بهره برداری کامل نرسیده اند.

پتروشیمی ایلام بعد از حدود هشت سال معلوم نیست چه سرنوشتی دارد.در این خصوص شاپور پولادی نماینده ایلام چند وقت پیش با رئیس سازمان خصوصی سازی کشور در مورد پتروشیمی ایلام دیدار کرد.

در این دیدار، رئیس مجمع  نمایندگان استان ایلام گفت: متاسفانه به علت عدم سرمایه گذاری سهامداران شرکت پتروشیمی ایلام، این پروژه پیشرفت چندانی ندارد و حقوق کارگران و کارمندان بموقع پرداخت نمی شود و نارضایتی در بین مردم ایجاد شده است.

وی افزود: در صورت عدم مشارکت سهامداران  این شرکت، سهام آنان مجددا به شرکت ملی صنایع پتروشیمی واگذار شود.

در این دیدار همچنین دکتر نوری رئیس سازمان خصوصی سازی کشور قول مساعد داد که موضوع را از طریق وزیر امور اقتصاد و دارائی مطرح کرده و به سهامداران این شرکت اخطار داده شود که در صورت عدم مشارکت، سهام آنان لغو و به شرکت ملی صنایع  پتروشیمی واگذار شود.

 پالایشگاه گاز ایلام به دلیل عدم استفاده لوازم و لوله های استاندارد و ایمنی طی سالهای گذشته با چند انفجار، خسارات جبران ناپذیری را متحمل شد و هم اکنون این پروژه با توجه به ظرفیت بالای تولید گاز نیاز مند توسعه است.

همچنین پتروشیمی شهرستان دهلران با وجود گذشت شش سال از کلنگ زنی آن تازه امسال سرمایه گذار پیدا کرده است و معلوم نیست این پروژه کی به بهره برداری برسد.

پالایشگاه خصوصی نفت شهرستان دهلران هم اکنون در نقطه صفر قرار دارد و علی رغم تبلیغات و شعارهای مختلف برای اشتغال جوانان استان بدون سرانجام به حال خود رها شده است و حتی مسئولان عنوان کرده اند که دیگر این پروژه منحل شده است.

میدان های نفتی مشترک در مرز استان ایلام و در شهرستان مهران که علاوه بر اشتغال در استان ایلام باعث حفظ منافع ملی می شود همچنین به دلیل شیطنت های طرف عراقی بهره برداری از پروژه ها را ضروری کرده استو این در حالیست که همچنان این پروژه همچنان مورد بی توجهی قرار گرفته است.

پروژه های سد سازی استان عمری بالای 15 سال دارند

یکی دیگر از موارد طولانی شدن پروژه ها در استان ایلام پروژه های سد سازی است. نمونه آن سد سیمره است که بعداز 18 سال آبگیری آن با اعتبار 750 میلیارد تومان آغاز شد.

سد سازبن واقع در شهرستان شیروان چرداول بعداز 15 سال در نقطه آغاز قرار دارد و این سد بطور کلی جزو پروژه های سد سازی عجیب است زیرا هنوز بر سر جای اصلی سد هم بحث وجود دارد.پروژه سد سازی دویرج در شهرستان دهلران که بعد از گذشته 10 سال متعدد هنوز پیشرفت فیزیکی 58 درصدی دارد.

در استان ایلام پروژه های بزرگ اشتغالزایی دیگر که مورد تصوب دولت در استان قرار گرفته اند وجود دارد که هنوز حتی مکان برای احداث ندارد که نمونه بارز آن ایجاد کارخانه های صنعتی بزرگ است.

کارخانه های سیمان متعدد استان ایلام که سرانجامی نامشخص دارند کارخانه سیمان مهران و بدره که مجوز آنها بعد از شش سال بدون سرمایه گذار منحل شده و کارخانه سیمان شهرستان آبدانان که تازه ساخت آن آغاز شده است. کارخانه سیمان شهرستان دهلران بعد از گذشت شش سال در نیمه راه قرار دارد.

پروژه های راهسازی در استان ایلام نیز دست کمی از دیگر پروژه ها ندارد.در حالی که استان ایلام نیاز به ایجاد زیرساخت های مناسب برای جذب سرمایه گذار ندارد ولی این استان از نبود امکانات برای حمل و نقل رنج می برد.

فرودگاه استان ایلام که روزانه دو پرواز در آن انجام می شود که آن هم سالانه شاهد لغو نیمی از پروازها هستیم.راه آهن استان ایلام بعد از چهار سال درنقطه صفر قرار دارد و هنوز معلوم نیست این پروژه در استان عملیاتی شود یا خیر.

تونل کبیر کوه حد فاصل شهرستان آبدانان و شهرستان دره شهر که یکی از نقاط پر خطر استان ایلام در آن قرار دارد، هنوز بعد از چهار سال درمراحل ابتدایی قرار دارد.پروژه های راهسازی دره شهر - ایلام، آبدانان - دهلران، قاضی خان - بدره و غیره نیز بعد از گذشت سالهای متعدد هنوز به بهره برداری نرسیده اند.

پروژه های پزشکی نیز از آن دست هستند که همیشه به دلیل کمبودهای جدی برای مردم استان ضروری هستند. بیمارستان 330 تختخوابی شهر ایلام که بعد از گذشت پنج سال در خواب قرار دارد و در مراحل ابتدایی است. بیمارستان شهرستان آبدانان که تازه امسال موانع ساخت آن بعد از چهار سال با سفر وزیر بهداشت برداشته شده و در نیمه راه قرار دارد.

طرح های فرهنگی نیز مانند کتابخانه مرکزی شهر ایلام بعد از گذشت 10 سال هنوز به بهره برداری نرسیده است. پروژه مصلای شهر ایلام بعد از گذشت 15 سال هنوز جای نمایشگاه است و این استان هنوز مصلی ندارد.

بعضی پروژه های بهره برداری شده مشکل دارند

یکی از پروژهای بزرگ که در ایلام با حرف و حدیث های فراوان به بهره برداری رسید پروژه های مسکن مهر شهر ایلام بود چراکه بعد از گذشته دو هفته چند واحد آن آتش گرفت و بعضی کارشناسان عنوان می کنند که مسکن مهر شهر ایلام غیراستاندارد است.قرار بود در استان ایلام چندین هتل ستاره دار و استاندارد ساخته شود ولی هنوز بعد از گذشت پنج سال خبری از ساخت این هتل ها نیست.

طبق گفته کارشناسان بسیاری از این پروژها با مشکل اعتبار یا عدم مدیریت صحیح و بی تفاوتی مسئولان باعث طولانی شدن آنها شده است.به هر حال این پروژه های بزرگ برای توسعه همه جانبه استان ایلام کاملا ضروری هستند.

 پروژه هایی در بخش اشتغال هم مورد غفلت واقع شده در حالیکه مشکل اصلی و بزرگترین مشکل استان ایلام بیکاری و مهاجرت افراد بوده و باید هرچه سریعتر تعیین تکلیف شوند.

با توجه به اصل 44 و سرمایه گذاری بخش خصوصی، انجام پروژهای زیرساختی نیز مانند حمل و نقل برای استان واجب است.

همچنین پروژه هایی که نیازهای مردم ایلام بخصوص در پزشکی پاسخ دهد برای استان امری ضروری است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها