وقتی‌کودکمان دروغ می‌گوید!

کد خبر: ۴۰۸۱۱۴

این دروغ‌ها می‌تواند همین طور ادامه پیدا کند؛ بزرگ‌تر و مهم‌تر شود و حتی به مرحله‌ای برسد که نوجوان درباره مصرف مواد مخدر، قرص‌های اعتیادآور و... نیز دروغ بگوید؛ اما اگر پدر و مادر بدانند و بلد باشند چگونه باید برخورد کنند، می‌توانند از دروغ گفتن‌های دائمی کودک جلوگیری کنند در حالی که متاسفانه والدین اغلب اشتباه می‌کنند و خودشان بیشتر باعث دروغ گویی کودک می‌شوند.

خودتان دروغ نگویید

کاملا مشخص است پدر و مادری که برای مسائل جزئی دروغ می‌گویند، چه فرزندانی تربیت خواهند کرد! بچه‌های آنها می‌بینند و می‌آموزند دروغ بگویند. البته حتما دروغ‌های بچه‌ها بیشتر و بزرگ‌تر از والدینشان خواهد بود. پس بهترین راه‌حل این است که هیچ وقت و به هیچ دلیلی دروغ نگویید؛ حتی اگر مشکلی دارید که فکر می‌کنید با دروغی کوچک و جزئی حل می‌شود.

مثلا خیلی از پدر و مادرها در سینما برای این‌که برای فرزندشان بلیت تهیه نکنند، سن او را دروغ می‌گویند، ولی نمی‌دانند با این کار اگرچه در پول بلیت صرفه‌جویی می‌کنند، اما فرزندی دروغگو تربیت خواهند کرد!

البته والدین مرتکب اشتباهات دیگری نیز می‌شوند و ناخواسته کودک را تشویق به دروغگویی می‌کنند. مثلا هیچ وقت نباید زمانی که می‌دانید کودک کار اشتباهی انجام داده است از او بپرسید این کار را کرده است یا نه. این پرسش همراه با عصبانیت، کودک را تحت فشار قرار می‌دهد و در نتیجه او ترجیح می‌دهد دروغ بگوید. در این شرایط خیلی بهتر است اگر مستقیم به کودک بگویید از کار اشتباه او خبر دارید و سپس او را برای این کار تنبیه کنید.

بنابراین متخصصان به والدین توصیه می‌کنند هیچ وقت با عصبانیت از کودک بازجویی نکنند. پس از این‌که کودک به اشتباه خود اعتراف کرد نیز نباید او را مورد سرزنش و مجازات‌های سنگین قرار داد. اگر کودک چنین برخوردی را ببیند، ترجیح می‌دهد با دروغ گفتن از تنبیه‌های آینده نجات پیدا کند. پس به جای این کار به کودک نشان دهید اگر متوجه دروغ او شوید، تنبیهات شما سخت‌تر می‌شود. مثلا اگر کودک خودش قبول می‌کند به فردی توهین کرده است، باید از او بخواهید معذرت‌خواهی کند و کاری خوب برای جبران اشتباهش انجام دهد؛ ولی اگر به کسی توهین کرد و سپس به دروغ آن را از شما مخفی نمود، باید از او بخواهید عذرخواهی کند، کار خوبی انجام دهد و پس از آن نیز یکی از امتیازاتی را که قبلا داشته است از او بگیرید. او باید بفهمد دروغ گفتن در مورد اشتباهی که مرتکب شده است، مجازاتش را سنگین‌تر می‌کند.

پس برای این‌که کودک کمتر دروغ بگوید و تشویق به این کار نشود:

•‌ هیچ وقت او را دروغگو ننامید.

•‌ وقتی مرتکب اشتباهی می‌شود با آرامش از او توضیح بخواهید.

•‌ اهمیت صداقت را به او بیاموزید و برایش توضیح دهید دروغگویی روابط دوستانه را از بین می‌برد.

•‌ به چیزهایی که کودک در موردش دروغ می‌گوید، دقت کنید و سعی کنید در آن موارد بیشتر به کودک کمک کنید.

در هر صورت همیشه به یاد داشته باشید بیشتر دروغ‌هایی که کودکان می‌گویند، به دلیل شرایطی است که در آن قرار می‌گیرند. بنابراین اگر این وضعیت تکرار شود، او به راحتی تبدیل به فردی دروغگو خواهد شد. پس محیطی ایجاد کنید که کودک آرام و راحت بتواند دغدغه‌هایش را با شما مطرح کند.

منبع: sensiblepsychology

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها