تاکید بر انتشار آثار نفیس هنری و ادبی ایران در نشست خبری فرهنگستان هنر

چاپ شاهنامه شاه تهماسب در فرهنگستان هنر کلید خورد

در نشست خبری رئیس و مدیر انتشارات فرهنگستان هنر، اعلام شد که مراحل اولیه چاپ شاهنامه شاه تهماسب کلید خورده است. علیرضا اسماعیلی، مدیرعامل موسسه متن وابسته به فرهنگستان هنر، دیروز با اشاره به تلاش این انتشارات برای چاپ آثار نفیس ادبیات و هنر ایران افزود: شاهنامه شاه تهماسب یکی از این کتاب‌هاست که ما در حال چاپ آن هستیم که با همکاری موزه هنرهای معاصر در 5000 نسخه منتشر خواهد شد.
کد خبر: ۴۰۷۲۲۷

او درباره جمع‌آوری این مجموعه برای چاپ توضیح داد: 118 برگ از این مجموعه در موزه هنرهای معاصر و یک برگ آن در موزه رضا عباسی نگهداری می‌شود که کار نسخه‌برداری و تصویربرداری از آنها در حال انجام است.

اسماعیلی با اشاره به این که تلاش شده است تا دیگر صفحات این اثر از مجموعه‌داران خارجی به امانت گرفته شود، افزود: خوشبختانه تاکنون توانسته‌ایم 10 برگ نگارگری و 10 برگ خوشنویسی این کتاب را از یکی از مجموعه‌داران خصوصی خارجی به امانت بگیریم که برای آن پولی را نیز پرداخت نکرده‌ایم.

مدیرعامل موسسه انتشارات فرهنگستان هنر همچنین به چاپ نسخه خطی هزار و یک شب اشاره و عنوان کرد: این کتاب شامل 1334 تصویر و 140 صفحه خوشنویسی است و از شاهکارهای قاجار است که با همکاری میراث فرهنگی منتشر می‌شود.

در بخش دیگری از این نشست، علی معلم‌دامغانی، رئیس فرهنگستان هنر ضمن آن که آثار کلامی را پایه و اساس هنرهای دیگر ایران دانست، تاکید کرد: شعر و نثر شاعرانه و فیلسوفانه ایران‌زمین بر همه هنرها پیشی و شاید رجحان دارد و برای همین در سال جاری ما برنامه‌های زیادی برای توجه به این آثا ر خواهیم داشت.

معلم‌دامغانی در واکنش به این پرسش که آیا این فعالیت‌های فرهنگستان هنر با وظایف فرهنگستان زبان و ادب فارسی تداخل پیدا نمی‌کند، پاسخ داد: فرهنگستان زبان و ادب فارسی بیشتر به صحت و سقم کلمات می‌پردازد و تلاش می‌کند تا کلمات وارداتی بیش از خود واژه‌ها نباشند. اگر فرهنگستان ادب همین وظیفه را بخوبی انجام دهد، کار عظیمی را به سرانجام رسانده و دیگر به کار شعر و هنرهای کلامی نمی‌تواند رسیدگی کند.

رئیس فرهنگستان هنر همچنین در جواب این‌که چرا فرهنگستان به حوزه سینما و تئاتر کمتر ورود می‌کند، گفت: انجام کار در حوزه سینما و تئاتر هزینه بسیاری را می‌طلبد که ما متاسفانه امکان پرداخت آن را نداریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها