سرمایه گذاری 150 میلیارد دلاری در بخش بالادستی نفت و گاز

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت گفت:‌ سرمایه گذاری 150 میلیارد دلاری در بخش بالادستی نفت و گاز کشور در طول برنامه پنجساله پنجم توسعه ، افزایش درآمد این بخش به میزان 179 میلیارد دلار را در سال 1394 بدنبال دارد.
کد خبر: ۴۰۶۱۸۴

به گزارش ایرنا، 'محسن خجسته مهر' روز دوشنبه در نخستین همایش 'بهره وری و تعالی در صنعت نفت ' گفت: کل سرمایه گذاری شرکت ملی نفت در طول برنامه پنجساله پنجم توسعه کشور 150 میلیارد دلار خواهد بود که این میزان سرمایه گذاری، بهره وری سرمایه بالادستی را به میزان 14 درصد در پایان برنامه پنجم توسعه ارتقا می دهد.

وی با بیان اینکه حدود 100 میلیارد دلار از این میزان سرمایه گذاری از محل تسهیلات مالی خارجی و بانک‌های داخلی تامین خواهد شد، ادامه داد: ‌حدود 60 میلیارد دلار از سرمایه گذاری خارجی از محل قراردادهای بیع متقابل(بای بک) و حدود 50 میلیارد دلار دیگر از سرمایه گذاری مذکور از منابع داخلی شرکت ملی نفت تامین خواهد شد.
خجسته مهر در خصوص محل مصرف منابع جذب شده برای سرمایه گذاری در طول برنامه پنجم اظهار داشت: 32 میلیارد دلار برای نگهداشت توان تولید و پشتیبانی، چهار میلیارد دلار برای اکتشاف نفت و گاز، 34 میلیارد دلار برای توسعه میادین نفتی ، 75 میلیارد دلار برای توسعه میادین گازی و پنج میلیارد دلار برای توسعه میان دستی سرمایه گذاری خواهد شد.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت تصریح کرد: در صورت تحقق سرمایه گذاری مورد نیاز در برنامه پنجم، ظرفیت تولید نفت خام کشور به روزانه چهار هزار و 700 هزار بشکه (چهارمیلیون و 700هزار بشکه ) ،‌ ظرفیت تولید گاز طبیعی به روزانه یک هزار و 470 میلیون متر مکعب و تولید میعانات گازی به یک هزار و 200 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت که ارزش این تولیدات 350 میلیارد دلار برآورد می شود.
خجسته مهر گفت:‌ درصورت عدم تحقق سرمایه گذاری در پایان برنامه پنجم توسعه، تولید نفت خام کشور به 2 هزار و 700 هزار بشکه در روز( دو میلیون و 700 هزاربشکه) ،تولید گاز طبیعی به 600 میلیون مترمکعب در روز و تولیدمیعانات گازی به 400 هزار بشکه در روز به ارزش 171 میلیارد دلار کاهش می یابد.

وی ظرفیت تولید نفت خام کشور در سال 1389 را چهار میلیون بشکه در روز، ظرفیت تولید روزانه گاز طبیعی را 600 میلیون مترمکعب و تولید میعانات گازی را 400 هزار بشکه در روز اعلام کرد.

وی تاکید کرد: سرمایه نقش مهمی در رشد اقتصادی جوامع داشته و بطور مستقیم یکی از عوامل اصلی تولید، افزایش اشتغال و رفاه به شمار می رود.

خجسته مهر با بیان این که سرمایه گذاری می‌تواند خرید فناوری‌های جدید‌، انتقال دانش فنی و مهارت‌های نوین مدیریتی به همراه بیاورد،افزود: صنعت نفت یک صنعت سرمایه بر است و بهره وری سرمایه در این صنعت اهمیت بسزایی دارد.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت، بهره وری نیروی کار، بهره وری مواد اولیه، بهره‌ وری انرژی و بهره ‌وری هزینه شاغلان و بهره ‌وری کل عوامل تولید را از شاخص‌های بهره ‌وری عنوان کرد.

وی در خصوص رویکردها و راهکارهای ارتقای بهره وری گفت:‌ بهبود مداوم و تدریجی رویکردی است که در چارچوب آن حرکت برای بهبود بهره وری به کندی ولی بصورت مداوم صورت می‌پذیرد و در این رویکرد تاکید
اصلی برنهادینه کردن بهبود بهره وری از طریق بسترسازی فرهنگی و ایجاد اراده و تمایل عمومی است.
خجسته مهر در خصوص رویکرد دیگر ارتقای بهره وری گفت: بهبود دفعتی یا پرش پله‌ای رویکردی است که در چارچوب آن حرکت با سرعت صورت می گیرد و تاکید آن به تعریف مشکل و حل آن براساس روش‌های عمومی با بهره گیری از ابزارهایی مانند تحقیق و توسعه است.

نخستین همایش بهره وری و تعالی در صنعت نفت امروز در باشگاه شماره یک صنعت نفت آغاز به کار کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها