بچه های آسمان

زمانی که قرار شد گزارشی از شیوه های درمان ناباروری تهیه شود، از 2 جنبه دچار تردید شدیم ، نخست آن که بارها در این ارتباط صحبت شده و دیگر آن که با توجه به ازدیاد جمعیت در کشور
کد خبر: ۴۰۳۵۳
و بحث درباره کنترل موالید، تهیه چنین گزارشی شاید شناکردن خلاف جریان آب می نمود؛ ذکر این نکته که تنها زوجهایی که سابقه و مشکل ناباروری دارند، می توانند واقعیت محرومیت از فرزند و فشارهای روحی ناشی از آن را درک کنند، ما را به تهیه این گزارش ترغیب کرد.
زنی که تجربه تلخ تلاش ناموفق برای بارداری و داشتن فرزند را طی سالهای طولانی با خود داشته است ، می گوید: بیش از 2 سال طول کشید که متوجه شدم علت و سبب نازایی من بسته بودن لوله های رحمی بوده است.
شما نمی توانید میزان فشارهای روحی و روانی ناشی از ناباروری من را از یک طرف و فشارهای فیزیکی و صدمات ناشی از معاینات و درمان های مداوم را از طرف دیگر درک کنید.
می خواستم صاحب فرزند شوم و حالا احساس می کنم همه دردها و رنجها در مقابل آرامش روحی و روانی که با داشتن فرزندم حاصل شده ، ناچیز بوده است.
دیگر این توهم آزارم نمی دهد که چگونه می توانم یک زن 60 ساله بدون فرزند باشم...


بیش از 80 میلیون زوج در جهان نابارورند، به طوری که دست کم یکی از هر 10 زوج ، به گونه ای از مشکل ناباروری رنج می برد.
از جمعیت 72 میلیونی ایران حدود 18 میلیون زوج تشکیل خانواده داده اند که از این تعداد بیش از 2 میلیون زوج با مشکل ناباروری مواجهند. ناباروری یک بیماری به حساب نمی آید.
ولی از آن روی که داشتن فرزند یکی از نیازهای ذاتی و اساسی هر انسانی بویژه در جوامعی که به روابط خانوادگی بیشتر بها می دهند است ، از اهمیت خاصی برخوردار است.
ناباروری یکی از علل مهم و اساسی اختلالات روانی و اجتماعی در زندگی زن و مرد نابارور تلقی می شود و حتی فشارهای ناشی از آن می تواند به مشکلاتی اساسی در روابط زوجین منجر شود.

کابوس ناباروری
طبق آمار، تنها برای 40 درصد از زوجین با ارتباط جنسی منظم در هر سیکل (دوره) باروری ، تنها 30 درصد شانس وقوع بارداری وجود دارد، در حالی که 50 الی 60 درصد دیگر از زوج ها طی یک سال تماس مداوم و منظم جنسی ، قادر به باروری خواهند بود.
براین اساس دکتر محمد مهدی آخوندی ، رئیس پژوهشکده ابن سینا و مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا می گوید: ناباروری و نازایی زوجین براساس ناباروری زن پس از یک سال ارتباط جنسی و طبیعی منظم و بدون استفاده از هرگونه وسیله جلوگیری از حاملگی مشخص می شود.
تحقیقات نشان می دهد 40 درصد از این ناباروری ها به علت مشکلات ناشی از زن و 40 درصد ناشی از مشکلات مرد و 20 درصد ناشی از مشکلات طرفین است.
راه حل های سنتی اولیه برای رفع مشکل نازایی ، مشاوره ، بررسی های مختلف برای تشخیص علل ناباروری زن یا مرد، جراحی برای رفع و اصلاح مشکلات ساختمانی لگن و دستگاه تولید مثل ، استفاده از داروهای باروری برای تحریک تخمک گذاری ، انتقال اسپرم متحرک به رحم زن و رساندن به لوله های رحمی برای باروری تخمک (I.U.I) است.
دکتر آخوندی با تاکید بر این که در بسیاری از موارد، داروهای باروری ، مداخلات بسیار جزیی و درمان های سرپایی و اولیه می تواند به فرزنددار شدن فرد بینجامد، می افزاید: روشهای درمانی جدیدتری نظیر لقاح خارج رحمی (I.V.F) و لقاح خارج رحمی با استفاده از تزریق اسپرم به داخل تخمک یا میکرواینجکشن (I.C.S.I) وجود دارد.
در حال حاضر حدود 25 مرکز درمان ناباروری در کشور به انجام آنها مبادرت می کنند. اگرچه می دانیم گرانی هزینه های دارو و درمان ناباروری (بین یک میلیون و 200 تا یک میلیون و 700 هزار تومان)، عدم حمایت بیمه های درمانی و لزوم تکرار درمان (به طور متوسط دست کم 2 بار درمان) و همچنین فشارهای روانی ناشی از موفق نبودن دوره درمانی ، محدودیت بسیاری را برای زوجهای ناباروری که از ناباروری خود رنج برده و امکان تامین هزینه های درمان ناباروری را ندارند، فراهم می کند.
با این حال گفتنی است که بتازگی تسهیلاتی با عنوان بیمه های تکمیلی از سوی برخی شرکتهای بیمه برای برخی وزارتخانه ها تدارک دیده شده که تا سقف 500 هزار تومان برای یک دوره درمان نازایی در نظر گرفته است و امید است این نوع بیمه های تکمیلی ، گسترش بیشتری پیدا کند.

مردانی که نگران باروری خود هستند
اگر روند اسپرم سازی مردی در حال تخریب باشد، یا نگرانی از ساخته نشدن اسپرم در سالهای آتی به دلیل برخی بیماری ها یا طی دوره های درمانی (شیمی درمانی و رادیوتراپی) وجود داشته باشد، بانک اسپرم که برای اولین بار در مرکز درمان ناباروری ابن سینا در ایران تشکیل شده است برای رفع چنین نگرانی هایی راه گشا خواهد بود.
گفتنی است ، اسپرم ها و جنین های تشکیل شده در محیط آزمایشگاهی برای مدتهای طولانی قابل نگهداری هستند ولیکن در حال حاضر و با توجه به مشکلات تکنیکی برای فریز تخمک موجودات ، هنوز هیچ مرکزی در دنیا وجود ندارد.
دکتر آخوندی تاکید می کند: روشهای لقاح خارج رحمی خطر چندانی برای زوج ندارد، اگرچه داروهای بارداری و داروهای هورمونی که برای تحریک تخمک گذاری استفاده می شوند، می توانند در برخی موارد آثار منفی بر تخمدان ها داشته باشند، که با کنترل دوره های درمانی یا توقف آنها رفع خواهند شد.
بعلاوه جالب است بدانید که میزان نقص در جنین های آزمایشگاهی بسیار پایین تر از جنین های تشکیل شده در حالت طبیعی است و در عین حال حدود 25 تا 40 درصد احتمال دوقلویی و 2 تا 15 درصد احتمال چندقلویی در این جنین ها وجود دارد.

بچه های آسمانی والدین زمینی
حال مواجه می شویم با همسرانی که به دلیل نقص در اسپرم یا تخمک یا هر دو، شانس بچه دار شدن از طریق لقاح خارج رحمی از آنها دریغ شده است.
تمامی شیوه هایی که معرفی می شوند غیر از شیوه اهدای جنین که مورد تصویب مجلس قرار گرفته و البته آیین نامه اجرایی آن تاکنون ابلاغ نشده است ، مورد تایید برخی فقها و علمای حقوق قرار گرفته است و بدین ترتیب و علی رغم آن که تاکنون از نظر حقوقی و قانونی به تصویب نرسیده اند، در مراکز درمان ناباروری به اجرا گذاشته می شوند.
بدیهی است ، تصویب قوانین مربوط به شیوه های اهدای جنین و موارد جانبی مربوط به آن از قبیل موارد مربوط به توارث می تواند از مشکلات آتی که ممکن است برای پدران و مادرانی که امیدوارانه و از سر شوق ، رویای فرزنددار شدن خود را تحقق یافته می بینند، پیش بیاید، جلوگیری به عمل آورد.

1- رحم جانشین: در این روش اسپرم و تخمک متعلق به زوجین است. جنین تشکیل شده در محیط آزمایشگاهی به رحم زن دیگری (ساروگیت) منتقل می شود و این زن تنها حافظ جنین زوجین طی 9 ماه بارداری است.
این کودک ، فرزند رضایی زنی که او را به دنیا آورده است ، محسوب می شود.

2- رحم جانشین کامل : همزمان با رحم جانشین ، از تخمک همان زن یا زن دیگری استفاده می شود. تصویب قوانینی برای اطمینان از بازگشت این کودک به زوجین ضروری است.

3- اهدای جنین: مربوط به زوجینی که تخمک یا اسپرم سالم یا هر دو را ندارند. بدین ترتیب ، با استفاده از لقاح آزمایشگاهی اسپرم و تخمک یک زوج دیگر، جنین به رحم مادر خواستار جنین اهدایی منتقل می شود و طی گذراندن 9 ماه دوره بارداری موجبات به وجود آمدن تعلقات خاطر را از داشتن فرزند، برای مادر فراهم می آورد.

فراموش نکنید ارضای روحی و عاطفی پدران و مادران متقاضی در یکی از شیوه های اهدا به علت تعلق حداقل نیمی از ژنوم فرزندان به آنها یا چشیدن لذت دوران 9ماهه بارداری برای مادر، پدر و مادر مورد نظر را به این باور می رساند که فرزندان شان به مدد یک حکمت آسمانی نیک بدان ها ارزانی شده است.

پونه شیرازی
shirazi@jamejamdaily.net

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها