سفرهای نوروزی و توصیه‌های بهداشتی

چمدان‌های سفر نوروزی را کامل ببندید

چند روزه عید نوروز یکی از بهترین زمان‌ها برای جمع شدن اعضای خانواده در کنار یکدیگر و تجربه یک سفر دسته‌جمعی را فراهم می‌آورد، سفری که ممکن است با رعایت تمام اصول بهداشتی و ایمنی، یک خاطره دل‌انگیز یا برعکس با عدم رعایت این اصول خاطره‌ای تلخ برایتان رقم بزند.
کد خبر: ۳۹۲۱۴۵

به طور کلی مسافرت انسان را از شرایط عادی تغذیه‌ای و عادات خواب دور می‌کند و با به هم خوردن این عادات احتمال بیمار شدن بالا می‌رود. خو گرفتن به شرایط جدید تغذیه‌ای، آب و هوا و محیط مدتی زمان می‌برد و در این میان کودکان به خاطر ضعیف بودن، آسیب‌پذیرتر هستند.

همیشه سعی کنید با برنامه‌ریزی قبلی به مسافرت بروید. این برنامه‌ریزی به شما کمک می‌کند تا بهترین شرایط را برای مسافرت انتخاب کنید و با حوصله و وقت کافی مواد لازم و امکانات مورد نیازتان را فراهم کنید. انتخاب محل مناسب برای سفر، محل اقامت، آماده کردن خودرو یا تهیه بلیت، تغذیه بین راه و حتی لباس‌هایی که قرار است با خود ببرید را می‌توانید پیش از سفر تعیین کنید. سفرهایی که با عجله و بدون برنامه صورت می‌گیرد ممکن است مشکلاتی را برای شما ایجاد کند و شما را در موقعیتی قرار می‌دهد که ناچار می‌شوید کارهایی را انجام دهید که شاید به ضرر شما تمام شود. مثلا غذایی که از قبل تهیه شده به جای غذاهای رستوران‌های بین راه می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

سفرهای خارجی و نوروز

چنانچه قصد دارید تعطیلات نوروزتان را به یکی از کشورهای خارجی بروید، لازم است از مدتی قبل برای این سفر خود و خانواده‌تان، را آماده کنید. به عنوان مثال تزریق برخی واکسن‌های خاص برای سفر به برخی کشورها الزامی است. این کار را باید چند روز یا چند هفته قبل از مسافرت انجام دهید. البته برخی واکسن‌ها را باید بیش از یک مرحله تزریق کنید و مدت لازم را برای تزریق در نظر گرفت و از طرفی بعضی از واکسن‌ها مدتی طول می‌کشد تا در بدن اثر کنند. اما بیشتر واکسن‌ها را باید حداقل یک ماه قبل از سفر تزریق کنید، پس بهتر است 4 تا 6 هفته پیش از سفرتان به پزشک مراجعه کنید. این مساله برای کودکان بسیار حائز اهمیت است. علاوه بر واکسن‌های معمول که پزشک تجویز می‌کند، ممکن است برخی واکسن‌ها هم مانند حصبه، هپاتیت B و A، تب زرد، التهاب مغزی، آنفلوآنزا، مننژیت و هاری برای شما یا کودکان توصیه شود. همچنین افراد در برخی از سنین باید در مقابل مالاریا واکسینه شوند و به همین دلیل ممکن است نسبت به منطقه محل مسافرت، داروهای ضدمالاریا برای شما
تجویز شود.

فراموش نکنید پیش از سفر از سلامت دندان‌هایتان اطمینان حاصل کنید و داروهای مورد نیاز را با خود بردارید.

بیماری‌های شایع مسافرت

مهم نیست مسافت شهر یا کشور مقصد چقدر باشد، چرا که شما ممکن است در سفرهای کوتاه مدت هم دچار مشکلات و بیماری‌های شایع مسافرت شوید.

از شایع‌ترین مشکلاتی که معمولا در سفرهای خارجی ممکن است رخ دهد، تغییر ساعات بین کشورها و بنابراین تغییر ساعت درونی بدن است و مدتی زمان می‌برد تا ساعت بیولوژیکی بدن با این تغییرات وفق پیدا کند و در همین مدت ممکن است بدن دچار خستگی مضاعفی شود. علاوه بر خستگی، عوارضی چون ناراحتی‌های معده‌ای و نیز بی خوابی هم می‌تواند رخ دهد. سعی کنید برای تطابق بیشتر 2 تا 3 روز قبل از عازم شدن، خودتان را با این تغییرات وفق دهید.

از دست دادن آب بدن هم ممکن است ناراحتی‌های معده‌ای ایجاد کند، بنابراین سعی کنید در طول پرواز آب کافی بنوشید و از مصرف قهوه، چای و سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار خودداری کنید. کافئین در واقع همانند یک ماده ادرارآور عمل می‌کند و باعث از دست رفتن آب بدن می‌شود. سعی کنید در پروازهای طولانی مدت هر از گاهی ورزش کنید و در جای خود حرکات کششی انجام دهید و گاهی بین راهروی صندلی‌های هواپیما راه بروید.

از مشکلات معمول دیگر گوش درد و ناراحتی‌های مربوط به آن است که شاید به سراغتان بیاید. این حالت بیشتر در زمان صعود و فرود هواپیما یا در حرکت اتومبیل در پیچ‌های جاده رخ می‌دهد که طی آن معمولا گوش‌ها به اصطلاح می‌گیرد. این مشکل به خاطر فشار گوش میانی به منظور تعدیل فشار داخل گوش ایجاد می‌شود. غذا خوردن، خمیازه کشیدن یا جویدن آدامس می‌تواند به کاهش این مشکل کمک کند. اگر کودک شما در طول پرواز یا حرکت اتومبیل دچار گوش درد می‌شود، سعی کنید 30 تا 60 دقیقه قبل از پرواز یا حرکت به او استامینوفن دهید.

همیشه سعی کنید با برنامه‌ریزی قبلی به مسافرت بروید تا بهترین شرایط را برای سفر انتخاب کنید و با حوصله و وقت کافی مواد لازم و امکانات مورد نیازتان را فراهم کنید

اما اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که در زمان مسافرت و داخل اتومبیل دچار سرگیجه و حالت تهوع می‌شوید، این قسمت را حتما بخوانید. این مشکل به بیماری حرکت معروف است که در اثر تعارض میان چشم‌ها و گوش‌ها رخ می‌دهد. در این حالت گوش داخلی حالت حرکت را احساس می‌کند و این در حالی است که چشم‌ها ثابت هستند و حرکتی را حس نمی‌کنند. سیگنال‌های مختلفی که از چشم‌ها به مغز می‌رسد می‌تواند حالت تهوع، سرگیجه، استفراغ، رنگ پریدگی و عرق سرد ایجاد کند. مسافرت با کشتی و قایق هم می‌تواند چنین حالتی ایجاد کند، ولی کودکان معمولا در هواپیما، اتوبوس و اتومبیل بیشتر دچار این مشکل می‌شوند. با انجام چند راهکار ساده می‌توانید جلوی این حالات را بگیرید. به عنوان مثال اگر سفرتان کوتاه است، سعی کنید از خوردن غذا خودداری کنید یا در سفرهای طولانی مدت غذاهای سبک و کم حجم بخورید و در این شرایط بیشتر غذاهای شیرین مانند کلوچه مصرف کنید.

در این حالت سعی کنید به بیرون ماشین نگاه کنید و روی چیزهای ثابت متمرکز شوید نه چیزهای متحرک مانند ماشین‌های در حال حرکت و بهتر است به نقطه‌ای دور خیره شوید.

شیشه خودرو را هم کمی باز بگذارید تا هوای تازه در فضا گردش کند یا در صورت امکان برای استراحت و استشمام هوای تازه در پارک یا محل استراحت گاه کنار جاده توقف کنید.

راهکار دیگر این است که سرتان را روی پشتی سر قرار دهید تا حرکت نداشته باشد. همچنین می‌توانید با مشورت پزشک از داروهایی که از بیماری حرکت جلوگیری می‌کند، استفاده نمایید.

ناراحتی‌های گوارشی و اسهال از جمله شایع‌ترین مشکلاتی است که بسیاری از افراد در طول مسافرت با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. ناراحتی‌ها اغلب بر اثر ورود باکتری‌ها و سایر میکروب‌ها به داخل دستگاه گوارش بدن رخ می‌دهد که از آب یا غذای آلوده منتقل می‌شود. در اثر بروز اسهال، بدن دچار کم آبی می‌شود که این موضوع بخصوص در کودکان و نوزادان می‌تواند خطرناک باشد. بهترین راه برای جلوگیری از بروز اسهال و انتقال میکروب‌ها به دستگاه گوارش اطمینان از سلامت آب مصرفی است چرا که آب نقش مهمی در انتقال آلودگی‌ها ایفا می‌کند. بنابراین در مسافرت‌های خود سعی کنید حتما از آب‌های بسته‌بندی شده استفاده کنید و هرگز آب‌های روان برکه‌ها و رودخانه‌ها را که از بهداشتی بودن آنها مطمئن نیستید، مصرف نکنید. همچنین هرگز یخ‌های قالبی را که در سطح خیابان به فروش می‌رسند خریداری نکنید و خودتان قالب یخ بهداشتی همراه داشته باشید و در جای خنک نگه دارید. چنانچه آب بسته‌بندی شده در اختیار ندارید و آب شیر تنها آب مصرفی است، ابتدا آن را بجوشانید و سپس مصرف کنید. اگر نوزاد شیرخوارتان دچار اسهال شده است به شیر دادن او ادامه دهید. از دیگر راهکارها این است که از قبل به کودکانتان بیاموزید که دست‌هایشان را خوب بشویند. همیشه و حتی در حال سفر هم از لبنیات پاستوریزه استفاده کنید. میوه‌ها و سبزی‌‌های تازه را بخوبی بشویید و پوست بکنید. گوشت و ماهی مصرفی خود را خوب بپزید.

تغذیه سالم در سفرهای نوروزی

شاید از دلپذیرترین لحظه‌های سفر آن هم در تعطیلات نوروز که همه خانواده دور هم جمع‌ هستند، صرف غذا باشد. این لذت از همان دقایق اول مسافرت شروع می‌شود. پس بهتر است با رعایت نکاتی این لذت را خراب نکنید. اگر سفرتان طولانی است و قرار است وعده‌های غذایی را در طول راه میل کنید، بهتر است با خود غذا داشته باشید تا به رستوران‌های بین راه احتیاج نداشته باشید. چرا که بسیاری از مشکلات گوارشی که در طول سفر برای مسافران پیش می‌آید، از همین رستوران‌ها آغاز می‌شود. استفاده از گوشت‌های چرخ کرده پرچربی و ناخالص که در بسیاری موارد به مدت طولانی در محیط باز قرار گرفته‌اند و مملو از میکروب و آلودگی است، می‌تواند شما را دچار مسمومیت‌ها و اسهال و استفراغ کند. هرگز سبزی و سالاد رستوران‌ها را مصرف نکنید، چرا که به طور معمول در اماکن عمومی بهداشت شستشو به خوبی رعایت نمی‌شود و مانند غذاهای خانگی مواد ضدعفونی نمی‌شوند. سعی کنید خودتان در منزل غذای سبک و سالمی را تهیه کنید و ترجیحا گوشتی نباشد تا به دلیل گرمای احتمالی محیط دچار فساد زودرس و مسمومیت نشود.

اگر از غذاهای گوشتی هم استفاده می‌کنید، گوشت را خیلی خوب بپزید و اگر کباب درست می‌کنید، عجله نداشته باشید و زمان لازم را بگذارید تا درون گوشت کاملا مانند ظاهر آن قهوه‌ای شود و کاملا بپزد. چرا که عدم پخت کامل مواد گوشتی منبع انواع انگل‌ها و سموم است که باعث مسمومیت در افراد می‌گردد.

بهترین غذایی که می‌توانید در طول سفر مصرف کنید، غذاهای گیاهی، آب‌پز، میوه‌ها و سبزیجات است، چرا که هم احتمال فاسد شدن و مسمومیت‌زایی آن کمتر است و هم این که حجیم و پرچرب نیستند. مصرف غذاهای سنگین و چرب در طول سفر می‌تواند باعث حالت تهوع و استفراغ و حتی سرگیجه شود. همچنین برای جلوگیری از فساد مواد گوشتی و فرآورده‌های لبنی و تخم مرغ، از همراه داشتن آنها در طول سفر خودداری کنید.

هرگز غذای نیم‌پز و خام از گوشت خام گرفته تا تخم‌مرغ عسلی یا شیر تازه دوشیده شده‌ای که معمولا در روستاها پیدا می‌شود مصرف نکنید. این گونه مواد غذایی آلودگی دارند و بهداشتی نیستند. هیچ وقت سالاد الویه را برای غذای سفرتان انتخاب نکنید چون حاوی سس و موادی است که سریعا فاسد می‌شود.

اگر غذای پخته شده‌ای همراه دارید که حرارت آن از بین رفته، قبل از استفاده آن را گرم کنید تا میکروب‌های احتمالی ایجاد شده در آن از بین برود و چنانچه غذاهای کنسروی همراه خود دارید، حتما قبل از مصرف، آنها را 20 دقیقه بجوشانید.

در ضمن به یاد داشته باشید همیشه قبل از غذا خوردن در طول سفر و بعد از استفاده از سرویس‌های بهداشتی حتما دست‌های خود را خوب بشویید و همیشه با خود صابون همراه داشته باشید.

اگر در طول سفر نزدیک برکه یا رودخانه‌ای توقف می‌کنید هرگز از آب جاری ننوشید و بشقاب‌ها و لوازم بهداشتی خود را درون آن آب‌ها نشویید، اما اگر ناچار به استفاده از آن آب بودید، حتما قبل از استفاده، آن را بجوشانید. در زمان مسافرت حتما آب‌های بسته‌بندی شده یا آب معدنی همراه داشته باشید تا متوسل به آب‌هایی نشوید که از سلامت آن اطمینان ندارید. آب آلوده از عمده‌ترین عوامل انتقال بیماری‌های باکتریایی و میکروبی و ویروسی از قبیل حصبه، اسهال خونی، هپاتیت A و B، فلج اطفال و مشکلات روده‌ای به ویژه در کودکان و نوزادان به شمار می‌رود.

اگر مجبور هستید شب را در راه بمانید و هتل یا مسافرخانه‌ای هم در نزدیکی شما برای اقامتتان وجود ندارد، در جایی امن و دور از جاده، رودخانه یا برکه و جنگل چادر بزنید و اتراق کنید. به خاطر داشته باشید هرگز داخل خودروی روشن نخوابید چرا که دچار مسمومیت با گاز منوکسید کربن می‌شوید. در ضمن حتی اگر هوا سرد است، داخل چادر یا ماشین گاز پیک‌نیک روشن نکنید، چرا که در این حالت ممکن است با گاز منوکسید مسموم شوید و دچار سرگیجه و حالت تهوع و خواب آلودگی شوید.

شیرینی سلامت در چمدان سفر

از عمده‌ترین کارهایی که معمولا روز قبل از سفر همه ما انجام می‌دهیم و کلی به آن علاقه داریم، بستن چمدان و مایحتاج سفر است. اما تا حالا به این فکر کرده‌اید که غیر از لباس چه چیزهای دیگری را می‌توان داخل چمدان گذاشت تا سفری ایمن داشته باشید؟

می‌توانید بخشی از چمدان لباس‌هایتان را به کیف کمک‌های اولیه اختصاص دهید تا در صورت بروز مشکل و حادثه بتوانید از آن استفاده کنید.

اگر بیماری خاصی دارید حتما داروهایتان را بردارید. همچنین با پزشک مشورت کنید و داروهای تجویزی در صورت بروز اسهال یا مشکلات گوارشی از او بگیرید و داخل چمدان قرار دهید. فراموش نکنید همراه داشتن مسکن‌هایی چون آسپیرین، استامینوفن، ناپروکسن و ایبوپروفن می‌تواند در مواقع ضروری به شما کمک کند.

همچنین با توجه به شروع فصل بهار و آغاز آلرژی، اگر حساسیت دارید داروهای ضد احتقان و آنتی‌هیستامین را فراموش نکنید.

در ضمن همراه داشتن چسب زخم، باند، کرم، پماد سوختگی، مواد ضد عفونی‌کننده و ضدآفتاب و همچنین داروهایی مانند «دیمن هیدرینات» که بیماری حرکت را تسکین می‌دهد، می‌تواند در سفر کمک زیادی به شما بکند. علاوه بر این موارد، اگر بیماری خاصی دارید، اگر بیمار دیابتی و قلبی هستید و شرایط خاصی دارید، حتما شرایط خود را روی کاغذی بنویسید و داخل جیبتان بگذارید یا با نخی دور گردن خود بیندازید تا این اطلاعات در مواقع اضطراری بتواند به شما کمک کند.

ندا اظهری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها