برای اجرای تکالیف نخست برنامه پنجم

وزارت راه نیازمند 5500 میلیارد تومان اعتبار

سرپرست وزارت راه و ترابری گفت: برای اجرای برنامه‌های تکلیفی وزارت راه و ترابری در سال اول برنامه پنجم توسعه نیاز به پنج هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار است که باید ازبخشهای دولتی و خصوصی تامین شود.
کد خبر: ۳۸۶۹۸۶

به گزارش ایرنا، علی نیکزاد در مراسم راه اندازی ششمین ریل باس در مسیر تهران- پرند افزود: بر اساس برنامه پنجم توسعه در سال اول برنامه، وزارت راه مکلف است دو هزار و 120 کیلومتر بزرگراه، آزادراه، راه اصلی و راه آهن ، 10 هزار کیلومتر راه روستایی و 700 تا 1000 کیلومتر راه آهن احداث کند.

وی با اشاره به اهمیت توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در توسعه اقتصاد کشور، توسعه حمل و نقل ریلی را از سریع ترین، باصرفه ترین و راحت ترین روش حمل و نقل ذکر کرد.

سرپرست وزارت راه و ترابری با بیان اینکه از 640 لکوموتیو راه آهن جمهوری اسلامی 450 لکوموتیو فعال است، به عمر بالای ناوگان ریلی اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه راه آهن از بخش‌هایی است که مورد مراجعه مردم است باید با خارج کردن لکوموتیوهای فرسوده، همواره خود را به روز نگه داشته و جوابگوی نیازهای توسعه کشور و تقاضاهای مردم باشد.

نیکزاد همچنین گفت: بر اساس اهداف سند چشم انداز 20 ساله باید در سال 1404 سالانه 150 میلیون مسافر از طریق حمل و نقل ریلی جابجا شوند،این در حالی است که در حال حاضر سالیانه 40 میلیون مسافر از طریق شبکه ریلی جابجا می شوند.

سرپرست وزارت راه و ترابری با اشاره به سرمایه گذاری های انجام شده برای رسیدن به این اهداف اظهار داشت: در حال حاضر مپنا ( شرکت مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران) به سرمایه گذاری یک هزار میلیارد تومانی در این زمینه فعال شده و تا پایان سال 1393 باید 150 لکوموتیو به راه آهن جمهوری اسلامی تحویل می دهد.

نیکزاد ادامه داد: از این تعداد 30 دستگاه آماده است که 10 دستگاه آن امروز تحویل داده شد و 120 دستگاه باقی مانده هم با انتقال کامل تکنولوژی ساخت آن به داخل ساخته و تحویل خواهد شد.

سرپرست وزارت راه و ترابری ابراز امیدواری کرد با برنامه‌ها‌ی در دست اجرا، همچون خارج کردن ناوگان فرسوده و کاهش متوسط سن ناوگان ریلی، کاهش آلودگی زیست محیطی ،صرفه جویی قابل توجه ارزی و بومی شدن تکنولوژی در حمل و نقل ریلی به دست آید.

وی با اشاره به لزوم توسعه شهرسازی اظهار داشت: تنها راه نجات مردم از مشکلات زندگی در شهرهای بزرگ همچون آلودگی زیست محیطی و ترافیک توسعه شهرک‌های اقماری و بهترین شیوه نقل و انتقال مردم در این شهرها هم استفاده از ریل است چرا که استفاده از حمل و نقل جاده ای از قبیل آزادراه و بزرگراه پاسخگوی میزان تقاضای این شهرها نیست.

وزیر مسکن و شهر سازی در ادامه از شهر جدید پرند گفت و اضافه کرد: جمعیت این شهر در نهایت به 700 هزار نفر خواهد رسید و 140 هزار واحد مسکونی در آن ساخته می شود که ساخت 100 هزار واحد آن در دوران دولت نهم و دهم شروع شده است.

نیکزاد با اشاره به اهتمام دولت و مجلس بر توسعه حمل و نقل ریلی گفت: ما در وزارت راه و ترابری به دنبال جذب سرمایه و فاینانس از بخش خصوصی هستیم و اگر قرار باشد به اعتبارات دولتی بسنده کنیم، به اهداف تعیین شده نمی رسیم.

سرپرست وزارت راه و ترابری همچنین گفت: بودجه اعتبارات عمرانی در لایحه بودجه سال آینده با دو برابر رشد به میزان 47 هزار و 500 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

نیکزاد در بخش دیگری از سخنانش گفت: از مدیران راه آهن جمهوری اسلامی می خواهم همانطور که مردم به مسیرهای تهران- مشهد و تهران – اهواز اقبال نشان می دهند، سایر محورها را هم توسعه دهند تا آنها هم مورد اقبال عمومی واقع شوند.

سرپرست وزارت راه و ترابری اضافه کرد: تلاش راه آهن در راستای عملی کردن منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر آسان کردن زندگی برای مردم است و امیدواریم همه روش‌های حمل و نقل در تعطیلات عید نوروز بتوانند زمینه انجام سفرهای امن و آسان را برای مردم فراهم سازند.
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها