گفت‌وگو با مدیرکل صدا و سیمای اصفهان

از تمام ظرفیت هنرمندان استان استفاده می‌کنیم

علی کلباسی فعالیت خود را در صدا و سیما از سال 1361 با نویسندگی در رادیو شروع کرده و سپس تهیه‌کنندگی برنامه‌های متعددی را بر عهده داشته است. وی تحصیلکرده رشته مهندسی صنایع با گرایش مدیریت منابع انسانی در مقطع کارشناسی ارشد است. پس از عهده‌دار شدن سمت‌هایی چون مدیریت پخش، معاونت سیما و قائم‌مقامی، از سال 1381 به عنوان مدیرکل صدا و سیمای مرکز اصفهان منصوب شد. شبکه اصفهان اولین شبکه استانی است و سال 1375 تاسیس شده است. این شبکه همواره به عنوان قطب تولید سریال و تولیدات نمایشی بخصوص در ژانر طنز شناخته شده و حضور پررنگی در شبکه‌های سراسری دارد. به همین جهت در گفت‌وگویی با علی کلباسی فعالیت‌های شبکه اصفهان را بررسی کرده‌ایم.
کد خبر: ۳۸۶۹۶۶

فرهنگ و لهجه اصفهان انتقال‌دهنده نوعی شادمانی و نشاط است. بزرگان عرصه طنز و کمدی یا در اصفهان ریشه داشته‌اند یا دارند، چقدر از این ظرفیت در تولید برنامه‌ها، بخصوص برنامه‌های نمایشی بهره گرفته‌اید؟

لهجه زیبا و شیرین اصفهانی، تنوع قومیت‌ها، قدمت و اصالت آثار باستانی و جاذبه‌های گردشگری، آداب و عادات و آیین‌های متنوع، خرده‌ فرهنگ‌ها، مفاخر علم و هنر و فرهنگ غنی اسلامی مردم اصفهان را مردمانی حاضر جواب، شیرین‌سخن، بداهه‌گو، نکته‌سنج، طنز‌پرداز، لطیف‌طبع و دوستدار شعر و هنر و ادب بار آورده است. این ظرفیت‌ها شخصیت‌های هنری زیادی را به جامعه هنری معرفی کرده است که درواقع استوانه‌های فعالیت‌های هنری در عرصه نمایش محسوب می‌شوند. هنرمندانی همچون حسن اکلیلی، قدرت‌الله ایزدی، جهانبخش سلطانی و... که همچنان پرشور و فعال با شبکه اصفهان همکاری می‌کنند. نقش اصفهان در شکل‌گیری انقلاب اسلامی و 8 سال دفاع مقدس و توسعه و آبادانی از دیگر مزیت‌هایی است که باید به آن شاره کنم.

در حوزه آثار نمایشی چه تولیدات درخور توجهی در سالیان گذشته از آن مرکز تولید و از شبکه‌های سراسری پخش شده است؟

اصفهان پیشتاز تولید و پخش تولیدات نمایشی بخصوص طنز از شبکه‌های سراسری بوده است. سریال آقای گرفتار یک و دو سریال کارآگاه رشید، دبیرستان خضراء، هشت بهشت، خانه اجاره‌ای، اینجا خانه من است و چندین عنوان سریال و فیلم سینمایی دیگر از جمله این آثار به شمار می‌آید. در طول سال‌های گذشته هر ساله مرکز اصفهان در زمینه پخش تولیدات نمایشی از شبکه‌های سراسری مقام اول را داشته است.

هم اکنون چه طرح‌هایی در حوزه تولیدات نمایشی در حال اجرا دارید؟

در سال جاری چند سریال در دستور کار قرار گرفته است. تاکنون سریال ساعت فراموشی در 16 قسمت 45 دقیقه‌ای، سریال حلقه شانس در 13 قسمت 45 دقیقه‌ای، سریال پیکر استان در 16 قسمت 45 دقیقه‌ای آماده شده است. اخیرا سریال شکست سکوت کلید خورده و سریال طنز ظل‌السطان در مرحله پیش‌تولید است و پیش‌تولید سریال مناسبتی (ویژه ماه مبارک رمضان)‌ در 30 قسمت 30 دقیقه‌ای نیز آغاز شده است. سیاست‌های حوزه معاونت امور استان‌ها و مرکز سیمای استان‌ها در ارتقای کمی و کیفی تولیدات نمایشی تاثیر به سزایی در این زمینه داشته به گونه‌ای که در بخش تله‌فیلم هم در سال جاری تله فیلم مرگ سپید، آمبولانس، رو به آفتاب و زمینه خورشید آماده پخش شده است. جهتگیری مرکز سیمای استان‌ها در سال 89 به عنوان سال نهضت مستندسازی نامگذاری شده است و انقلاب مستندسازی را در استان‌ها به وجود آورده است. اصفهان به عنوان قطب مستندسازی مطرح بوده و نیروهای خلاق و توانمند زیادی در اصفهان به مستندسازی مشغولند همین امر باعث شده که در سال جاری بیش از 4 هزار دقیقه مستند کلید بخورد. تاکنون 80 درصد به مرحله تولید رسیده است. این شبکه بیشترین تولیدات مستند از محل بودجه متمرکز مرکز سیمای استان‌ها را به خود اختصاص داده است.

اصفهان یکی از معدود استان‌هایی است که هنرمندان بومی در سطح ملی دارد که در استان ساکن هستند؛ به عنوان یک مزیت اول این که چگونه با آنان تعامل دارید و دوم چگونه زمینه شناسایی هنرمندان جوان و گمنام را فراهم می‌کنید؟

شبکه استانی متعلق به همه هنرمندان است، هنرمندان پیشکسوت و ملی شبکه اصفهان را خانه خود می‌دانند و برای ما هم مایه افتخار است که از وجود این عزیزان بهره می‌گیریم. البته در کنار آن ایجاد شرایط، تسهیلات لازم و فراوان در شبکه اصفهان و ارتباط با محافل، انجمن‌ها و کانون‌های هنری مسیر ورود هنرمندان جوان را تسهیل کرده که در بین آنان افرادی خلاق و توانمند منشأ تولید آثار فاخر نیز شده‌اند. باید یادآور شد که حضور جوانان مستعد در حوزه انیمیشن و مستند نمود خاصی داشته است.

در ماه‌های آینده تولید 2 سریال ویژه نمایشی پیرامون میرزا جهانگیر خان قشقایی و علامه مجلسی توسط مرکز اصفهان آغاز خواهد شد. محتوا و عوامل این دو سریال چگونه است؟ آغاز به تولیدشان چه زمانی است و کی آماده خواهند شد؟

آیت‌الله حکیم جهانگیرخان قشقایی از مفاخر حوزه علمیه اصفهان است که سیره و سلوک فردی و علمی ایشان به عنوان الگو، شایسته معرفی است. در سال جاری برگزاری کنگره حکیم قشقایی و ساخت سریال این شخصیت با عنوان خورشید پنهان در دستور کار شبکه قرار گرفته و بزودی با بازنویسی فیلمنامه، مراحل پیش تولید سریال آغاز خواهد شد. سریال علامه مجلسی نیز با عنوان دریای نور، پس از چند سال وقفه به دلیل کمبود اعتبار در سال جاری وارد مراحل اجرایی شده؛ تحقیق و نگارش فیلمنامه به اتمام رسیده و تهیه‌کننده و کارگردان مجموعه انتخاب شده‌اند که با رایزنی‌هایی که با مسوولان استان صورت گرفته است قرار شده بخشی از هزینه آن از محل طرح‌های فرهنگی مصوب سفر ریاست جمهوری تامین شود.

براساس نظرسنجی‌ها پرمخاطب‌ترین برنامه رادیویی و تلویزیونی در مرکز اصفهان کدام برنامه‌ها هستند؟ دلایل این موفقیت چیست؟

برنامه‌های رادیو اصفهان و شبکه استانی سیما عموما به دلیل پرداختن به مسائل استانی و صبغه بومی و محلی و وجود نیروهای توانمند، بینندگان و شنوندگان زیادی دارد. در رادیو برنامه‌های صبح اصفهان، خانه و خانواده، زاویه، نسل آفتاب و یک کلام ختم کلام بالاترین سطح مخاطب را به خود اختصاص داده‌اند. برنامه زنده‌رود و بازتاب نیز از برنامه‌های پربیننده شبکه‌ای اصفهان محسوب می‌شوند.

یکی از قابلیت‌های رسانه جریان‌سازی‌های فرهنگی، معارفی و اجتماعی است. آیا از این قابلیت تاکنون استفاده کرده‌اید. مهم‌ترین آنها چه بوده و چه تاثیراتی داشته است؟

رسانه به دلیل ماهیت ذاتی آن که پشتوانه اعتماد مخاطب را با خود دارد و با توجه به این‌که بر اساس 3 اصل میل، نیاز و مصلحت مخاطب برنامه‌سازی می‌کند، همواره جریان‌ساز و پویا بوده است. نقش ممتاز رسانه ملی در مناسبت‌های خاص ملی و مذهبی، بحران‌های سیاسی، حوادث غیرمترقبه و... تجلی، تاثیرگذار و نقش راهبردی آن شخص بوده است. رسانه ملی در رویکرد محتوایی خود 4 اصل دین، اخلاق، امید و آگاهی را براساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده است.

در حوزه تولیدات موسیقی عموما با کدام چهره‌ها و هنرمندان این عرصه همکاری می‌کند؟ رویکرد تولیدات موسیقی به لحاظ محتوا و نوع موسیقی چگونه است؟

در حوزه موسیقی تاکنون تولیدات موسیقی مرکز اصفهان بدون استثناء با بالاترین امتیاز و با هدف پخش از شبکه‌های سراسری تصویب شده است. با شورای شعر و موسیقی اساتید برجسته‌ای همچون استاد کسایی و استاد علیرضا افتخاری همکاری می‌‌کند و از تمام ظرفیت هنرمندان جوان استان هم استفاده می‌شود.

اگر در استان فردی در عرصه‌‌های تولیدات تلویزیونی و رادیویی دارای استعداد و ذوق هنری باشد چگونه می‌تواند با مرکز همکاری نماید؟ آیا فضا برای همکاری چنین هنرمندان جوانی فراهم است؟

شبکه اصفهان با هدف پرورش استعداد‌های جوان از همه هنرمندانی که به نوعی دارای استعداد و ذوق هنری باشند استفاده می‌نماید.

تا چه میزان در تولید آثار نمایشی مخصوصا در حوزه‌ای انیمیشن شرکت‌های خصوصی متولی تولید هستند؟ چگونه آنها را شناسایی و دعوت به همکاری می‌کنید؟

با رویکرد مطلوب مرکز سیمای استان‌ها درخصوص تولید انبوه انیمیشن در مراکز استان‌ها تمام ظرفیت شرکت‌های خصوصی و فعالان عرصه‌ انیمیشن در اصفهان شناسایی شده و با تمام آنها قرارداد ساخت برنامه منعقد شده است. در سال جاری تاکنون حدود 600 دقیقه تولید قطعی در ساختار انیمیشن داشته‌ایم و اخیرا نیز با همکاری خوب مرکز سیمای استان‌ها 700 دقیقه انیمیشن تصویب و برآورد آنها انجام شده که تولید آنها نیز شروع شده است.

فرشید قره‌لی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها