افغان‌ها خسته از جنگ

نیروهای آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در حالی تصمیم دارند دست‌کم 4 سال دیگر در افغانستان باقی بمانند که جنگ و دخالت نظامی خارجی، مردم این کشور را به ستوه آورده است.
کد خبر: ۳۶۹۶۴۶

به گزارش آسوشیتدپرس از کابل، با گذشت 10 سال از جنگ و در حالی که آمریکا و هم‌پیمانان بین‌المللی این کشور تلاش می‌کنند تا حمایت مردم خود را برای ادامه جنگ در افغانستان جلب کنند، خستگی و بیزاری افغان‌ها از حضور نیروهای خارجی نمود بیشتری یافته است. باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا و رهبران کشورهای غربی در اجلاس سران ناتو در لیسبون ـ پایتخت پرتغال ـ برنامه‌هایی را تصویب کردند که براساس آن، دست‌کم تا پایان سال 2014 میلادی اداره امنیتی افغانستان را در دست خواهند داشت.

دلایل متعددی برای خستگی و ناشکیبایی افغان‌ها وجود دارد. تاکتیک‌های نیروهای خارجی برای مقابله با القاعده و طالبان مانند حملات شبانه به خانه‌ها به بهانه دستگیر کردن افراد مسلح، نارضایتی گسترده‌ای را در جامعه‌ای ایجاد کرده است که سابقه دیرینه‌ای در زمینه ایستادگی در برابر سلطه خارجی دارد. افزون بر این، با طولانی شدن حضور سربازان کشورهای غربی در افغانستان، جاپای آنها در این کشور نه تنها کاهش نیافته بلکه حتی افزایش یافته است. افزایش 30 هزار نفری شمار سربازان آمریکایی در افغانستان در سال جاری میلادی، این موضوع را آشکارتر ساخت و تاییدی بر این احساس افغان‌ها بود که حضور نظامیان و کمک‌های میلیاردی موجب بهبود روند زندگی روزمره آنها نشده است.

بر اساس این گزارش، سیال خان فرهی، پیمانکار 39 ساله مقیم قندهار در شمال افغانستان، گفت: ناتو هیچ کار مثبتی انجام نداده است. میلیون‌ها دلار در اینجا هزینه شده است اما، نشانه چندانی دال بر رفاه یا هر اقدام دیگری که بتواند زندگی مردم را تغییر دهد، دیده نمی‌شود. وی افزود: آمریکا خود را ابرقدرت می‌خواند اما، از مهار افراد مسلح در افغانستان عاجز است، از این رو، باید این کشور را ترک کند. از نظر افغان‌ها، جنگ کنونی در کشورشان ادامه‌دهنده ده‌ها سال درگیری و نبرد از جمله مبارزه در برابر نیروهای شوروی سابق در دهه 80 میلادی است، اما به نظر می‌رسد علت اصلی خستگی مفرط آنها، دخالت خارجیان در امور کشورشان است.

در این میان، ناخشنودی در میان گروه‌هایی نیز که سال 2001 دوشادوش غرب برای براندازی طالبان جنگیده بودند، افزایش یافته است. چندی پیش، گروهی از نیروهای سابق احمد شاه مسعود، فرمانده مخالف طالبان که 2 روز پیش از حملات 11 سپتامبر ترور شد، دخالت آمریکا را در امور افغانستان محکوم کرد و نظامیان آمریکایی را عامل کشتار غیرنظامیان و توهین به فرهنگ افغان و اسلام دانست. محمود محفوظ از مبارزان سابق افغانستان گفت: مشکل ما، آنها ـ خارجی‌ها ـ هستند. آنها برای تامین امنیت خودشان و سخت کردن زندگی به مردم ما به اینجا آمدند. احساسات افغان‌ها علیه خارجی‌ها براحتی شعله‌ور می‌شود. در ماه جولای که کارکنان یک شرکت پیمانکاری آمریکا موجب کشته شدن 4 افغان شدند، جمعیت خشمگین در کابل شورش کردند، شعار «مرگ بر آمریکا» سر دادند و قبل از مداخله پلیس و نجات این کارکنان، 2 کامیون را به آتش کشیدند. / ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها