درمان ارتودنسی یک درمان طولانی‌مدت است که اغلب یک تا 2 سال طول می‌کشد و طی این مدت از طریق جابه‌جایی آرام دندان‌ها در درون استخوان فک، بی‌نظمی‌ آنها اصلاح می‌شود. آنچه با نام ارتودنسی در یک جلسه معرفی می‌گردد در واقع تغییر در ظاهر دندان‌هاست، به نحوی که بی‌نظمی ‌آنها کمتر به چشم بیاید. به این صورت که اگر یک طرف دندان بیرون زده و طرف دیگر داخل رفته باشد، با تراش مقداری از مینای دندان در سمت بیرون آمده و افزودن مواد همرنگ دندان (کامپوزیت) به سمت دیگر، سطح بیرونی دندان با دندان‌های مجاور هماهنگ به نظر می‌رسد. با این حال این درمان در کنار مزیت ایجاد زیبایی نسبی در یک جلسه، دارای معایبی است که مراجعه‌کنندگان به کلینیک‌های دندانپزشکی باید از این موارد مطلع باشند.
کد خبر: ۳۴۲۰۰۳

از بین رفتن مینای دندان: مینای دندان سخت‌ترین بافت بدن انسان است که سطح بیرونی دندان را پوشانده و از لایه‌های زیرین حفاظت می‌کند. در این شیوه درمانی اغلب لازم است که قسمت‌های بیرون زده دندان تراشیده شود و به این ترتیب ضخامت این لایه حیاتی کاهش می‌یابد. علاوه بر این، نازک شدن مینای دندان باعث گسترش آسان‌تر پوسیدگی به لایه‌های عمیق‌تر دندان می‌شود.

تغییر رنگ دندان ترمیم شده: کامپوزیت ماده ترمیمی ‌همرنگ دندان است و این روش اغلب به استفاده از مقادیر بالای کامپوزیت روی دندان‌ها نیاز دارد. به‌رغم زیبایی اولیه این ماده، بعد از چند سال کامپوزیت تغییر رنگ می‌دهد و حفظ زیبایی دندان‌ها با تعویض مجدد کامپوزیت میسر می‌شود.

افزایش ریسک پوسیدگی: در صورت عدم رعایت بهداشت توسط بیمار، احتمال ایجاد پوسیدگی در زیر ترمیم کامپوزیت بسیار بالاست و در صورتی که فردی قصد انتخاب این شیوه درمانی را دارد، باید نسبت به رعایت بهداشت دهان خود بسیار دقیق عمل کند.

تغییر فرم طبیعی دندان: در این روش با تراش دندان و افزودن کامپوزیت، فرم طبیعی تاج دندان تغییر داده می‌شود. هرچند این مساله ظاهر بیرونی دندان را زیبا می‌کند، ولی ضخامت دندان را افزایش می‌دهد و این افزایش ضخامت، قدرت برندگی دندان‌ها را کاهش می‌دهد و اغلب گازگرفتن مواد غذایی را با مشکل مواجه می‌کند.

در انتها باید به خاطر داشت که این روش تنها در موارد اندکی که بی‌نظمی ‌دندان‌ها بسیار کم باشد و بیمار قادر به تحمل دوره درمان ارتودنسی نباشد، کاربرد دارد و استفاده نابجا از آن سلامت دهان و دندان را تهدید می‌کند.

دکتر مصطفی صادقی قوچانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها