سدسازان، رودخانه خروشان سزار را پرمی‌کنند

سال پیش بود که باخبر شدیم قرار است بلندترین سد دو قوسی ایران یعنی سد بختیاری، در میان دو کوه از رشته کوه‌های زاگرس در استان لرستان ساخته شود، آن هم در بکرترین نقطه این استان حاصلخیز یعنی جایی که هیچ سکونتگاهی در آن قرار ندارد. درواقع هدف از احداث این سد توسعه و رونق کشاورزی منطقه، جذب بیشتر گردشگر و مهار سیلاب بوده است. ولی وجود رودخانه خروشان سزار که دارای ارزش‌های طبیعی و زیست محیطی ارزنده‌ای است، آن هم درست در نزدیکی جاده دسترسی به سد بختیاری نادیده گرفته شد. اتفاقی که هم‌اکنون فعالان محیط زیست را بشدت نگران کرده، آن است که امسال در ا دامه پروژه ساخت سد و در روند اجرای پروژه راهسازی مربوط به آن پیمانکاران به جای حمل خاک برداشت شده از بستر جاده به سمت خارج از محل پروژه، این خاک را به رودخانه سزار ـ که یکی از زیستگاه‌های اصلی آبزیان است ـ سرازیر کرده‌اند.
کد خبر: ۳۳۵۱۳۱

ارزش‌های طبیعی را نادیده نگیریم

برای احداث جاده دسترسی به سد بختیاری که بلندترین سد بتونی برق آبی جهان با ارتفاع 315 متر و حجم مخزن 8‌/‌4 میلیارد مترمکعب آب است، اعتباری بالغ بر 25 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. با این حال در محل ساخت بلندترین سد دنیا، رودخانه خروشان سزار و بختیاری در تلاقی گردنه‌های سخت‌گذر و کوهستانی این منطقه به هم پیوند می‌خورند که این صحنه با صدای خروش رودخانه‌هایی که خود را به صخره‌های سخت منطقه می‌کوبند یکی از جلوه‌های زیبای طبیعت زاگرس را به نمایش می‌گذارند. رودخانه سزار که گاهی به آن، آب دز، نیز می‌گویند: از شاخه‌های رودخانه دز است و یکی از بزرگترین رودخانه‌های زیر حوضه کارون بزرگ در استان لرستان به شمار می‌رود. بعلاوه رودخانه سزار دارای ماهیان فراوانی است که از نظر تنوع گونه‌ای نیز چشمگیر هستند.

خاکریزی در قلب سزار

فعال شدن پروژه راهسازی در نزدیکی رودخانه خروشان سزار یکی از مشکلاتی است که دوستداران محیط زیست را نگران کرده است. علی حسین‌بازگیر، مدیرکل محیط زیست استان لرستان در این‌باره به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه مشکلی که در حال حاضر ما با آن مواجه هستیم، این است که جنگل‌ها و سایر زیستگاه‌های ما در اثر برخی پروژه‌های عمرانی در معرض تهدید هستند و یکی از مشکلاتی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم نیز بحث احداث جاده دسترسی سد بختیاری است. البته در ابتدای کار با توجه به ضرورت‌هایی که در زمینه ایجاد این راه دسترسی وجود داشت، با تاکید بر رعایت الزامات زیست محیطی موافقت خود را با اجرای این پروژه اعلام کردیم ولیکن در ادامه پیمانکاران پروژه راه دسترسی سد بختیاری به بهانه کاهش هزینه‌ها، تخریب‌های جبران‌ناپذیری را در محدوده رودخانه سزار ایجاد کرده‌اند. وی افزود: با این حال تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا در اجرای این پروژه کمترین خسارت به محیط زیست وارد شود.

حیات میراث طبیعی لرستان در خطر است

به عقیده برخی کارشناسان، پروژه راه دسترسی سد بختیاری تهدیدی جدی برای تنها اثر طبیعی ملی لرستان نیز محسوب می‌شود. این تهدید مربوط به غار ماهی کور است. به بیان دیگر در حال حاضر کارگاه پروژه راه دسترسی سد بختیاری در کمترین فاصله با غار ماهی کور به عنوان یکی از گونه‌های منحصر بفرد دنیا قرار گرفته و حیات این میراث طبیعی را تهدید می‌کند.

به هر حال به نظر می‌رسد روند احداث راه دسترسی سد بختیاری و بی‌توجهی‌های صورت گرفته در رعایت الزامات زیست محیطی علاوه بر تهدید رودخانه سزار و آبزیان آن تنها اثر طبیعی ملی لرستان را نیز در معرض خطر قرار داده که جلوگیری از ادامه تخریب‌ها نیازمند برخورد و واکنش سریع مسوولان است.

مسوولان منابع طبیعی لرستان چه می‌گویند؟

مهندس احمدرضا کلانتری، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان در گفتگو با ما ضمن اشاره به 2 بار بازدیدش از منطقه می‌گوید: بنا بر مذاکرات صورت گرفته قرار است که اعتباری معادل 500‌میلیون تومان به آبخیزذاری استان اختصاص یابد که برای جلوگیری از خسارات وارده به رودخانه سزار هزینه خواهد شد. بعلاوه که ما عملیات آبخیزداری را در بالادست رودخانه آغاز کرده‌ایم و با این تفاسیر مشکلی برای محیط زیست منطقه پیش نخواهد آمد و جلوی خسارات احتمالی گرفته خواهد شد. با این تفاسیر ما هم امیدواریم که مسوولان دلسوز منابع طبیعی بدون کوچک‌ترین اغماض از بروز فاجعه زیست محیطی دیگر در استان حاصلخیز لرستان جلوگیری به عمل آورند.

پونه شیرازی / گروه ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها