فرض کنیم یکی از روزهای بهار شما تصمیم گرفته‌اید مثل مهمان‌های سرزده داستان کوکب خانم در کتاب فارسی قدیم دوم دبستان، گردشگر روستایی شوید و از طبیعت اطراف روستا لذت ببرید، اما پس از چند روز یا چند هفته شما دچار عرق‌ریزی شدید، درد در ستون فقرات، بیخوابی، بی‌اشتهایی، قرمزی و تحریک شدن گلو شده‌اید، در این مواقع نخستین حدستان چیست؟ ما می‌گوییم شاید تب مالت گرفته‌اید و در این صورت باید به سرعت به پزشک مراجعه کنید. برای این که حدس‌مان را به یقین نزدیک‌تر کنیم به این فکر کنید که آیا اخیرا محصولات لبنی یا گوشت قرمز نامطمئن خورده‌اید؟ آیا در تماس محافظت نشده با حیواناتی مانند گاو، بز یا گوسفند بوده‌اید؟ اگر جواب‌تان مثبت است احتمال این که به تب مالت مبتلا شده باشید خیلی بیشتر می‌شود. چون براساس تعریف پایگاه اطلاع‌رسانی پزشکان تب مالت نوعی‌ عفونت‌ باکتریایی‌ است که‌ از راه مصرف شیر، دیگر محصولات لبنی آلوده یا گوشت دام آلوده به انسان منتقل می‌شود.
کد خبر: ۳۳۲۹۸۴

شیر فله‌ای و غیرکارخانه‌ای نخرید

اما مصرف شیر آلوده در همه این راه‌ها، مهم‌ترین و شایع‌ترین راه انتقال این بیماری محسوب می‌شود. به طوری که دکتر ثریا نواب‌پور کارشناس صنعت شیر در این زمینه به مهر می‌گوید: مصرف شیر خام و فرآورده‌های لبنی سنتی مهم‌ترین علت ابتلا به تب مالت است.

مساله مهم این است که این روزها برای تب مالت گرفتن حتما نیازی نیست به روستا بروید چون شماری از دامداران محصولات لبنی دام‌های خود را که منطبق با استاندارد‌های کارخانه‌ها نیستند و برگشت می‌خورند به صورت فله‌ای و آزاد می‌فروشند!

دکتر نواب‌پور با تاکید بر آلوده بودن شیر خام و هشدار نسبت به پیامدهای مصرف این فرآورده دامی که مهم‌ترین آن ابتلا به تب مالت است، از مسوولان وزارت بهداشت می‌خواهد با هدف کمک به سلامت جامعه، عرضه شیر خام در کشور را که به صورت فله‌ای به فروش می‌رسد، ممنوع کنند تا متقاضیان فقط از محصولات صنعتی دارای استانداردهای بهداشتی استفاده کنند.

وی می‌افزاید: هرچند استاندارد شیر خام در کشور اجباری است، اما هم‌اکنون کارخانه‌هایی که شیر خام را دریافت می‌کنند، برای خود ضوابطی دارند که خارج از آن ضوابط شیر خام را از دامدار نمی‌پذیرند و این شیر به شکل فله‌ای فروخته می‌شود.

نواب‌پور اظهار می‌کند: خریداران شیر خام را می‌جوشانند ولی شیر خام ممکن است دارای مواد افزودنی غیرقابل تشخیص برای مصرف‌کننده باشد. از طرف دیگر برخی محصولات مانند خامه‌های سنتی، کشک، ماست و سایر فرآورده‌های لبنی فله‌ای به دلیل پاستوریزه نبودن و امکان آلودگی‌های میکروبی، سبب انتقال میکروب به مصرف‌کننده و باعث بیماری وی می‌شود.

این کارشناس صنعت شیر کشور، مصرف شیر فله‌ای از سوی مردم را ناشی از نگاه غلط به خواص شیر خام دانست و گفت: متاسفانه مردم با این تصور که تقلب در کارخانه‌ها صورت می‌گیرد، اعتماد بیشتری به محصولات فله‌ای داشته و فرآورده‌های لبنی را که عمل پاستوریزاسیون در آنها انجام نشده است، به عنوان محصولات سنتی با اعتماد بیشتری مصرف می‌کنند.

براساس پژوهشی که در پایگاه اطلاع‌رسانی پزشکان منتشر شده است دوره نهفتگی بیماری تب مالت (از زمانی که باکتری وارد بدن می‌شود تا زمانی که علائم بالینی ظاهر می‌شوند) ممکن است از 5 تا 60 روز طول بکشد. این بیماری دو نوع حاد و مزمن دارد که در نوع حاد، بیمار دچار تب و لرز و عرق‌ریزی شدید، خستگی، ورم غدد لنفاوی و درد بدن می‌شود، اما در نوع مزمن احتمال دارد، علائمی چون سردرد، یبوست، کمر درد، کاهش وزن و ناتوانی جنسی نیز به مرور زمان ظاهر شوند.

تب مالت گرفته اید؟!

اگر حالا مطمئن شده‌اید به بیماری تب مالت دچارید فقط پزشک را ملاقات کنید و بعد دستورات دارویی او را کامل اجرا کنید تا بیماری در عرض 3 تا 4 هفته ناپدید شود. فقط استراحت کنید و اگر وزن‌تان کم شده کالری غذای‌تان را افزایش دهید. در ضمن نگران انتقال بیماری به دیگران نباشید چون تب مالت از انسان به انسان منتقل نمی‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها