رشدسرمایه گذاری خارجی افزایش می یابد

لایحه بازار سرمایه که هدف اصلی آن جلب و جذب سرمایه های داخلی و خارجی است ، چندی پیش از سوی دولت به تصویب رسید تا به این وسیله توسعه بازار بورس را در دستور کار قرار دهد.
کد خبر: ۳۲۴۷۰
هم اکنون بورس بازان توانسته اند در خلاء قانونی موجود و بعضا سوءاستفاده از قوانین تجارت ، سودهای کلان به جیب بزنند؛ اما در حال حاضر خود را در مواجهه با لایحه بازار سرمایه می بینند. حمایت از سرمایه گذاری های داخلی و خارجی و رقابتی شدن در عرصه صادرات نیز از دیگر اقدامات قابل دفاع دولت از طریق کاهش سود تسهیلات اعطایی به بخش صادراتی بود، که کارشناسان درباره مزایا و این که دولت چه اقداماتی باید انجام دهد تا نتایج این 3موضوع مهم اقتصادی در جامعه محسوس باشد، به اظهارنظر پرداخته اند:

باید به رشد 8درصدی نزدیک شویم

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به تصویب لایحه بازار سرمایه یا اوراق بهادار کشور از سوی هیات دولت گفت : با عملیاتی شدن این مصوبه ، سرمایه گذاری خارجی در بخش خصوصی کشور که در 2سال اخیر 5میلیارد دلار سرمایه پذیری را دیده است ، افزایشی چشمگیر خواهد یافت . دکتر عباسی در گفتگو با خبرنگار ما، مهمترین هدف تصویب لایحه اوراق بهادار کشور از سوی دولت را جلب و حمایت نقدینگی 420هزار میلیارد ریالی سرگردان داخلی و جذب سرمایه های خارجی عنوان کرد و یادآور شد: دولت باید با نظارت بیشتر و تفکیک کردن بازار بورس از سرمایه های موجود در جامعه ، نظر مردم در بازارهای سرمایه کشور را با شفافیت و سلامت بیشتر جلب کند. وی یکی از دلایل مهم کندی توسعه بازار بورس در کشورمان را نامشخص بودن چارچوب های قانونی آن و نحوه تعامل خریداران سهام با سازمان بورس بویژه با کارگزاران سهام و بورس دانست و ضمن تاکید بر افزایش کارایی بازار سرمایه در سازمان بورس در زمینه جذب مالی بخش خصوصی داخلی و توسعه سرمایه گذاری های خارجی گفت : دولت در جلب و جذب سرمایه های داخلی و خارجی نباید کوتاهی از خود نشان دهد؛ زیرا تولید کشور در حال حاضر کاملا به این موضوع بستگی دارد. این مدرس دانشگاه در ادامه کاهش سود تسهیلات اعطایی به بخش صادراتی از 16 به 15درصد را که زمینه مناسبی برای کاهش قیمت تمام شده محصولات صادراتی ایران و افزایش توان تجاری کشورمان در بازارهای جهانی فراهم می آورد، اقدامی مناسب دانست و گفت : رقابت در عرصه فعالیت های صادراتی مستلزم کاهش هرچه بیشتر نرخ سود بانکی است . دکتر عباسی با تاکید بر این که هم اکنون کلید شتاب دهنده به چرخه اقتصاد ملی در اختیار دولت قرار دارد، تصریح کرد: تصمیم گیرندگان اقتصادی دولت هم اکنون در قبال عملیاتی شدن لایحه بازار سرمایه ، حمایت از سرمایه گذاری ها و ایجاد رقابت در بخش صادرات کشور باید تلاش بیشتری از خود نشان دهند تا در آینده نزدیک رشد 8درصدی در اقتصاد را تجربه کنیم .

فراخوان دولت برای افزایش سرمایه های ملی

علی اکبر جعفری ، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفت : تصویب لایحه بازار سرمایه و کاهش سود تسهیلات اعطایی به بخش صادراتی ، در واقع فراخوان دولت برای جذب سرمایه های ملی و رشد صادرات غیرنفتی است . وی با تاکید بر آمادگی مجلس برای تصویب هر طرحی که چرخ تولید ملی را به حرکت درآورد، افزود: بازار سرمایه هم اکنون از محرک های اصلی توسعه و رسیدن به رشد 8درصدی اقتصاد به شمار می رود. این نماینده مجلس توانمندی های موجود در کشور برای جذب سرمایه های داخلی و خارجی را زیاد، اما استفاده مطلوب از آن را ناقص خواند و تصریح کرد: تصویب لایحه بازار سرمایه از سوی دولت زمانی به افزایش اشتغال ، رشد صادرات و بالا رفتن تبادل سهام در بازار بورس منجر می شود که دولت از حمایت های معنوی و قانونی خود در قبال سرمایه گذاران دریغ نکند. وی افزود: دولت با اعمال کاهش سود تسهیلات اعطایی به بخش خصوصی ، باید کاهش تکیه اقتصاد ملی و بودجه های سنواتی به درآمدهای حاصل از فروش نفت را در دستور کار جدی خود قرار دهد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها