
با توجه به این که رده شغلی گویندگی بالاتر از کار خبرنگاری و گزارشگری در واحد مرکزی خبر است، چرا شما کار خبرنگاری را به گویندگی ترجیح دادید؟
اگر گویندگی را از جایگاه رسانهای بخواهیم در نظر بگیریم به خاطر آن حساسیت و مشقتی که در کار دارد، قطعا سختتر و پردردسرتر از خبرنگاری به حساب میآید و به همین دلیل هم رده آن بالاتر است. از طرف دیگر کار خبرنگاری در همه جای دنیا به عنوان یکی از مشاغل سخت و زیانآور محسوب میشود. در عین حال در کشور ما به دلیل حساسیت کار خبر، گویندگی، کاری سخت و دشوار است چون همه اتفاقات در یک زمان واحد میافتد و دیگر زمانی برای برگشت و اصلاح اشتباهات وجود ندارد، اما یک خبرنگار فرصت دارد که کارش را ویرایش و ادیت کند و با تنظیم و تدوین کامل به پخش تحویل دهد.
در ابتدای ورود به خبر، چون آموزش دانشگاهی و تئوری در زمینه کار خبرنگاری نداشتید، چه کار کردید؟
با توجه به این که رشته تحصیلی من مکانیک بود و من همزمان با دوران تحصیلم به کار خبرنگاری هم مشغول بودم، بعد از تحصیلاتم هیچ علاقهای نداشتم در رشته تحصیلیام کار کنم و با علاقهای که به خبرنگاری داشتم، سعی کردم به طور جدی به این کار مشغول شوم، اما خیلی کم آموزش دیده بودم و تجربیاتم در این راه بسیار محدود بود به خاطر همین از همه همکارانم در این زمینه آموختم، و از هر کدام به نوعی تجربیاتی کسب کردم، و سعیام بر این بود ساختار و سبکهای مختلفی که از پیشکسوتان میبینم در کارم از آنها استفاده کنم، که حالا بعد از سالها، همکارانم عنوان میکنند که من سبک و نوع خاصی در کارم ایجاد کردم و اینها همه به دلیل وجود همکاران توانمندم در حوزه خبر است.
این پیروی از سبک که گفتید، آیا به تقلید منجر نشد؟
در کار رسانه، خیلی فعالیتهای گزارشگری و خبرنگاری شبیه به هم هستند، اگر تقلیدی باشد خیلی سریع تاریخ مصرف آن نوع از کار از دست میرود و زود کهنه میشود.
کار شما چه ویژگی دارد که هم در شبکههای داخلی و هم خارجی مورد توجه قرار گرفت و در چند سال متوالی هم به عنوان بهترین خبرنگار ورزشی شناخته شدید؟
در واقع کار برای مخاطبان خارجی و داخلی، یک تعریف مجزایی دارد و از لحاظ نوع نگاه و جنس مخاطب هم فرق میکند و ما نمیتوانیم مخاطبان داخل و خارج را با هم مقایسه کنیم، اما یک اصل مهم برای همه مخاطبان چه داخل چه خارج و رادیو برابر است و آن هم صداقت در گفتار و انعکاس واقعی رویدادهای مختلف در حوزه کاری من بود. و سعی میکردم تمام مسائل و اتفاقات و حتی حواشی حوزه کاری من که ورزشی است را بدون هیچ دخل و تصرفی به زبان گویا و عامیانه و ملموس برای مخاطبان گزارش کنم.
برنامههای شبکه جامجم باید چه ویژگی داشته باشد تا با توجه به انبوه شبکهها و تنوع برنامههای رسانههای خارجی مورد توجه مخاطبان هموطن خارج از کشور ما قرار گیرد؟
بیشترین مخاطبان شبکه جهانی جامجم ایرانیان مقیم خارج از کشور یا فارسیزبانان غیر ایرانی هستند، آنها اگر بخواهند از اوضاع و احوال داخلی ایران در بخشهای مختلف با خبر شوند، رجوع میکنند به شبکه جامجم که در واقع تنها پل ارتباطی بین ما و مخاطبان هموطن ماست، شاید این موضوع باعث شده باشد که آنها با دقت ویژه برنامههای شبکه جامجم و اخبار ما که به روز و زنده است و همواره برای مخاطبان اهمیت و جذابیت ویژهای دارد، ببینند و در مورد کار ما قضاوت کنند.
اخبار شبکه جامجم چطور میتواند در رویارویی با اخبار غلط رسانههای خارجی موفق شود؟
ما در کوتاهترین زمان بیشترین اخبار و اطلاعات را به گوش هموطنانمان میرسانیم و همیشه واقعیتها را آنطور که هست برایشان به تصویر میکشیم و این صداقت در گفتار میتواند بهترین سند برای اثبات حقیقت باشد.
سوژههای گزارش خبری که پیگیری میکنید خودتان رصد میکنید یا شبکه هم به شما پیشنهاد میدهد؟
تقریبا 90 درصد سوژهها، پیشنهاد خودم است و با بررسی شرایط موجود و جذابیت خبری و استقبال مخاطبان سوژه را مد نظر قرار میدهم و دربارهاش تحقیق و بررسی میکنم و بعد از موافقت شبکه برای تهیه آن اقدام میکنم کلا سوژهها باید متناسب با موضوع روز، جذابیت و تازگی داشته باشد.
چه سوژهای تا به امروز بیشترین استقبال را در بین مخاطبان به همراه داشته است؟
بخشی بود به عنوان با مطبوعات ورزشی که روزانه در خلال یک برنامه اجتماعی پخش میشد. مخاطبان ویژه پیدا کرده بود، فکر میکنم مردم همه جای دنیا مثل مردم کشورمان به حاشیه خیلی علاقهمندند و مطبوعات ورزشی ما هم بیشتر از آن که به موضوع ورزش بپردازد به حاشیه میپردازد، و این برای مردم جذاب است به همین دلیل مورد علاقه و استقبال مخاطبان قرار گرفت، که فعلا مدتی این برنامه پخش نمیشود.
نظر شما درباره افرادی مثلآقای نجفزاده و سبک خاص اجرای خبری که ابداع شده بود، چیست؟
من فکر میکنم سبک خوب و جدیدی بود، که خیلی هم مورد استقبال قرار گرفت. چنین استقبالی پیشبینی نمیشد، ضمن این که خیلیها هم مخالف این نوع خبر بودند. چون چنین سبکی اصلا مرسوم نبود، و این نوع ادبیات و اجرای خودمانی برای مردم خصوصا جوانها خیلی جذاب بود، و این به نزدیکی رسانه و مخاطب خیلی کمک میکند.
با توجه به این که مخاطبان شما بیشتر جوان هستند، آیا ضرورتی دارد که خبر همچنان به شکل قدیمی و طولانی اجرا شود؟
مخاطب جوان ما از خبرهای طولانی خوشش نمیآید، اگر شما مروری کنید به رسانههای مختلف جهان، شاید ببینید که آنها هم زمانی مثل ما عمل میکردند و خبرها به شکل خاص و با ادبیات ویژه خبری پخش میشد، با استقبال بینظیر مردم از خبر 30/20 و 22 بخش خبری مشخص شد، کسانی که بخواهند اخبار را به شکل مشروح بشنوند کم هستند وقتی ما روز به روز به سمت پخش اخبار کوتاه و حتی 100 ثانیهای پیش میرویم که کل خبرهای مهم در کمترین زمان ممکن اجرا شود تا مخاطب در کمترین زمان بیشترین اخبار را بشنود.
دوست دارید در آینده چه گزارشی را تهیه کنید، که تا به امروز آن طور که باید به آن موضوع پرداخته نشده است؟
شاید خیلی از مردم با پهلوان تختی به عنوان یکی از اسطورههای ورزشی کشورمان آشنا هستند و قطعا با تمام وجود این پهلوان مردمی را دوست دارند، اما شاید با همه بزرگ بودن این پهلوان که خودش را به مردم بدهکار میدانست در طول این سالها و در گزارشهای مختلف حق مطلب و دین ما به این بزرگمرد ادا نشده است. من دوست دارم به طور ویژه به شخصیت او بپردازم که احساس میکنم خیلی جای کار دارد و با توجه به عصر ماشینی که پهلوانی و جوانمردی کمرنگ شده ما باید از این اسطوره فراموش نشدنی بیشتر یاد کنیم.
زینت پستادست
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
ابراهیم قاسمپور در گفتوگو با «جامجم»:
رئیس دانشگاه فرهنگیان در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد: