چند راهکار ساده برای افزایش امنیت اطلاعات در فضای شبکه

نگذارید اطلاعاتتان به‌دست نامحرمان بیفتد

مساله امنیت از آغاز تمدن بشری با انسان همراه بوده است. همواره برخی از انسان‌ها نسبت به برخی منابع مادی یا اطلاعاتی مالکیت داشته‌اند و البته برخی نیز با زیر پا گذاشتن معیارهای اخلاقی برای به‌دست آوردن آن منابع، بدون آنکه صلاحیت این کار را داشته‌باشند، دست به‌کار شده‌اند.
کد خبر: ۳۱۲۴۸۲

در این میان همواره یک بازی موش و گربه میان دارندگان منابع و دزدان برقرار بوده است و افراد و شرکت‌های بسیاری هم از این آب گل آلود ماهی گرفته‌اند و برای منابع، خدماتی را فراهم کرده‌اند تا بتوانند امنیت بیشتری را برای خود و اموالش فراهم کنند و البته برخی هم برعکس، خدمات خود را در اختیار سارقان گذاشته‌اند. انواع گاوصندوق‌ها، دوربین‌های مدار بسته، حسگرهای صوتی و فروسرخ و‌... از این دسته‌اند که آگاهی از آخرین فناوری‌های هر نوع، مساله‌ای کلیدی برای دارندگان منابع و طماعان بدانه است.

در دنیای فناوری اطلاعات هم این مشکلات وجود دارد؛ مضاف بر اینکه محافظت از اطلاعات، امریست که نیاز به تخصصی ویژه در این زمینه دارد. البته میزان نیاز شما به امنیت، بستگی مستقیمی به زمان و مکان کار شما دارد. آیا شما عضوی از شبکه یک دانشگاه هستید؟ آیا در یک دفتر تجاری تبلیغاتی کار می‌کنید؟ آیا فقط از یک کامپیوتر شخصی استفاده می‌کنید و مشکل شما با هکرها در هنگام اتصال به اینترنت است؟ یا به هر دلیل، اطلاعاتی امنیتی را در رایانه خود نگه می‌دارید که دیگران نباید بدون تایید صلاحیت بدان‌ها دسترسی پیدا کنند؟ و نیز اینکه آیا می‌خواهید خود را از آسیب هکری که شما را نشان کرده ایمن کنید یا می‌خواهید به‌طور عمومی از گزند نفوذگران روی شبکه (محلی یا وب) در امان باشید؟

اما با چند راهکار ساده که بیش از مهارت‌های عمومی در زمینه کار با رایانه، نیازی به تخصص ندارد، می‌تواند جلوی بسیاری از این دسترسی‌های غیرمجاز را بگیرد.

1- پسورد مطمئن

بسیاری از دسترسی‌های غیرمجاز به منابع اطلاعاتی از یک راه ساده انجام می‌پذیرد: آگاهی از پسورد قربانی! پس مساله را جدی بگیرید و چند توصیه ساده را به‌کار بندید:

- پسوردهای خود را زود به زود عوض کنید.

- از واژگان قابل حدس برای دیگران پرهیز کنید.

- یک واژه یا عبارت را به‌عنوان پسورد صندوق یا ورود به شبکه استفاده نکنید.

- بهتر است ترکیبی از واژگان، اعداد و نمادهای ویژه را به‌کار برید.

- اگر برای از بر کردن پسورد خود مشکل دارید، می‌توانید برای خودتان یک قانون تعریف کنید و آن را روی نام‌های آشنا و فراموش نشدنی به‌کار بندید. برای نمونه، قاعده شما می‌تواند این باشد که حرف دوم پسورد به‌صورت بزرگ و حرف دوم آن مجدد نوشته شود و به آخر آن هم یک عدد 1388 افزوده شود. با این قانون واژه‌ای مانند bahman که ممکن است ماه تولد شما باشد، به bAhmman1388 تبدیل می‌شود که حدس آن برای نفوذگران دشوارتر است.

2- محتوای رازآلود

اگر می‌خواهید متون یا تصاویر شما از دسترس هکرهای عمومی به دور باشد، باید طرز فکر آنها را بدانید و خود را جای آنها بگذارید و بدین ترتیب با روش کار آنها مقابله کنید. برای مثال، نفوذگرانی که به‌طور عمومی به دنبال اطلاعات مالی و تجاری افراد می‌گردند، وقت ندارند که میلیون‌ها نامه الکترونیکی را در روز بخوانند، پس حداکثر کاری که می‌کنند این است که فیلتری را برای جستجو، در درجه اول روی عنوان نامه و سپس بر متن آن می‌گذارند تا موارد احتمالی دلخواه آنها را ردیابی کند. پس حتما به این نتیجه رسیده‌اید که این عنوان برای یک نامه مناسب نیست:

My financial information

کارهای ساده دیگری که می‌توانید انجام دهید:

- فشرده‌سازی همراه با پسورد روی فایل‌های مهم (به‌کمک نرم‌افزارهایی همچون Winzip و Winrar)

- درج پست الکترونیکی گیرندگان در بخش BCC به‌جای CC

- استفاده از اصطلاحات و رموز به‌جای واژگان کلیدی یا تغییر صوری آنها

- ارسال متون در قالب تصاویر فشرده (مانند jpg)

- پرهیز از گشودن نامه‌های ناشناس یا رفتن به پیوندهای ناشناخته.

3- شبکه با در و پیکر

اگر از این هراس دارید که برخی به اطلاعات خصوصی شما روی شبکه دست یابند، افزون بر برخی از راهکارهای بالا، این موارد را هم رعایت کنید:

- اطلاعات بسیار خصوصی خود را روی کامپیوتر خود و به‌ویژه روی دیسک سخت شبکه نریزید. به‌جای آن می‌توانید از حافظه‌های جانبی همراه استفاده کنید یا آنها را به نشانی پستی خود میل کنید.

- اطلاعات مهم را در پوشه‌های تودرتو با نام‌های بی‌ربط کپی کنید و پسوند آنها را تغییر دهید.

- بی‌خودی پوشه‌ای را روی شبکه به اشتراک نگذارید.

- و دست آخر این‌که، به‌کمک گزینه‌های ساده‌ای که نرم‌افزارهای امنیتی و دیورهای آتش در اختیار می‌گذارند، امنیت رایانه خود را افزایش دهید.

امیرشهاب شاهمیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها