به دنبال صدور قطعنامه ضد ایرانی

همکاری با آژانس کاهش می‌یابد

گروه سیاسی: نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، از کاهش سطح همکاری‌های تهران با آژانس خبر داد و اعلام کرد که ایران حتی یک کلمه از این قطعنامه را هم اجرا نخواهد کرد. به گزارش مهر،‌ علی‌اصغر سلطانیه این اقدام را کمترین کاری دانست که تهران در واکنش به قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام انجام می‌دهد. وی افزود: با تصویب این قطعنامه، ایران سطح همکاری‌های خود را با آژانس به کمترین حد تنزل داده و دسترسی داوطلبانه به تاسیسات هسته‌ای‌اش را برای بازرسان آژانس متوقف می‌کند.
کد خبر: ۲۹۷۳۳۶

در این قطعنامه که جمعه گذشته در آخرین نشست شورای حکام در سال‌جاری میلادی بدون اجماع به تصویب رسید، از جمهوری اسلامی ایران خواسته شده است که بلافاصله ساخت مرکز غنی‌سازی فردو را متوقف و تایید کند که هیچ گونه فعالیت هسته‌ای پنهانی یا طرح پنهانی برای ایجاد آن در اختیار ندارد. این در حالی است که محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از بازرسی‌هایی که بازرسان آژانس از سایت جدید التاسیس فردو داشتند، اعلام کرد که هیچ انحرافی در فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.البته با وجود این گزارش که چندی پیش از سوی البرادعی ارائه شد، سخنان سیاسی و غیرمنتظره او در افتتاحیه نشست شورای حکام که حتی با گزارش اخیر وی نیز متناقض است، تعجب بسیاری از کارشناسان حاضر در آژانس را برانگیخته است. آنها چنین موضعی را شبیه موضع وی در نشست سپتامبر 2005 ارزیابی می‌کنند که با فشار آمریکا و غرب ارجاع غیر‌قانونی پرونده ایران به شورای امنیت را زمینه‌سازی کرد.

البرادعی که برای آخرین بار در سمت مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در افتتاحیه نشست شورای حکام سخن می‌گفت، موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ضرورت مبادله سوخت در خاک خود را ناامیدکننده توصیف کرد و گفت: از این‌که تا کنون، ایران با پیشنهاد اصلی یا راه‌های جایگزین که به نظرم دو گزینه متوازن و برابر است و می‌تواند تا حد زیادی در برطرف کردن نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران سهیم باشد، موافقت نکرده است، بسیار ناامید شده‌ام.

از فوریه 2006 این اولین بار است که شورای حکام آژانس، قطعنامه‌ای را ضد ایران با فشارهای غرب از جمله آمریکا به تصویب می‌رساند.

تصویب قطعنامه بدون اجماع

تصویب این قطعنامه سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران در حالی صورت گرفت که با وجود تمامی فشارهای آمریکا و هم‌پیمانانش، 10‌کشور از 35 کشور عضو شورای حکام، حاضر به دادن رای مثبت به این قطعنامه نشدند. از مجموع 35 عضو شورای حکام، 25 کشور به قطعنامه که خواستار تعلیق فعالیت‌های تاسیسات فردوی ایران شده است رای مثبت و 3 کشور شامل ونزوئلا، مالزی و کوبا به آن رای منفی دادند.

افغانستان، برزیل، مصر، پاکستان، آفریقای جنوبی و ترکیه 6‌کشوری بودند که به قطعنامه غربی‌ها بر ضد ایران رای ممتنع دادند و جمهوری آذربایجان از همسایگان ایران نیز هنگام رای‌گیری، نشست را ترک کرد. در مقابل کشورهای آرژانتین، استرالیا، بورکینافاسو، کامرون، کانادا، چین، دانمارک، فرانسه، آلمان، هند، ژاپن، کنیا، کره‌جنوبی، مغولستان، هلند، نیوزیلند، پرو، رومانی، روسیه، اسپانیا، سوئیس، اکراین، انگلیس، آمریکا و اروگوئه کشورهایی بودند که به این قطعنامه رای مثبت دادند. نماینده جمهوری اسلامی ایران در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین با تاکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده است که در چارچوب تعهدات خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری می‌کند، اظهار کرد: تاکنون هیچ قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت و یا شورای حکام مانع ادامه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران نشده و این قطعنامه اخیر نیز تاثیری بر این فعالیت‌ها ندارد و ما همچنان زیر نظر آژانس به فعالیت‌های خود ادامه خواهیم داد.

علی‌اصغر سلطانیه همچنین به مخالفت برخی کشورها با صدور قطعنامه علیه ایران اشاره کرد و گفت: سفیر مصر در نشست شورای حکام اعلام کرد: موافق صدور این قطعنامه نیست و این قطعنامه توجیهی ندارد و فضای همکاری فعلی را مختل می‌کند. سلطانیه، بررسی موضوع هسته‌ای ایران را در نشست شورای حکام باعث به وجود آمدن 2 قطب در این شورا عنوان کرد و افزود: صدور قطعنامه در شورای حکام علیه ایران باعث بروز تفرقه در این شورا شده است.

دودستگی کنونی برای آژانس خطرناک است

سلطانیه، قطعنامه اخیر شورای حکام علیه ایران را برای فعالیت آینده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خطرناک توصیف کرد و گفت: در وین و در زمان بررسی موضوع ایران در نشست شورای حکام، یک بلوک از ایران حمایت می‌کردند و بلوک دیگر قطعنامه را دنبال می‌کردند که این روند در مسیر فعالیت‌های درازمدت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که یک سازمان تخصصی است، خطرناک خواهد بود.

بیانیه جنبش عدم تعهد

صدور قطعنامه علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان در حالی صورت گرفت که کشورهای عضو جنبش عدم تعهد با صدور بیانیه‌ای، دیپلماسی و گفتگو را تنها راه‌حل بلندمدت پرونده هسته‌ای ایران عنوان کردند. کشورهای عضو این جنبش در بیانیه خود آورده‌اند: جنبش عدم تعهد قویا معتقد است تمامی پادمان‌ها و موضوعات راستی آزمایی ازجمله موارد مربوط به ایران باید در چارچوب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بر اساس مبانی حقوقی و فنی حل و فصل شود، علاوه بر آن، جنبش عدم تعهد تاکید دارد که آژانس باید به کار خود برای حل موضوع هسته‌ای ایران در چارچوب اختیار و اساسنامه آژانس ادامه دهد.

این قطعنامه علیه آژانس است نه ایران

در پی تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، آیت‌الله سیداحمد خاتمی در خطبه‌های نماز عید قربان، این قطعنامه را کاملا سیاسی و غیرفنی دانست.

به گزارش واحد مرکزی خبر، خاتمی این قطعنامه را پیش از آن‌که علیه ایران باشد، علیه خود آژانس و شورای حکام دانست و گفت: وقتی با ایرانی که به تعهدات خود عمل کرده و انحرافی در تأسیسات هسته‌ای آن مشاهده نشده است، این‌گونه رفتار می‌شود، کشورهای دیگر برای ورود به آژانس، انگیزه‌ای پیدا نمی‌کنند و در واقع آژانس با این قطعنامه سیاسی، حیثیت خود را برده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی افزود: ایران اسلامی هم بارها موضع خود را نشان داده و 30 سال است این تجربه را به دنیا نشان داده است که ملت ایران نه با تهدید و نه با تطمیع و نه با هیچ چیز دیگر، ذره‌ای از حقوق مسلم خود کوتاه نمی‌آید و نخواهد آمد.

وی خطاب به مسوولان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: شما موظفید طبق قانون، سوخت این رآکتور را تأمین کنید؛ اگر تأمین شد، کار تمام است و اگر کارشکنی کردید، بدانید ملت بزرگی که به این حد از دانش و فناوری رسیده است، به دست خود سوخت رآکتور هسته‌ای تهران را هم تولید خواهد کرد. سیداحمد خاتمی افزود: این کار هم قانونی است و هم با پادمان‌های بین‌المللی سازگار است و البته ایران راه‌های دیگری را هم برای مقابله با شما در پیش خواهد داشت.

صدور قطعنامه، رویکردی نمایشی و بی‌نتیجه است

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در واکنش به این قطعنامه گفت: صدور قطعنامه شورای حکام با وجود مخالفت کشورهای عضو عدم تعهد، رویکردی شکلی، نمایشی و با هدف اعمال فشار به جمهوری اسلامی است.

به گزارش ایرنا، رامین مهمان‌پرست در تبیین موضع جمهوری اسلامی در قبال این‌گونه قطعنامه‌ها گفت: در شرایطی که ماهیت برنامه هسته‌ای ایران به عنوان عضو متعهد آژانس بارها راستی‌آزمایی شده و عاری بودن از انحراف به سمت اهداف نظامی توسط بازرسان آژانس اثبات و گواهی شده است، این قطعنامه صحنه آزمایشی برای کشورهای مستقل و غیرمتعهد بوده که چگونه با حساسیت بیشتری در جهت تامین حقوق خویش گام بردارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها