رئیس سازمان میراث فرهنگی سمنان اعلام کرد:

توقف ساخت جاده‌ در جنگل ابر

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: ساخت جاده‌ در جنگل ابر شاهرود غیر علمی است و با پیگیری انجام شده هم اکنون جاده سازی در این جنگل غنی متوقف شده است.
کد خبر: ۲۹۷۱۸۲

عباس کاشیان پیش از ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران در خصوص مصوبه هیئت دولت در احداث جنگل ابر شاهرود گفت: طبیعت این جنگل و اکوسیستم‌های محدوده آن دارای گونه‌های نادر گیاهی و درختان منحصر به ‌فرد، زیبا، دیدنی، استثنایی و حائز اهمیت است که بخشی از آن در شهرستان شاهرود و بخشی دیگر در استان گلستان قرار دارد.

عباس کاشیان با اشاره به اهمیت جنگل ابر اظهار داشت: اهمیت طبیعت و زیست‌محیطی جنگل ابر سبب شده که سالیان سال دست‌اندرکاران طبیعت‌گردی و محیط ‌زیست دغدغه حفظ و نگهداری از آن را داشته باشند.

وی افزود: ایجاد جاده در میان جنگل ابر که از سال‌ها پیش به عنوان تهدید جدید برای این منطقه مطرح بوده، ‌شرایط دشواری را در این زمان پدید آورده است.

احداث جاده در جنگل ابر متوقف شده است

وی با بیان اینکه در حال حاضر طرح سخت احداث جاده در دل جنگل ابر متوقف شده است، تصریح کرد: در صورت اجرای این طرح، این موضوع باید در محاکم قضایی مطرح شود چرا که از بین رفتن گونه‌های نادر گیاهی و درختان پیگرد قانونی دارد.

کاشیان تصریح کرد: همه صاحب‌نظران، کارشناسان و مدیران نهادهای دخیل در این موضوع در کمیته طبیعت‌گردی و محیط‌زیست از ساخت این جاده ابراز نگرانی کردند چرا که با ساخت این جاده طبیعت بکر و گونه‌های گیاهی نایاب و درختان منحصر به فرد این جنگل از بین خواهند رفت.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان با اشاره به اینکه توجیه وزارت و اداره کل راه و ترابری در استان سمنان برای احداث این جاده، تقاضای مردم و ایجاد راه دسترسی است، تصریح کرد: این در حالی که از استان سمنان به استان‌های شمالی کشور که این جنگل بین آنها قرار دارد چندین جاده آسفالت شده و با فاصله اندک از یکدیگر قرار دارد.

جنگل ابر با مصوبه هیئت دولت منطقه نمونه گردشگری است

کاشیان به اقدامات این سازمان برای حفاظت از این جنگل اشاره کرد و گفت: جنگل ابر در مصوبات هیئت دولت به عنوان منطقه نمونه گردشگری تصویب شده است.

وی در خصوص مصوبه هیئت دولت در این خصوص گفت: در این منطقه نمونه گردشگری برای نگهداری و نیز توسعه امکانات گردشگری در آن با دریافت موافقت اصولی زمینی به مساحت 305 هکتار را به عنوان مکان پیشنهادی متقاضی در اختیار سرمایه‌گذار قرار داد تا در دو مرحله در قالب یک مجموعه تفریحی گردشگری خدمات مناسبی را متناسب با شرایط محیطی و بدون آسیب به منطقه ایجاد کند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان تاکید کرد: بدون شک ایجاد جاده شوسه آسفالت شده در دل این طبیعت بکر و کمیاب، تجربه تلخی به دنبال خواهد داشت چرا که ایجاد جاده، ساخت و سازهای متعددی را به علت و ضرورت‌های گوناگون در حاشیه جاده و در نهایت تخریب جاده ابتدا در حاشیه و سپس در عمق در پی خواهد داشت.

کاشیان با بیان اینکه شش راه ارتباطی بین استان‌های گلستان و سمنان وجود دارد، گفت: ضرورت تخریب محیط زیست به بهانه توسعه راه‌ها غیر منطقی و علمی است.

وی خاطرنشان کرد: سه جاده در محدوده شهرستان علی‌آباد، محور گرگان رامیان شاهرود به طول 95 کیلومتر، جاده گرگان شاهکوه شاهرود به طول 95 کیلومتر و محور گرگان آزاد شهر شاهرود به طول 130 کیلومتر از جمله راه‌هایی است که استان سمنان را به استان‌های شمالی متصل می‌سازد.

مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها