سامان رحمتیان - کرمانشاه: کوه پراو یکی از کوه‌های مرتفع و فنی کشور است که سالانه تعداد زیادی از کوهنوردان را از سراسر کشور حتی جهان به خود جذب می‌کند تا در کنار استفاده از زیبایی‌های طبیعی و منحصر به‌فرد آن به غارنوردی بپردازند. این غار به خاطر عظمت و منحصر به فرد بودنش به اورست غارهای جهان شهرت یافته است.
کد خبر: ۲۷۹۴۸۹

غار پراو برای اولین بار به وسیله گروهی از غارنوردان انگلیسی کشف و از سوی جان میدل تون. سرپرست گروه، اورست غارهای جهان نام گرفت. غار پراو تا بدین مرحله از کاوش متشکل از 36 چاه به عمق 700 متر و وسعت 1700 متر است. اما وجود حفره‌ انتهای چاه سی و ششم که غارنوردان تاکنون موفق به اکتشاف آن نشده‌اند، کارشناسان را بر این عقیده واداشته است که برای رسیدن به انتهای غار باید مسیری طولانی‌‌‌تر از آنچه هست را پیمود.

مسیر صعود به قله کوه پراو با ارتفاع 3 هزار و 357 متر را نیز می‌‌توان از زیبایی‌های دیگر این کوه دانست که تنها از مسیر روستای «چالابه» میسر است. کوهنوردان در مسیر صعب‌العبور و فنی صعود با جذابیت‌های بسیاری از جمله تنگ بزازخانه، غاریک شبه، شیب بیولوژی و مسیر اصلی صعود به قله روبه‌رو هستند.

اما همین جذابیت‌ها خطرات فراوانی را هم برای کوهنوردان به همراه دارد به طوری که غار پراو تاکنون 4 غارنورد را در مسیر صعود به قله به دام مرگ کشانده است.

در عین حال تعداد زیادی نیز توسط گروه‌های امداد و نجات هلال احمر و هیات کوهنوردی از آستانه مرگ حتمی نجات یافته‌اند. انجام کارهای امدادی در این گروه نیز نیازمند امکانات و تجهیزات بسیاری از جمله پناهگاه است که به این منظور اولین پناهگاه پراو در ارتفاع 2 هزار و 150متری نزدیک به غار جهانی پراو و دارای فاصله ارتفاعی 207 متری با قله کوه در سال 59 احداث شد.

اما با وجود کمک‌های بسیاری که در شرایط سخت به کوهنوردان گرفتار ارائه شده در حال حاضر از نظر وسعت و امکانات جوابگوی خواسته‌های کوهنوردان نیست.

بر همین اساس در سال 86 هیات کوهنوردی استان، احداث پناهگاهی جدید را با وسعت و کارایی بیشتر در کنار همان پناهگاه قبلی کلید زد، اما بنا بر دلایلی احداث آن تا بهار سال 88 به تعویق افتاد که هیات جدید کوهنوردی با اراده کوهنوردان کار بازسازی و احداث آن را پی گرفت. با بهره‌برداری از این پناهگاه که از یک سالن، یک اتاق و راهرویی به مساحت کلی 100 متر تشکیل شده است، بسیاری از مشکلات کسانی که قصد صعود به قله پراو و دستیابی به اعماق اورست غارهای جهان را دارند رفع و علاوه بر آن صعود بانوان به قله و استقرار آنها در آنجا نیز بلامانع خواهد شد.

حسین جامه شورانی، مسوول پناهگاه‌های هیات کوهنوردی استان کرمانشاه در این خصوص گفت: این پناهگاه از مصالح منطقه، خرپا و شیروانی ساخته شده که به‌دلیل نداشتن هلیکوپتر تمام تجهیزات و مصالح مورد نیاز توسط کوهنوردان به قله انتقال داده شده است. وی افزود: حمل وسایل و امکانات ساخت پناهگاه از مسیرهای صعب‌العبور پراو کاری بسیار خطرناک است به گونه‌ای که در آن هر لحظه امکان از دست دادن یکی از همنوردان وجود دارد. جامه شورانی وضعیت پناهگاه‌های استان را خوب ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر علاوه بر پناهگاه‌های پراو، 2 پناهگاه در کوه‌های امروله و دالاخانی و 5 جان‌پناه در دیوار بیستون و گردنه سنل پراو وجود دارد که از کوهنوردانی که قصد صعود به قلل آن کوه‌ها را دارند میزبانی می‌‌کنند.

علی‌اکبر لارتی، دبیر هیات کوهنوردی استان کرمانشاه نیز احداث این پناهگاه را گامی موثر در توسعه ورزش کوهنوردی استان دانست و افزود: احداث این پناهگاه کمک‌‌های فراوانی جهت امدادرسانی و ایجاد خدمات برای کسانی که قصد صعود به قله و غارنوردی در غار پراو را دارند خواهد کرد.

وی در پایان یادآور شد: ورزش کوهنوردی نیازمند امکانات فراوانی است که احداث پناهگاه بخش کوچکی از آن را تشکیل می‌دهد، اما متاسفانه به دلیل نبود تبلیغات برای این رشته و عدم شناخت کافی نسبت به آن می‌توان گفت که تا حدودی مظلوم واقع گردیده و توجهی به آن نمی‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها