کشورهای درحال توسعه از ایدز بیشتر آسیب می بینند

شاید اولین بار که در سال 1981میلادی پزشکان با مشاهده عفونت های بدخیم استثنایی در مردان همجنس باز شهرهای نیویورک ، لس آنجلس و سانفرانسیسکو متوجه بروز یک بیماری جدید شدند
کد خبر: ۱۹۵۶۰
، گمان نمی رفت که این بیماری جدید قادر باشد بدین سرعت در سراسر جهان گسترش یابد و به یک معضل مهم جهانی تبدیل شود. با وجودی که اولین مورد این بیماری در امریکا رویت شد؛ ولی آنها ادعا می کنند که منشا این بیماری از آفریقاست و توجیه آن را نیز تشابه ژنتیک ویروس HIV با ویروس SIV میمونی و دلایلی دیگر می دانند. مطالعات گذشته نشان داده است که ویروس HIV از اوایل سال 1959میلادی در آفریقا وجود داشته است و بیماری توام با HIV نیز از سال 1968در امریکا رخ داده است . صرف نظر از منشا این بیماری نوظهور آنچه که در حال حاضر مهمتر است انتشار جهانی آن است.
دامنه شیوع بیماری

در حال حاضر بیش از 55میلیون انسان آلوده به عفونت HIV وجود دارد و امروزه از هر 100نفر جمعیت انسانی در سطح جهان یک نفر آلوده به HIV است . متاسفانه 90درصد افراد مبتلا در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه و 70درصد در آفریقا ساکن هستند. بیش از دو سوم افراد + HIV جهان در بخش جنوبی آفریقا زندگی می کنند و چهار پنجم زنان آلوده دنیا و حدود 78درصد کودکان آلوده دنیا در آفریقا هستند. در حال حاضر حدود 65درصد افراد مبتلا در ایران از معتادان تزریقی هستند که با توجه به استفاده از سرنگ مشترک در میان آنان در زندان ها و سایر مراکز این بیماری هولناک و لاعلاج بسرعت در حال گسترش در این افراد و سایر افراد جامعه است . تاکنون حدود 20میلیون نفر در اثر این بیماری جان سپرده اند. این در حالی است که تعداد کل موارد گزارش شده ایدز در جهان کمتر از 15درصد میزان واقعی آن است . سالانه حدود 3میلیون نفر در اثر ایدز فوت می کنند و امید به زندگی در بیشتر کشورهای مبتلا 10 -15سال کاهش یافته است . ایدز اکنون مهمترین علت مرگ بالغین در بسیاری از شهرهای آفریقایی است . ایدز از نظر اقتصادی جزو 5علت اصلی زندگی سالم از دست رفته ناحیه صحرای آفریقاست و از آنجایی که این بیماری در پربارترین سالهای زندگی رخ می دهد ، تولید ناخالص ملی کشورهای مبتلا را بشدت تحت تاثیر قرار می دهد.
روشهای انتقال ایدز

ویروس HIV در خون و ترشحات مخاط جنسی افراد آلوده وجود دارد و به روشهای زیر منتقل می شود:
1- انتقال جنسی : بیشترین مورد ابتلا به HIV در دنیا، از طریق مقاربت جنسی حفاظت نشده می باشد و عواملی که این بیماری را افزایش می دهد، شامل ویرمی بالا، مقاربت جنسی آنال افراد مفعول ، فعالیت جنسی در هنگام قاعدگی و وجود سایر بیماری های جنسی واجد و فاقد زخم می باشد.
2- انتقال از مادر به فرزند : این انتقال در طی حاملگی ، زایمان و یا شیردادن ممکن است رخ دهد که بیشترین خطر در حین زایمان می باشد. خطر انتقال HIV از طریق شیر دادن در آفریقا 30 - 40درصد است.
3- انتقال از طریق سرنگ مشترک در معتادان تزریقی: این روش انتقال مهمترین روش در کشور ما است و در حال حاضر در حدود 65درصد بیماران ایرانی از این طریق مبتلا می شوند.
4- انتقال از طریق خونهای آلوده : این روش امروزه با توجه به غربالگری و ویروس زدایی از خون و فرآورده های خونی اهمیت چندانی ندارد.
5- انتقال بیمارستانی و تزریقات غیراستریل : استفاده از وسایل غیراستریل پزشکی ، جراحی ، دندانپزشکی و وسایل تشخیصی که با مخاطهای بیماران در ارتباطند ، از قبیل آندوسکوپ و برونکوسکوپ آلوده ، همچنین وسایل تیز و برنده از قبیل تیغ آلوده و همچنین فرورفتن سوزن آلوده در اندام های پرسنل پزشکی از روشهای انتقال هستند. بنابراین باید کلیه بیماران به طور بالقوه آلوده فرض شوند و رعایت احتیاطهای همه جانبه در تماس با خون و ترشحات مخاطی آنان از سوی کارکنان پزشکی به عمل آید. مهمترین عامل در تشخیص این عفونت یک ظن قوی بالینی است . تغییر سرمی HIV در بیشتر بیماران طی 3-6ماه پس از ورود ویروس به بدن رخ می دهد.
درمان و پیشگیری

گرچه تاکنون داروهای نسبتا موثری به منظور جلوگیری از تکثیر ویروس HIV به کار گرفته شده اند، ولی اثربخشی این درمانها ناکامل و این داروها گران قیمت و دارای عوارض متعدد هستند و متاسفانه تاکنون واکسن موثری نیز برای پیشگیری از این بیماری مهلک کشف نشده است و تنها راه موثر و مهم در جلوگیری از انتشار این بیماری خطرناک رعایت شئون اخلاقی و خودداری از روابط جنسی نامشروع خارج از کانون خانواده و استفاده نکردن از سرنگ مشترک در معتادان تزریقی است . به امید کنترل و ریشه کنی عاجل این بیماری در جوامع بشری.

دکتر اسماعیل زینعلی
متخصص بیماری های عفونی و آمیزشی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها