سالی که گذشت‌

جهانی بدون خشونت‌

به عنوان سفیر حسن نیت یونیسف ایران، سال نو را به همه کودکان ایرانی و خانواده‌هایشان تبریک می‌گویم. در سالی که گذشت اتفاقاتی افتاد که می‌توان از آنها به عنوان نقطه عطفی در وضعیت کودکان ایران و حتی جهان نام برد. در 29 آبان 1386 پیمان نامه حقوق کودک 18 ساله شد.
کد خبر: ۱۶۵۴۲۵

  کودکان و نوجوانان سراسر دنیا به همراه یونیسف و شریک‌های کاریش سالگرد این سند مهم را که به توضیح حقوق کودک پرداخته و بر پایه کرامت و ارزش انسانی هر فرد زیر 18 سال فارغ از نژاد، رنگ پوست، جنسیت، زبان، مذهب، عقاید، ثروت، وضعیت تولد و توانایی تنظیم شده است، جشن گرفتند. ایران کشور عزیزمان نیز سال 1373 به پیمان نامه حقوق کودک پیوست و تا کنون اقدامات مهمی‌ در زمینه بهبود وضعیت کودکان در بسیاری از زمینه‌ها انجام داده است. البته هنوز چالش‌هایی در برخی زمینه‌ها بویژه در مناطق محروم وجود دارد.

در شانزدهم مهر ماه 1386 ما روز کودک را با شعار جهانی شایسته کودکان ‌ جهانی بدون خشونت جشن گرفتیم. این شعار با برنامه 5 ساله همکاری یونیسف با دولت ایران که بخشی از آن مستقیما به پیشگیری از کودک آزاری می‌پردازد، مربوط است. برخی از طرح‌های این برنامه عبارتند از: ایجاد خطوط یاری کودک، ایجاد قوانین و دستورالعمل‌های رفتاری برای سرپرستان کودک و آموزش کارمندان بخش‌های مرتبط دولتی برای تشخیص زودهنگام کودک آزاری و اطلاع رسانی در این زمینه. آنچه بیش از هر چیز باید به آن ارج نهاد، تعهد و همکاری مشترک طیف وسیعی از شرکای کاری یونیسف در این زمینه است از دولت گرفته تا سازمان‌های غیر دولتی، از رهبران مذهبی گرفته تا هنرمندان، از شرکت‌های خصوصی گرفته تا عموم مردم و البته داوطلبان کودک و نوجوان. ما از این همه حمایت و حرکت برای حقوق کودک سپاسگزاریم و امیدواریم این موفقیت را در سال آینده نیز تکرار کنیم.

از دیگر دستاوردهای سال 1386همکاری یونیسف با رهبران مذهبی است. برخی از علمای برجسته شیعه دیدگاه‌های خود را درباره رفتار با کودک و روش‌های تربیت بدون خشونت در اختیار یونیسف قرار دادند که به صورت کتابچه‌ای به چاپ رسید. این کتابچه که در آستانه جشن روز کودک با موضوع خشونت علیه کودکان و روش‌های والدین مطلوب به چاپ رسید بخشی از یک بسته اطلاع رسانی کامل‌تر است که به همین مناسبت برای بیش از 300 سازمان دولتی و غیر دولتی، مدارس و رسانه‌ها ارسال شدند. از دیگر نمونه‌های همکاری موفق بین یونیسف و رهبران مذهبی، چاپ کتابی بود به نام ما روحانیون برای مواجهه با ایدز چه می‌توانیم بکنیم. این کتاب 100 صفحه‌ای نقش اجتماعی رهبران مذهبی را در مواجهه با اچ.آی.وی/ ایدز در جامعه توضیح داده و بر اساس قرآن و شریعت، توصیه‌های کاربردی را در این زمینه مطرح می‌نماید.

به‌طور کلی می‌توان گفت سال 1386 سال تعهد، همکاری و استحکام برای همکاری طیف گسترده‌تری از همکاران و شرکای یونیسف است، برای دست به دست هم دادن و عملی کردن آرزوی قلبی‌شان که همانا ایجاد تغییر در وضعیت کودکان و به ارمغان آوردن خوشبختی و زندگی است که شایستگی آن را دارند.

مایلم از این فرصت استفاده کرده و از همه بخواهم تا در سال جدید متعهدتر از قبل برای کودکان متحد شوند و موانع موجود بر سر راه اجرای حقوق آنها را بردارند. اگرچه همچنان چالش‌هایی باقی است به طور مثال در زمینه کاهش سوء تغذیه و بهبود وضعیت ثبت تولد در مناطق محروم و ریشه‌کن کردن اچ آی وی / ایدز. ما باید در زمینه افزایش میزان ثبت‌نام دختران در مناطق روستایی و دورافتاده و توانمندسازی زنان در جوامع محلی و احقاق حقوق آنها نیزگام برداریم.

می‌دانم که همه این کارها را می‌توان انجام داد و با تعهد، تخصص و از خود گذشتگی که بسیاری از مردم ایران در سال گذشته نشان دادند، می‌توانیم با سرعت بیشتری پیش برویم. بیایید در سال جدید برای کودکان متحد شویم.

مهتاب کرامتی‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها