گزارشی از ضایعات نان و لزوم توسعه واحدهای نان صنعتی

برکتی که از بین می رود

اهواز - خبرنگار جام جم - سمیه غافلی: نان به عنوان مهمترین منبع تامین کننده انرژی و بخش قابل توجهی از نیازهای غذایی بدن به مواد پروتئینی ، نشاسته ای ، ویتامین ها و به ویژه موادمعدنی ، مورد مصرف بسیاری از مردم از جمله در ایران است. امروزه در پخت نان آرد، آب ، نمک ، مخمر و علاوه بر آنها مواد فرعی دیگری هم استفاده می شود.
کد خبر: ۱۶۴۶۲۷

نان امروزه در انواع مختلف از قبیل نان های مسطح مانند لواش ، سنگک ، بربری ، تافتون و نیمه حجیم و حجیم مثل نان های کارگاه های صنعتی تحت عنوان کارخانه های تولید نان فانتزی تولید و عرضه می شود.

پخت و نحوه مصرف نان اگر چه در کشورهای جهان از تنوع بسیاری برخوردار است ، اما ضایعات ناشی از پخت نامناسب این قوت لایموت موجب خسارت های فراوانی به اقتصاد کشورها شده است . ضایعات نان در کشور ما روزانه به بیش از ده ها هزار تن می رسد و این مساله موجب ایجاد شغل جدیدی به نام «نان خشکی » شده است.

به اعتقاد کارشناسان بحث آرد و نان در کشور ما نیاز به بازنگری و ساماندهی جدی دارد و در غیر این صورت ما سالانه باید ضررهای اقتصادی زیادی را بابت این مساله بپردازیم.

ضایعات نان و به اصطلاح عامه «نان خشکه » علاوه بر ضررهای اقتصادی در برخی موارد نیز تهدیدکننده سلامت انسانها می شود.

امسال در جهت ساماندهی بحث آرد و نان در کشور، طرح ایجاد کارخانه های تولید نان صنعتی مطرح شده است که با راه اندازی این واحدهای تولیدی می توان به آینده بحث نان کشور امیدوار بود.

نان صنعتی یا به عبارت بهتر؛ تولید نان به روش صنعتی در واقع تولید انبوه نان های مذکور در کارخانه هاست با هدف تولید بهداشتی ، با کیفیت مناسب ، عدم استفاده از مواد شیمیایی نظیر جوش شیرین و کاهش ضایعات امروز به عنوان معضلی برای نان کشور و کاهش هزینه های تمام شده تولید نان صنعتی است.

یک کارشناس نظارت بر مواد غذایی در این مورد معتقد است که پخت نان به شیوه صنعتی در کاهش ضایعات و افزایش کیفیت نان تاثیر بسزایی دارد.

ضایعات نان در سطح کشور یکی از معضلات این بخش است که این مشکل بار اقتصادی بسیار زیادی را بر دوش دولت می گذارد. طرح پخت نان به شیوه صنعتی و توسط دستگاه های اتوماتیک و صنعتی بهترین طرحها در بحث ساماندهی نان است و این طرح به نوبه خود می تواند در کاهش ضایعات تاثیر بسزایی بگذارد.

این کارشناس نظارت بر مواد غذایی بهداشتی بودن را از دیگر ویژگی های نان صنعتی دانست و گفت : با توجه به اتوماتیک بودن تمام دستگاه ها در تولید نان صنعتی این نان به صورت کاملا بهداشتی پخت و عرضه می شود.

وی اظهار کرد: در این شیوه پخت از مواد مضر شیمیایی از جمله جوش شیرین که اکنون از دیگر معضلات نان در کشور است ، استفاده نمی شود و این مساله به کیفیت نان کمک بسیاری می کند. کارشناسان معتقدند که نان مصرفی باید ارزش غذایی مناسبی داشته باشد.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان خوزستان در این میان با مثبت ارزیابی کردن ترویج جایگزینی پخت نان صنعتی به جای نان سنتی کاهش قیمت تمام شده نان را از دیگر مزایای پخت نان به شیوه صنعتی دانست و گفت : نان مصرفی با هزینه های کمتری از هزینه فعلی به دست مردم خواهد رسید و این مساله از لحاظ اقتصادی برای مردم به صرفه تر است.

شهباز خواجوی گفت : نان با کیفیت مطلوب دارای ظاهری جذاب ، حجم مناسب ، قابل خوراک و از قابلیت هضم خوبی برخوردار است.

وی در ادامه با اشاره به پرداخت سالانه یارانه آرد در کشور گفت : امسال دولت مبلغ 3هزار میلیارد تومان را برای یارانه آرد اختصاص داده است که از این رقم 180میلیارد تومان سهم استان خوزستان بوده است.

خواجوی سرانه سهم یارانه مصرف نان هر خوزستانی را 45هزار تومان اعلام کرد و گفت : همچنین میانگین اختصاص سهمیه آرد در کشور در هر ماه برای یک نفر 10کیلوگرم می باشد، این در حالی است که در استان خوزستان به دلیل مصرف بالا سرانه نان برای هر نفر 12کیلوگرم است.

خواجوی افزود: دولت برای ساماندهی آرد و نان در کشور و افزایش کیفیت نان و رضایتمندی مردم ، طرح جایگزینی خبازی های سنتی به واحدهای تولید نان صنعتی را به مرحله اجرا درآورده است.

وی در ادامه با بیان این که در استان خوزستان حدود 2900خبازی به صورت سنتی نان تولید می کند، گفت : ماهانه سهمیه آرد این تعداد واحد نانوایی فعال 50هزار تن است که 25درصد آن به ضایعات نان تبدیل شده و خسارت سنگینی به اقتصاد کشور خواهد زد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها