در نخستین کنگره رینوپلاستی مورد بررسی قرار گرفت

آخرین دستاوردهای پزشکی درزمینه جراحی بینی

نخستین کنگره رینوپلاستی پیشرفته به همت انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران و با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور در مرکز تصویربرداری بیمارستان امام خمینی برگزار شد. در این کنگره ، آخرین دستاوردهای علمی در زمینه رینوپلاستی و بخصوص رینوپلاستی پیشرفته به صورت سخنرانی ، مقاله و ویدئو آزاد مورد بررسی قرار گرفت و درباره مسائل مطرح در زمینه عمل جراحی پلاستیک و جراحی زیبایی بینی در نشست های جداگانه ای بحث و تبادل نظر شد. تمام بخش های آناتومیک و قسمت هایی از بینی که در عمل جراحی بینی مورد توجه هستند، از محورهای اصلی کنگره رینوپلاستی بودند که درباره جزییات و روش های مختلف بهبود هر یک از قسمت های فوقانی و میانی بینی ، مقالاتی از سوی پزشکان متخصص جراحی پلاستیک ارائه شد. اگرچه پزشکان متخصص و فوق تخصص جراحی پلاستیک و گوش و حلق و بینی مخاطبان اصلی کنگره برگزار شده بودند، اما دیگر پزشکان و دست اندرکاران حوزه پزشکی نیز توانستند با حضور در این کنگره دو روزه از آخرین دستاوردهای پزشکان و محققان ایرانی در این زمینه مطلع شوند.
کد خبر: ۱۶۴۲۸۲

آنچه در عمل جراحی بینی اهمیت دارد توجه به عملکرد بینی در تنفس بیمار است و هدف اصلی آناتومی بینی در صورت انسان نیز تنفس است که اغلب این موضوع فراموش می شود و جنبه های ظاهری بینی مورد توجه قرار می گیرد. هرگونه عمل جراحی انجام شده روی بینی فرد باید با حفظ عملکرد اصلی بینی و برقراری امکان تنفس صحیح برای بیمار انجام شود که در صورت رعایت این موارد شاهد عوارض کمتری در این زمینه خواهیم بود.

به گفته دکتر احمد توسلی اشرفی ، دبیر کنگره رینوپلاستی ، بیشتر کسانی که برای انجام عمل جراحی رینوپلاستی نزد پزشک می روند بدون توجه به این موضوع تصور می کنند برای این که بتوانند از نظر ظاهری به آنچه مورد نظرشان است دست یابند، باید بینی کوچک تر و ظریف تری داشته باشند؛ در حالی که گاهی ایجاد تغییرات بسیار زیاد در ساختار بینی می تواند پیامدهای نامطلوبی را در چگونگی تنفس بیمار پس از عمل جراحی به همراه داشته باشد. در کشور ما 70درصد از اعمال جراحی پلاستیک روی بینی انجام می شود و به همین علت ، این عمل یکی از مشکل ترین و بحث برانگیزترین اعمال جراحی زیبایی محسوب می شود. متاسفانه به دلیل شرایط خاص اقتصادی ، بسیاری از پزشکانی که دوره ای را در این زمینه طی نکرده اند نیز اقدام به عمل جراحی بینی می کنند که در نتیجه بیمارانی که به وسیله این افراد تحت عمل جراحی قرار می گیرند با مشکلات و عوارض جبران ناپذیر پس از عمل جراحی مواجه می شوند، بنابراین باید وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی بر فعالیت پزشکان در این حوزه کنترل و نظارت دقیقی داشته باشد و برای انجام این کار مجوز قانونی را به پزشکان بدهد. به افرادی که قصد دارند بینی خود را عمل کنند، توصیه می شود برای انجام این کار به جراحان پلاستیک و زیبایی مراجعه کنند؛ البته گفتنی است که علاوه بر این ، پزشکان گوش و حلق و بینی هم برای انجام عمل جراحی بینی مورد تایید وزارت بهداشت هستند.

موفقیت جراحان ایرانی

به گفته دکتر مجید لاهوتی ، دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران ، این انجمن که از سال 1334تاسیس شده است ، نقش نظارتی ندارد و به عنوان یک سازمان غیردولتی اجرای اهداف صنعتی و علمی مطرح در این زمینه را تعقیب می کند و تنها می تواند مسائلی را که در ارتباط با سلامت بیماران مطرح می شود پیگیری و راهکارهایی را در این زمینه ارائه کند. در مجموع 145نفر از جراحان پلاستیک که دوره های کامل آموزش جراحی پلاستیک را در دانشگاه های معتبر گذرانده اند و فوق تخصص جراحی پلاستیک دارند، مورد تائید انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی هستند. اگر بیماران بخواهند از جراح خود مطمئن شوند می توانند با دفتر انجمن تماس بگیرند. معمولا بیماران پس از انجام عمل جراحی بینی با مشکلاتی مانند ایجاد ورم ، درد و خونریزی مواجه می شوند که از پیامدهای عمل جراحی است . براساس آمارهای جهانی ، اغلب 10تا 15درصد عوارض ناشی از جراحی قابل اصلاح خواهد بود. با توجه به ضخامت استخوان بینی و ساختمان خاص بینی ایرانی ها، انجام این عمل در کشور ما از جمله اعمال جراحی دشواری است که تنها پزشکان جراح ایرانی از عهده انجام آن برخواهند آمد.

چون افرادی که برای انجام عمل جراحی بینی به پزشک مراجعه می کنند بیمار محسوب نمی شوند و تنها به دنبال تغییر وضعیت چهره خود هستند، بنابراین از بسیاری جهات با افرادی که به عنوان بیمار به پزشک مراجعه می کنند، متفاوت خواهند بود؛ چرا که افراد بیمار مجاز به ارائه طرح درمان و انتخاب روش درمانی نیستند و پزشک با توجه به بررسی وضعیت بیمار روش درمانی مناسبی را برای بهبود او در نظر می گیرد، اما در مورد فردی که برای جراحی زیبایی بینی به پزشک مراجعه می کند، پزشک باید با تشخیص صحیح ضرورت انجام عمل جراحی را بررسی کند، زیرا این فرد بیمار نیست ؛ بنابراین آنچه باید مورد توجه قرار گیرد انتخاب درست بیمار به وسیله پزشکان ، احتمال موفقیت در عمل جراحی را افزایش می دهد. لاهوتی یادآور شد: با توجه به ضخامت پوست بینی در نژاد ایرانی ، انجام عمل جراحی زیبایی بینی در بیماران ایرانی دشوارتر است و به استفاده از تکنیک های پیشرفته نیاز دارد.

جراحان ایرانی که در زمینه جراحی پلاستیک و زیبایی فعالیت می کنند با ارائه روش های جدید، خود را در صدر جراحان رینوپلاستی قرار داده و با ارائه مقالات تازه ، حضور چشمگیری در کنگره های بین المللی داشته اند و به همین دلیل ، بسیاری از متخصصان ، ایران را به عنوان مرکز جراحی زیبایی بینی در دنیا شناخته اند.

در آخرین کنگره رینوپلاستی که در ماه فوریه سال 2007در ملبورن استرالیا برگزار شد 10مقاله به وسیله جراحان ایرانی ارائه شد که همه به عنوان مقالات برتر در این کنگره برگزیده شدند. جراحی پلاستیک بیشتر از آنچه به ابزار وابسته باشد به علم و هنر جراح وابستگی دارد و در حقیقت آمیزه ای از علم و هنر در جراحی است و اگر جراحی بخواهد تنها به ابزار اکتفا کند، چندان موفق نخواهد بود. وی در پایان خاطر نشان کرد: لیزر در جراحی پلاستیک بینی ، هیچ جایگاهی جز یک ابزار برش ندارد و عمل جراحی بینی از طریق لیزر انجام نخواهد شد و این دیگر یک تصور غلط میان مردم است . در حالی که پزشک جراح تنها برای برش از لیزر استفاده می کند و دیگر مراحل از طریق روش های معمول و متعارف در جراحی انجام می شود.

جایگاه ایران در جهان

بسیاری از متخصصان امریکایی و اروپایی بر این باورند که کشور ایران یکی از بهترین مراکز رینوپلاستی در سطح دنیا به شمار می رود و بسیاری از پزشکان خارجی ،تمایل دارند این دوره را در ایران بگذرانند که متاسفانه به دلیل شرایط خاص کشورمان و عدم دستیابی به جایگاه مناسب در جامعه جهانی ، این امکان وجود ندارد.

به گفته دکتر سید جواد امیری زاد، عضو هیات مدیره انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ، جایگاه ایران در این زمینه از نظر علمی پذیرفته شده ، اما هنوز رسمیت پیدا نکرده است . دلایل فرهنگی و تفاوت قابل توجه بینی های ایرانی با بینی غربی ها از جمله مهم ترین عواملی است که سبب رونق عمل جراحی بینی در کشور شده است . سن عمل جراحی بینی در خانم ها 17سالگی و در آقایان 18سالگی است و اگر اصول صحیح و مناسب جراحی رعایت نشود، فرد دچار عوارض ظاهری یا نقص در عملکرد می شود که البته برخی از این عوارض جزیی و قابل رفع شدن هستند. دیابت پیشرفته ، بیماری های قلبی عروقی و فشار خون بالا از جمله بیماری هایی هستند که بازدارنده عمل بینی هستند و در صورتی که افراد به بیماری زمینه ای خاصی مبتلا باشند، در مورد انجام عمل آنها تصمیم گیری می شود و در این مواقع معمولا انجام ندادن عمل جراحی به فرد توصیه می شود.

فرانک فراهانی جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها