اثر: نوام چامسکی

جنگ باکتریایی

مشارکت کنندگان در این روند، نویسندگان برجسته تجددطلب را نیز شامل می شدند، از جمله جک لندن که در سال 1910با نوشتن داستانی در یک نشریه معروف ، از ریشه کنی کارگران چینی به وسیله جنگ باکتریایی در راستای جلوگیری از نقشه سری شیطانی آنان برای سلطه بر امریکایی ها جانبداری کرد. ریشه های این خصایص فرهنگی هر چه که باشد، رهبران نفع طلب به آسانی می توانند از آنها سوءاستفاده کنند و گاه به شیوه هایی که بسختی قابل باور است : در سال های زمامداری ریگان ، بنا بود امریکایی ها از ترس آدمکش های لیبیایی که می خواستند رئیس جمهور امریکا را ترور کنند، به خود بلرزند یا از ترس یک پایگاه هوایی در پایتخت روسیه که ممکن بود از آن برای بمباران آنان استفاده شود، یا ارتش وحشی نیکاراگوئه که تنها دو روز از هارلینگن تگزاس فاصله داشت ، یا تروریست های عرب که همه جا در کمین نشسته بودند، جنایات خیابانی ، قاچاقچیان اسپانیایی یعنی هر چیزی که به نظر می آمد می توانست برای عملیات نظامی بعدی در داخل و خارج کشور جلب حمایت کند که همواره با قربانیان داخلی به اضافه آنانی که در خارج ، از فجایع بدتری رنج می بردند، همراه می شد.
کد خبر: ۱۶۲۰۹۳

انتخابات سال 2004 نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال 2004به شادمانی بعضی گروه ها، ناامیدی دیگران و نگرانی های زیادی در این باره منجر شد که ایالات متحده در حال تبدیل شدن به ملتی دودسته است . نتیجه این انتخابات در عرصه سیاستگذاری نیز عواقبی را در پی داشت که برای کل جمعیت کشور، زیان بار و برای جهانیان و نسل های آینده ، تهدیدآفرین خواهد بود. انتخابات مذکور بصراحت خلا فزاینده دموکراتیک ، یعنی ویژگی معیار دولت های شکست خورده را در امریکا آشکار کرد.

ولی تمامی این موارد، چیزی درباره وضعیت کشور یا خلق و خوی مردم به ما نمی گوید. با این حال منابع دیگری وجود دارند که از طریق آن می توان مسائل زیادی درباره چنین موضوعات حساسی را آموخت . در ایالات متحده ، افکار عمومی بشدت کنترل می شود و گرچه هشیاری و دقت درباره این تعبیر همواره ضروری است ، ولی این مطالعات از منابع باارزشی سرچشمه می گیرند. نتایج نظرسنجی هایی که برای منافع زورمندان ، نامطلوب به نظر می رسند، اغلب توسط نهادهای عقیدتی مخفی نگهداشته می شوند. این عمل در خصوص بررسی های باارزش راجع به افکار عمومی اندکی قبل از انتخابات سال 2004نیز انجام شد که در جای خود به این مساله نیز پرداخته خواهد شد.

اندکی پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 2004کالین پاول به مطبوعات اطلاع داد که مردم امریکا به جورج بوش اختیار پیگیری سیاست خارجی تهاجمی خود را اعطا کرده اند. ادعای وی فاصله بسیار زیادی از حقیقت دارد. از سوی دیگر، این مساله با اعتقادات مردم نیز بسیار متفاوت است .

پس از این انتخابات ، موسسه گالوپ طی نظرسنجی ای از مردم امریکا سوال کرد که به نظر آنان بوش باید برنامه هایی را دنبال کند که مورد حمایت هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه است یا می تواند فقط برنامه های حزب جمهوریخواه را همان طور که پاول و دیگران ادعا دارند، دنبال کند، 63درصد از مردم گزینه نخست و 29درصد گزینه دوم را برگزیدند.

اثر: نوام چامسکی
مترجم : یعقوب نعمتی ورو جنی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها