بنادری که نزدیک آب و دریا نیستند اما بهعنوان مراکز لجستیکی و حملونقل، میتوانند نقش مهمی در بهبود زیرساختهای اقتصادی و تجاری کشور ایفا کنند.این یک حقیقت است که استانهای ایران بهدلیل موقعیت جغرافیایی و دسترسی به بازارهای داخلی و خارجی، نیازمند ایجاد بنادر خشک هستند. این مناطق میتوانند بهعنوان نقاط مرکزی برای بارگیری و تخلیه کالاها عمل کرده و در کاهش هزینههای حملونقل و زمان تحویل مؤثر باشند. همچنین، با توجه به افزایش حجم تجارت بینالمللی، وجود بندرهای خشک میتواند راهی برای تسهیل فرآیندهای گمرکی و کاهش ترافیک در بنادر دریایی باشد.با توجه به وضعیت اقتصادی و آمار بیکاری در مناطق مختلف ایران، ایجاد چنین بنادری تأثیرات مستقیم و مثبتی بر رونق اقتصادی استانها دارد.در بررسی مزایای بنادرخشک به چند محورمیتوان پرداخت که دررأس آنها اشتغالزایی است.این مراکز اقتصادی ــ خدماتی، فرصتهای شغلی جدیدی درزمینههای مختلف مانند حملونقل، لجستیک وخدمات مرتبط ایجاد میکنند.ضمن اینکه وجود زیرساختهای مناسب و تسهیل در فرآیندهای تجاری میتواند به جذب سرمایهگذاریهای داخلی و خارجی کمک کند.بنادر خشک این توانایی را دارند که زمان و هزینه حملونقل کالاها را کاهش دهند و در نتیجه، تجارت بینالمللی را تسهیل نمایند.همچنین با ایجاد این مراکز، زنجیره تأمین کالاها بهبود یافته و کارایی بیشتری پیدا میکند.هرچند با گذری به بنادر خشکی که قبلا ساخته شدهاند، بسیاری از کمبودها و نیازها ومشکلات زیرساختی نمایان است. اما درمجموع باید گفت که ایجاد بنادر خشک در استانهای ایران نهتنها به بهبود زیرساختهای اقتصادی کمک میکند، بلکه میتواند به رونق تجارت و افزایش کیفیت زندگی مردم نیز منجر شود. این پروژهها نیازمند همکاری و سرمایهگذاری از سوی دولت و بخش خصوصی هستند تا اهداف اقتصادی کشور محقق شود.باید درنظر داشته باشیم که ایران درجهت بهبود روابط با کشورهای همسایه و اتحادیه اروپا گام برمیدارد و همین موضوع چشمانداز تجارت بااین کشورها را روشن میکند.از هماکنون میشود تصور کرد افزایش استفاده از کانتینر حملونقل دریایی از یکسو ورشد قابلتوجه کشتیهای بسیار بزرگ حامل کانتینر باعث افزایش قابل توجه میزان کالا در بنادر و در نتیجه تراکم تردد در بنادر و مسیرهای منتهی به بنادرخواهدشد. در چنین اوضاع و احوالی، کمبود فضای مناسب بهمنظور تخلیه، بارگیری و انبارسازی کانتینرها بسیار آزاردهنده و مشکلساز میشود.