دانشگاه آزاد علیه دانشجو

بازهم قصه پرتکرار افزایش نجومی شهریه‌های دانشگاه آزاد. رشد سه‌برابری شهریه رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد از ۳۰ میلیون به ۹۰ میلیون آن هم بدون خبر، پذیرفته‌شدگان این رشته‌ها را شوکه کرد!روز گذشته شماری از پذیرفته‌شدگان ورودی سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ دانشگاه آزاد اسلامی مقابل سازمان مرکزی این دانشگاه تجمع کردند.
کد خبر: ۱۴۷۷۴۶۶
نویسنده زهرا حامدی - گروه جامعه
 
این افراد نسبت به افزایش سه‌برابری شهریه‌ها آن هم بدون اطلاع‌رسانی قبلی به داوطلبان کنکورمعترض هستند.افزایش سه‌برابری شهریه رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه‌آزاد درحالی است که طبق قانون سقف مجازافزایش شهریه این واحد دانشگاهی ۲۵‌درصد تعیین شده است! سال‌هاست که دانشگاه‌ آزاد با تعیین شهریه‌های گزاف به جذب دانشجو اقدام می‌کند و به این ترتیب منبع درآمدی برای خود ایجاد کرده و این در حالی است که بعضا این دانشگاه‌ در قبال سیر صعودی شهریه‌های خود، نه‌تنها خدمات خاصی به دانشجویان نمی‌دهد، بلکه از هیچ راهی برای دریافت پول نیز دریغ نمی‌کند! البته ماجرای شهریه دانشگاه آزاد و گرانی آن، موضوعی است که سال‌هاست مورد انتقاد و بحث کارشناسان و دانشجویان قرار دارد و هربار یک ماجرای جدیدی را رقم می‌زند.
   
یک دروغ شاخدار؟

با وجود دلایل و پاسخ‌‌های نه‌چندان قانع‌کننده مسئولان دانشگاه آزاد پیرامون افزایش شهریه‌ها، دانشجویان این دانشگاه بارها با راه‌اندازی کمپین‌ها و پویش‌های مختلف، اعتراض خود را نسبت به این مسأله اعلام کردند. امسال نیز با گذشت تنها چندروز از آغاز سال تحصیلی جدید، روز گذشته دانشجویان نسبت به افزایش تصاعدی شهریه‌های این دانشگاه ساکت نماندند و مقابل سازمان مرکزی دانشگاه آزاد تجمع کردند. حاضران در این تجمع اعلام کردند که شهریه رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در سال تحصیلی پیش‌رو نسبت به سال گذشته، بیش از سه‌برابر افزایش یافته و برای هر نیم‌سال از ۳۰ میلیون تومان به هر نیم‌سال ۹۰ میلیون تومان و در مجموع سالی ۱۸۰ میلیون تومان رسیده است. گفته‌های دیگر حاکی از آن است که شهریه رشته‌های علوم انسانی نیز با افزایش دو برابری مواجه شده است. هرچند مسئولان دانشگاه آزاد در دفاع از افزایش سه‌برابری شهریه‌ها مدعی شدند که این افزایش هزینه از قبل به داوطلبان اعلام شده بود و برای اثبات این ادعا نیز بخشنامه‌ای را منتشر کردند که طبق آن، دانشگاه آزاد اسلامی در ششم تیر ۱۴۰۳، دکتر محسن نفر، معاون علوم پزشکی این دانشگاه خطاب به دبیر شورای گسترش، آمایش و برنامه‌ریزی، مصوبات پنجاه‌و‌سومین جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد مبنی بر تغییرات در اخذ شهریه برخی رشته‌های علوم پزشکی این دانشگاه در سال تحصیلی پیش رو، اطلاع‌رسانی شده است. اما با وجود این ادعا دانشجویان معترض چیز دیگری می‌گفتند.یکی از افراد حاضر دراین جمع گفت:در دفترچه انتخاب رشته و پیوست آن، شهریه‌های پرستاری اعلام شده بود اما برای رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی هیچ شهریه‌ای اعلام‌ نشده و چنانچه این رقم، عنوان می‌شد بسیاری از داوطلبان از همان ابتدا، این رشته‌ها را انتخاب نمی‌کردند. این در حالی است که در نامه معاون پزشکی دانشگاه آزاد به‌صراحت آمده که این میزان افزایش شهریه باید در دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری ۱۴۰۳درج شود وبه اطلاع داوطلبان برسد. شماری از پذیرفته‌شدگان این رشته که روز گذشته به همراه والدین خود از شهرستان‌های دور و نزدیک به تهران آمده و در مقابل سازمان مرکزی دانشگاه آزاد حضور یافته‌اند، عنوان کردند پرداخت این مبلغ از توان بیش از ۹۰‌درصد خانواده‌های ایرانی، خارج است و مخصوصا برای دانشجویان غیرتهرانی که باید هزینه‌های خوابگاه، تغذیه و ایاب و ذهاب را نیز متحمل شوند، کمرشکن خواهد بود. دانشجوی دیگری می‌گفت: این‌که بدون اطلاع قبلی شهریه را سه‌برابر افزایش دادند، نقض قانون است و باید اطلاع رسانی می‌شد. گویا دانشگاه آزاد مخصوص قشر مرفه شده!
   
مسئولانی که پاسخگو نیستند

البته همان‌طور که گفته شد موضوع افزایش چندبرابری شهریه دانشگاه آزاد موضوع جدیدی نیست و هرازچندگاهی هزینه‌های سرسام‌آور آن صدای دانشجویان را در‌می‌آورد. فروردین ماه سال گذشته بودکه بیش از ۱۵۰۰دانشجو در کارزاری با هشتگ #شهریه_باید_ارزان_گردد در نامه‌ای خطاب به وزیر وقت علوم، تحقیقات و فناوری خواستار رسیدگی جدی و کم کردن شهریه دانشگاه آزاد شدند. اما آنچه بیش از هرچیز جالب به‌نظر می‌رسد، تقلای این دانشگاه بدون در نظرگیری اعتراضات، برای افزایش درآمدهای خود است،چراکه ظاهراافزایش هرساله شهریه‌ها،افزایش پنج‌برابری هزینه ترجمه ریزنمرات فارغ‌التحصیلان، آموزش‌محور کردن پایان‌نامه‌ مقطع ارشد و...در این سال‌ها کفاف هزینه‌های این دانشگاه را نداده بود و این دانشگاه ناچار به راه‌اندازی پردیس‌ خودگردان و پذیرش دانشجویان با عنوان سهمیه عادی و به‌دنبال آن دریافت شهریه‌های چندبرابری نیز شد! یا در سال ۱۳۹۶که شهریه متغیر رشته‌های گروه پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی نیز مشابه امسال به‌طور ناگهانی سه‌برابر افزایش یافت. شهریه‌ای که در همان سال به میزان ۸۰‌درصد شهریه واحدهای خودگردان دانشگاه‌های دولتی بود! به هر ترتیب ما برای بررسی علت تکرار مجدد این موضوع و اطلاع از دلایل مسئولان دانشگاه آزاد برای افزایش سه‌برابری شهریه‌ها، بارها با مسئولان این دانشگاه تماس گرفتیم، اما متاسفانه هیچ‌یک از آنها پاسخگو نبودند.
   
لزوم اعمال نظارت بر دانشگاه آزاد

علی امرایی،عضو دیدبان شفافیت و عدالت درگفت‌وگوباجام‌جم با بیان این‌که اگر این افزایش شهریه خلاف قانون بوده حتما باید بررسی شود، می‌گوید: مابایدبه سمتی برویم که تکلیف دانشگاه آزاد مشخص شود.وی می‌افزاید: طرح ساماندهی نظارتی دانشگاه آزاد اسلامی که درمجلس یازدهم تصویب وقرارشدیک عنوان حقوقی برای دانشگاه تعیین کنند که طبق آن عنوان حقوقی نظارت بر دانشگاه تسهیل شود،امااین‌که شهریه چقدراست وچند‌درصد نسبت به سال گذشته بالارفته و آیا قانونی بوده یا خیر باید براساس مصوبات دانشگاه و وزارت علوم ووزارت بهداشت بررسی شود.امرایی ادامه می‌دهد:باید ماهیت حقوقی این دانشگاه مشخص شودوما باید بدانیم که مرجع افزایش شهریه خود دانشگاه است یا وزارت علوم یا بهداشت می‌توانند در آن دخالت داشته باشند؟

محرومیت کارکنان  دانشگاه آزاد از حق و حقوق‌شان 
درآمدهای نجومی دانشگاه آزاد اما باعث نشده تا لااقل حق وحقوق کارمندان خودرا پرداخت کند. بر این اساس جمعی از کارکنان دانشگاه آزاد که مدتی است بازنشسته شده‌اند درتماس با روزنامه جام‌جم از این‌که دانشگاه آزاد سنوات و حق و حقوق‌شان را نمی‌دهد، گلایه داشتند. یکی ازاین افراد که بازنشسته واحد علوم دارویی است به جام‌جم‌ می‌گوید: بیش از یک‌سال از بازنشستگی من می‌گذرد، اما هنوز هم موفق نشده‌ام سنواتم را دریافت کنم. تعداد این کارکنان انگار کم نیست و هستند کسانی که از چند ماه تا حتی دو سال از بازنشستگی‌شان گذشته اما هنوز خبری از دریافت حق و حقوق‌شان نیست!


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها