به گزارش جامجمآنلاین ازفارس؛ با وجود حملات شدید اسرائیل علیه حزبالله لبنان در روزهای گذشته که شامل ترور حسن نصرالله دبیرکل این حزب در جمعه گذشته بود، شرکتهای هواپیمایی خارجی بیش از هر زمان دیگری از اسرائیل دور شدند، زیرا ترس آنها از تشدید جنگ افزایشیافته و تقاضا برای خروج از اسرائیل هم به نسبت نخستین روزهای جنگ علیه نوار غزه بیشتر شده است.
به گزارش کالکالیست، تهیه بلیت سفر برای خروج از تلآویو به کاری محال تبدیل شده آن هم در این شرایط امنیتی که با تعطیلات عید اسرائیلیها همزمان و تقاضا برای سفر صدچندان شده است.
توصیه بیسابقه آژانس ایمنی هوانوردی اروپا و کمیسیون اروپا به شرکتهای خارجی در ابتدای هفته جاری مبنی بر اجتناب از پرواز به اسرائیل تا پایان اکتبر، صنعت هوانوردی داخلی اسرائیل را که از مشکلات بزرگی در سایه جنگ غزه و طولانیشدن آن رنج میبرد، متزلزل کرده است.
براساس گزارش کالکالیست، حتی قبل از ترور دبیرکل حزبالله، صنعت هوانوردی غیرنظامی در اسرائیل در وضعیت اسفناکی قرار داشت و تعداد فزایندهای از شرکتهای خارجی پروازهای خود را به مقصد و از اسرائیل متوقف کرده بودند و تعداد شرکتهای خارجی که پروازهای خود را انجام میدادند از ۲۰ شرکت فراتر نمیرفت. این کمترین تعداد شرکتهای خارجی است که از زمان آغاز جنگ در یک سال پیش به اسرائیل سفر میکنند درحالیکه قبل از جنگ این تعداد به حدود ۱۵۰ شرکت میرسید.
این گزارش حاکی از آن است که توصیه اروپا برای اجتناب از سفر به اسرائیل، صنعت هوانوردی داخلی را وارد گرداب دیگری کرده و فشار بر سه شرکت اسرائیلی (العال، ایسرایر و آرکیا) را افزایش داده است، زیرا شرکتهای خارجی که اسرائیلیها از طریق آن پرواز به خارج از اسرائیل رزرو کرده بودند پروازهایشان لغو شده و شرکت اسرائیلی ال عال را مجبور به تعامل با سیل متقاضیان برای یافتن صندلی پروازها کرده است.
این در شرایطی است که بسیاری از شرکتهای هواپیمایی آمریکایی نیز از قبل از تشدید تنش با حزب الله نیز پروازهایشان به اسرائیل را که از ابتدای جنگ غزه در چندین مرتبه یا برای همیشه متوقف کرده بودند، از سر نگرفتند.
به گفته منابع العال، تمام صندلی پروازهای برنامهریزی شده این شرکت به همه مقاصد، از قبل اشغال شده و لیست انتظار بلندمدتی هم از مسافرانی دارد که برای خرید بلیت در انتظار نشستهاند.
به نوشته روزنامه اسرائیلی کالکالیست و به دلیل کمبود جهانی هواپیما، امتناع خدمه خارجی از ماندن در اسرائیل به دلیل جنگ و احتمال زیاد افزایش شلیک موشک حزبالله، اجاره هواپیمای اضافی برای افزایش مسیرهای پروازی واقعبینانه نیست.
شرکتها و مقامات هواپیمایی اسرائیل نیز از توصیه سازمان هوانوردی اروپا برای لغو پروازها به اسرائیل غافلگیر شدند بهویژه به دلیل مدت طولانی که به شرکتهای خارجی توصیه شده پروازهای خود به اسرائیل را متوقف کنند که از یک ماه به بالاتر بوده و در نوع خود بیسابقه است.
در همین حال شرکت العال اعلام کرده که آمادگی ساماندهی پروازهای گسترده برای بازگرداندن اسرائیلیهای سرگردان در فرودگاههای خارج را ندارد قیمت بلیت هواپیما نیز از ۲۰۰ دلار قبل از تجاوز نظامی اسرائیل به لبنان در اواخر سپتامبر به ۸۵۰ دلار رسیده است.
در همین حال، انتقادات از وزیر حملونقل میری رگو از بی سر و سامانی پروازها در حال افزایش است.
نچاما رونان، رئیس شرکت کشتیرانی مامان در اسرائیل میگوید: دولت اسرائیل دستهای خود را بسته است و به وضعیت پاسخ نمیدهد.
به گزارش اداره آمار رژیم صهیونیستی از آغاز عملیات طوفان الاقصی تا اسفند ماه گذشته یعنی در کمتر از شش ماه بیش از ۵۰۰ هزار اسرائیلی از اسرائیل رفتند و هنوز برنگشتند.
با این حال رسانههای عبری این آمار را بیشتر از این میدانند و میگویند از ابتدای سال ۲۰۲۴ مهاجرت از اسرائیل افزایش یافته است.
مرکز امنیت و امور خارجه بیتالمقدس در سرزمینهای اشغالی دیروز گزارش داده «نتانیاهو در ۱۲ماه فقط برای اهداف جنگطلبانه ۱۱۲ میلیارد دلار از خزانه اسرائیل برداشت کرده که این رقم معادل همه مخارج یکساله اسرائیل پیش از جنگ است.
به گزارش دیروز یدیعوت آحارانوت، با تشدید تنشهاو کاهش رتبه اعتباری اسرائیل، رشد صفر درصدی اقتصاد اسرائیل در سال ۲۰۲۴ و کسری بودجه ۹ درصدی در انتظارش است.
در راستای ملموس سازی میزان کسری بودجه اسرائیل میتوان آن را ۱۶برابر گرانترین پروژه تاریخ صنعت فضایی «اسپیس ایکس» دانست.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
ابراهیم قاسمپور در گفتوگو با جامجم مطرح کرد؛
ضرورت اصلاح سهمیههای کنکور در گفتوگوی «جامجم»با دبیر کمیسیون آموزش دیدبان شفافیت و عدالت