صدای ناقوس شکست جودوکاران قبل از مسابقه های جهانی برزیل در تورنمنت بین المللی آلمان شنیده شد.
کد خبر: ۱۴۷۳۹۹

جایی که نمایندگان کشورمان یکی یکی حذف شدند تا کارشناسان تاکید بر اعزام بهترین های جودو به پیکارهای جهانی داشته باشند اما گویا گوش کادر فنی به این حرفها بدهکار نبود تا 7 نماینده کشورمان همچون برگ خزان روی تاتامی یکی پس از دیگری فرش شوند.


742 جودوکار زن و مرد در تاتامی فرش شده شهر ریودو ژانیروی برزیل به مصاف هم رفتند تا همگان بدانند همان قدر که کشورهای دیگر این مسابقه ها را به دلیل در پیش بودن المپیک جدی گرفته اند ما هنوز در خصوص اعزام نفرات نهایی در شک و تردید بوده و افرادی را راهی این پیکارها می کنیم که طی یکی دو سال اخیر یک مسابقه و یا حتی تمرین جدی هم نکرده اند.

سنگین وزن ها مثل پرکاه بودند

به رغم برخی پیش بینی ها ، سنگین وزنهای جودوی کشورمان از باتجربه ها گرفته تا جوانترها در مبارزه با حریفان جهانی خیلی سبک تر از آنچه بودند که فکرش را می کردیم . در روز نخست مسابقه ها و در سالن آره نا المپیک ریودو ژانیروی برزیل نمایندگان اوزان منفی و مثبت 100کیلوگرم کشورمان به مصاف رقبای خود رفتند. احسان رجبی پس از بردبرابرنماینده اروگوئه با 2 شکست پیاپی برابر انگلستان و بوسنی حذف شد. رودکی هم در همان بازی اول به ایتالیا باخت تا در این قسمت چشم امید کادر فنی به محمود میران کاپیتان تیم ملی کشورمان باشد. محمود که در دور اول با قرعه استراحت روبه رو شده و در دور دوم هم نماینده اروگوئه بنابر دلایلی حاضر به بازی نشده بود، براحتی می توانست قدر این فرصت بادآوره را دانسته و مدال برنز جهانی 2001 را این بار نیز تکرار کند ولی وی در یک بازی پرانتقاد به نماینده مغولستان باخت تا مشخص شود که بسیاری از جودوکاران بیشتر به عنوان توریست راهی برزیل شده اند و بدون تردید ورزشکاری که در اردو تمرین را جدی نگیرد ، نباید از او توقع پیروزی در میدان مسابقه را داشت.

میان وزن ها هم کاری از پیش نبردند

در اکثر ورزشهای انفرادی ، نمایندگان کشورمان در اوزان میان وزن بهتر نتیجه می گیرند که این انتظار در جودو هم به نوعی وجود دارد اما واقعیت آن است که با انتخاب دقیقه نودی اوزان متوسط و عدم انجام تمرینات تخصصی با آنها نمی توان به ساحل مقصود رسید. حسین قمی در وزن 90 هر چند نماینده نه چندان مطرح مالی را برد اما به الجزایر باخت تا حامد ملک محمدی هم پس از برد اول خود برابر نماینده برزیل با شکست برابر حریف ژاپنی خود ناکامی دیگر هموطن خود را کامل کرده باشد.علی معلومات هم در وزن 73 با شکست در اولین بازی خود برابر حریفی از کشور رومانی به جمع دیگر توریست های تیم ملی جودو پیوست تا همگان بدانند بهشت را به بها دهند نه بهانه البته صراحتا می توان به این نکته اشاره کرد که کادر فنی در اعزام برخی ملی پوشان به برزیل تا حدودی برای کسب موفقیت یا حداقل کسب سهمیه به چاشنی شانس هم امیدوار بودند که حضور تیم ملی جودو آن هم با ترکیب کامل خود می تواند موید این نکته باشد اما تاسف آور آن که برخی جودوکاران ما تنها با قرعه استراحت توانستند به دور دوم راه یابند و حتی راه یافتگان به دور سوم هم قدر این خوش شانسی را ندانستند.

آرش همچون گذشته جور همه را کشید

هر قدر که ملی پوشان جودوی کشورمان در مسابقه های جهانی بد کار کردند، آرش میراسماعیلی عالی کار کرد. نماینده وزن 66 کیلوگرم که از 3 دوره گذشته حضور در مسابقه های جهانی 2 طلا و یک برنز در کارنامه خود داشت پس از استراحت در دور نخست حریفانی از کشورهای کاستاریکا ، پرتغال ، ترکیه و کانادا را یکی یکی ضربه فنی کرد تا فضای تیم ملی بوی طلا بگیرد اما وی با شکست از نماینده چغر کوبایی به گروه بازنده ها رفت تا پس از غلبه بر حریفی از ایتالیا در عین شایستگی به نشان برنز دست یابد. مسعود حاجی آخوندزاده که امید بسیاری به کسب مدال از او می رفت هوش از سر مربیان برد. این جوان با اخلاق پس از استراحت در دور اول حریف ونزوئلایی را برد ولی به هنگام بازی برابر جودوکار هلند در میانه بازی بیهوش شد تا در عین شایستگی به گروه بازنده ها برود. مسعود که اصلا باور نداشت در حال حذف از این پیکارهاست ، به رغم اصرار مربیان بر بازی نکردنش موفق شد نماینده چین را هم ببرد اما در بازی برابر حریف ترکیه ای باز هم بی هوش شد و مشخص شد فشار روانی و تمرینی حاکم بر برخی بازیکنان ، بیش از دیگران بود.

یکی مرد جنگی به از صدهزار

پرونده تیم ملی جودو با کسب یک مدال برنز در بیست و پنجمین دوره مسابقه های جهانی بسته شد تا معین شود این ورزش تاکنون یک خط سیر افقی را طی می کرده است و به رغم تاکید کارشناسان و اصحاب قلم مبنی بر پشتوانه سازی و عدم اعزام تیم با ترکیب کامل به برزیل توجهی به آن نشد تا حالا با کسب تنها یک برنز در مجموع مردان و زنان جایگاهی بهتر از بیست و چهارمی نصیب کشورمان نشود. جودوی ایران که در سال 2001 با طلا و برنز آرش و محمود جرقه ای در جهان زده بود می رفت تا تبدیل به یکی از قدرتهای جهانی شود ولی به جمع مدال آوران ما نه تنها افزوده نشد، بلکه از مونیخ 2001 آلمان تا ریو 2007 برزیل این آرش بود که با کسب 2مدال طلا و 2برنز به تنهایی جور این ورزش را در عرصه جهانی کشید، در واقع نگاه گلخانه ای فدراسیون جودو به برخی چهره های خاص ، ثبات کامل در کادر فنی تیم ملی و اجازه ندادن به جوانترها و به نوعی حاشیه امنیت درست کردن در بین بازیکنان تیم ملی و حتی کادر فنی این سالها باعث شد تا جودوی ایران به جای رشد و بالندگی در عرصه جهانی دچار ایست قلبی شود. براستی پس از آرش کمان جودوی ایران را در عرصه مسابقه های جهانی چه کسی خواهد کشید؛ آیا می توان به چهره های جوانی که تا دیروز به آنها فرصت عرض اندام در عرصه مسابقه های برون مرزی نداده ایم امروز دل بست؛ تیم ملی در حالی با ترکیب کامل و 8بازیکن راهی امریکای جنوبی شد که از همان ابتدا تنها روی 3 یا حداکثر 4نفر آنها می شد شانس کسب سهمیه را امیدوار بود اما چه فایده که حتی برخی جودوکاران با تجربه ما هم قدر فرصتهای بادآورده شان را ندانستند تا از تاتامی برزیل تنها یک مدال برنز صید شود چرا که آنها خود صید دیگران بودند تا از این پس کشورهای دیگر نمایندگان ما را به چشم زنگ تفریح بنگرند زیرا نمایندگان کشورمان از 18بازی انجام داده در این پیکارها تنها موفق به 9 پیروزی شدند که تقریبا نیمی از آن متعلق به میراسماعیلی است. جودوکاری که المپیک پکن آخرین حضور وی در عرصه تاتامی است.

برق برزیل همه را گرفت

کشور برزیل با قبول میزبانی مسابقه های جهانی نشان داد برای المپیک 2008 برنامه دارد هر چند جودوکاران مرد آنها خیلی زود عنوان های قهرمانی را از آن خود کردند ، اما این ژاپنی ها بودند که به لطف مدالهای زنان خود قهرمانی را به خانه بردند آن هم با 3 طلا ، 2 نقره ، 4برنز و یک عنوان پنجمی و هفتمی جهان . برزیل هم نایب قهرمان شد و عنوان سومی هم به فرانسه رسید و کوبا و چین به ترتیب در مکانهای چهارم و پنجم قرار گرفتند. ایران هم با یک مدال برنز در رده 24 جای گرفت تا در کنار کشور رومانی و تاجیکستان در رده آخر مدال آوران باشد. در هر حال همان طور که پیش بینی می شد ، بعید به نظر می رسد ایران این بار همچون مسابقه های المپیک آتن بتواند تمامی سهمیه های 2008 پکن را کسب کند.

درخشان و مسوولیت مهم جهانی

شاید آن زمان که روسای اروپایی از محمد درخشان می خواستند از نامزدی اروپایی فدراسیون جهانی حمایت کند، او فکرش را هم نمی کرد رئیس آسیای شرقی فدراسیون با استعفای خود به نوعی جا را برای مدیران قاره سبز باز خواهد کرد. در هر حال ریاست فدراسیون جهانی از دست مردان چشم بادامی درآمد تا «ماریوس ویزر» رومانیایی براین کرسی تکیه بزند. درست چند روز پس از این تغییر و تحولات آقای رئیس جدید، درخشان را به عنوان مسوول توسعه جودو در جهان انتخاب کرد تا ایران هم پستی در اتاق جهانی جودو داشته باشد. هر چند این انتخاب را به فال نیک می گیریم اما امیدواریم گسترش جودوی آقای رئیس در جهان ، همچون گسترش جودوی کشورمان نباشد که پس از 4دوره حضور در مسابقه های جهانی ، هنوز چشم امیدمان برای کسب مدال به سوی میراسماعیلی است . جودو اتاق فکر می خواهد که جدای از داشتن مدیریت ثابت باید محل آمدن چهره های جوان در عرصه تاتامی و کوچینگ باشد وگرنه حادثه برزیل بار دیگر تکرار خواهد شد. حال یا در مسابقه های جهانی 2009 هلند یا در سال 2011 فرانسه . براستی مگر طی این سالها مسوولان و کادر فنی تیم ملی جودو چه کاشته اند که حالا توقع برداشت در برزیل را دارند؛ جودوی ما سالهاست که بدون آرش بازنده است فقط گوش شنوایی نبود.

حسین رامادان
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها