قرارگاه خاتم الانبیا (ص)، پیشقراول سازندگی کشور

قرارگاه خاتم الانبیا (ص) نقش مهمی در عمران و آبادانی کشور داشته است، موضوعی که در مناطق مختلف در کنار عمران و آبادانی، رفاه عمومی برای مردم به ارمغان آورده و در روستاهای دورافتاده توسعه پایدار، ماندگاری اهالی، جلوگیری از مهاجرت و افزایش درصدی رفاه به همراه داشته است.
کد خبر: ۱۴۷۱۹۵۱

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از راهبرد معاصر، ایران اسلامی از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷، سپس جنگ تحمیلی و بعدها در جای جای فراز و نشیب های انقلاب شاهد تلاش شبانه روزی نیروهای جان بر کف و مجاهد قرارگاه خاتم الانبیا (ص) در عرصه های گوناگون از پروژه های عمران و آبادانی گرفته تا توانمندسازی مناطق کم برخوردار بوده است و پرسنل آن در مسیر تحقق آرمان های انقلاب و شکوفایی کشور گام برداشته اند.
 
تلاش هایی که گاه برجسته شده و گاه بدون آنکه کسی متوجه شود، پلی راهبردی ساخته شده یا محصولی مورد نیاز کشور در مسیر تحقق و تولید قرار گرفته است. باید سال ها با فعالیت های این مجموعه خدمتگزار آشنا بود یا شرح حال روزهای سخت، در سرما و گرمای این قرارگاه را خواند تا دانست وقتی از روی فلان پل در فلان خیابان پر ازدحام و پرترافیک پایتخت یا سایر نقاط کشور می گذری، دستان پرتوان مهندسان قرارگاه خاتم در کار بوده است.
 
مهم ترین خدمت قرارگاه خاتم را مدیریت جنگ اقتصادی با استکبار می دانند؛ مدیریتی که از خلق محصولات مورد نیاز در شرایط تحریم تا دور زدن تحریم ها، آبادانی ویرانه های اقتصادی و محرومیت زدایی از چهره نواحی راهبردی، اما کم برخوردار کشور در دستان آنها قرار دارد.
 
قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) یک سال پس از پایان جنگ تحمیلی و پس از رحلت امام خمینی(ره)، بنیان گذار انقلاب اسلامی و با دستور آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی) تشکیل شد؛ قرارگاهی که از زیرمجموعه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شمار می رود و فرمانده آن از سوی فرمانده کل سپاه تعیین می‌شود.
 
درباره خط مشی این قرارگاه آمده است، «سپاه، رسالت و تکلیف دیگری بر دوش خود احساس کرد و بر مبنای اصل ١٤٧ قانون اساسی و در راستای اوامر رهبر معظم انقلاب مبنی بر مشارکت در زمینه بازسازی کشور، بخشی از منابع و توان سازندگی خود را وارد عرصه سازندگی میهن اسلامی با عنوان قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) کرد».
 
اصل ١٤٧ قانون اساسی می‌گوید: ‌‌‌‌‎دولت‏ باید در زمان‏ صلح‏ از افراد و تجهیزات‏ فنی‏ ارتش‏ در کارهای‏ امدادی‏، آموزشی‏، تولیدی و جهاد سازندگی‏، با رعایت‏ کامل‏ موازین‏ عدل‏ اسلامی‏ استفاده‏ کند، در حدی‏ که‏ به‏ آمادگی‏ رزمی‏ آسیبی‏ وارد نیاید».
 
در منشور خدمتی این قرارگاه آمده است، قرارگاه خاتم در زمینه گسترش، توسعه و حمایت از کشورهای مسلمان، همسایه و دوست در قالب صدور خدمات فنی-مهندسی اعلام آمادگی کرده است.
 
از اتوبان صدر تا پارس جنوبی
قرارگاه خاتم الانبیا (ص) در زمینه ای محدود فعالیت نمی‌کند و فقط پروژه‌های بزرگ در دست می‌گیرند؛ از پروژه اتوبان صدر در تهران گرفته تا فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی؛ از سد گتوند تا اتوبان حرم تا حرم. سال ٩٠ به دستور فرمانده کل سپاه قرار شد قرارگاه خاتم خود را درگیر پروژه‌های کمتر از یکصد ‌میلیارد تومان نکند؛ آن هم تحت شرایطی. به گفته فرمانده کل سپاه، اگر شرکت‌های خصوصی بتوانند آن (پروژه‌های بیشتر از یکصد ‌میلیارد) را انجام دهند، سپاه وارد این پروژه‌ها نخواهد شد، مگر آنکه شرکت خصوصی بخواهد اجحاف کند که در این صورت، سپاه برای ایجاد رقابت و تعدیل قیمت وارد خواهد شد».
 
عنوان شده است، ۵ هزار شرکت پیمانکار بخش خصوصی و ١٣٥ هزار نفر نیرو که فقط ۲ هزار و ٥٦٠ نفر نیروی رسمی هستند، نیرو‌های قرارگاه خاتم را تشکیل می‌دهند. ٣٥ هزار نفر از ١٣٥ هزار نیرو در سطح مهندس، فوق‌لیسانس و دکترا هستند و بقیه نیرو‌ها نیز به لحاظ فنی ماهر و باتجربه به شمار می‌روند. در آماری عنوان شده است، تعداد افرادی  که به‌طور مستقیم در پروژه‌های قرارگاه خاتم الانبیا (ص) مشغول کار هستند، حدود ١٦٠‌هزار نفر برآورد می‌شود.
 
بالاترین رده عملیاتی
فعالیت‌های بالاترین رده عملیاتی کشور به ویژه در حوزه محرومیت زدایی به سه دسته کلی نفت، گاز و پتروشیمی، عمران و صنعت و محرومیت‌زدایی و البته فعالیت‌های اقتصادی خلاصه می‌شود.
توسعه میادین، صنایع پالایشگاهی، مخازن ذخیره نفت و گاز و خطوط انتقال نفت و گاز   ابنیه و سازه‌های ویژه، بنادر و سازه‌های دریایی، تونل و سازه‌های زیرزمینی، راه و راه‌آهن، سد و بند انحراف، خطوط انتقال آب، صنعت، معدن و صنایع معدنی و کانال و شبکه‌های آبیاری و زهکشی، عمرانی، فرهنگی - اجتماعی و کشاورزی از دیگر فعالیت‌هایی است که قرارگاه خاتم از سال ۶۸ تاکنون انجام می‌دهد و موفقیت‌های بسیاری به دست آورده است که نمونه بی بدیل این موفقیت‌ها در جای جای پایتخت مشهود است.
 
قرارگاه خاتم در مناطق محروم نیز به دلیل عمق‌بخشی داخلی و ایجاد امنیت پایدار با اولویت مناطق مرزی، صعب‌العبور، دور‌افتاده و حساس کشور تلاش‌های بسیاری انجام داده و در ساخت مسجد و مدرسه در این مناطق اهتمام ویژه داشته است.
 
یجاد، توسعه و کمک به اقتصاد پایدار و مهاجرت معکوس با توانمندسازی در مناطق محروم قلعه گنج کرمان، نواحی صعب العبور غربی، سیستان و بلوچستان و نواحی مرزی کشور از دیگر خدمات ارزشمند قرارگاه خاتم است. قرارگاه خاتم نقش مهمی در عمران و آبادانی کشور داشته است و دارد؛ موضوعی که در مناطق مختلف کشور در کنار عمران و آبادانی، رفاه عمومی برای مردم به ارمغان آورده و در مناطقی مانند روستا‌های دورافتاده سیستان و بلوچستان و کرمان توسعه پایدار، ماندگاری اهالی، جلوگیری از مهاجرت و افزایش درصدی رفاه به همراه داشته است.
 
خدمت رسانی در بلایای طبیعی
یکی از مهم‌ترین خدمات قرارگاه خاتم را می‌توان در بلایای طبیعی کشور به وضوح احساس کرد؛ زمانی که نخستین تیم حاضر برای خدمت رسانی و آخرین تیم حاضر برای بازسازی مناطق آسیب دیده مهندسان و سرداران قرارگاه خاتم هستند.
 
مقام معظم رهبری سال ۶۸ به خوبی نیاز کشور برای حضور قرارگاه تمام عیار برای حضور در تمام عرصه‌ها را تشخیص دادند و اکنون نزدیک به ۳۵ سال است قرارگاه خاتم عنوان خدمت را در ساخت، عمران و آبادانی مناطق شهری و توسعه مناطق کم برخوردار چه در محرومیت زدایی، ایجاد اقتصاد پایدار، تولید اشتغال و کارآفرینی و چه در کمک رسانی در بلایا و دور زدن تحریم‌ها به خوبی به منصه ظهور رسانده است.
 
قرارگاه خاتم اگر در مناطق محروم با شعار محرومیت زدایی و توسعه پایدار فعالیت نمی‌کرد، اکنون شاهد روستا‌های خالی از سکنه بسیار، ولی با ظرفیت‌های بالا بودیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها