سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد

مذاکرات صلح یا جلسات تامین امنیت رژیم صهیونیستی؟

مذاکرات صلح در دوحه ادامه دارد. اما واقعیت این است که در طرح آمریکا، مصر و قطر برای صلح به هیچ عنوان منافع مردم غزه دیده نشده است در حقیقت این طرح بیشتر برای تامین امنیت رژیم صهیونیستی است.
مذاکرات صلح در دوحه ادامه دارد. اما واقعیت این است که در طرح آمریکا، مصر و قطر برای صلح به هیچ عنوان منافع مردم غزه دیده نشده است در حقیقت این طرح بیشتر برای تامین امنیت رژیم صهیونیستی است.
کد خبر: ۱۴۶۹۰۵۷
نویسنده سید رضا صدرالحسینی | تحلیلگر مسائل منطقه

مذاکرات صلح در دوحه ادامه دارد. اما واقعیت این است که در طرح آمریکا، مصر و قطر برای صلح به هیچ عنوان منافع مردم غزه دیده نشده است. در حقیقت این طرح بیشتر برای تامین امنیت رژیم صهیونیستی است. در این بین لازم به یادآوری است که حماس پیش از این گفتگو‌ها اعلام کرد که در این مذاکرات شرکت نخواهد کرد، زیرا در حالی که تا آخرین لحظات آغاز گفتگو‌های صلح، غزه زیر آتش رژیم صهیونیستی قرار دارد، مگر می‌توان در چنین جلسه‌ای حاضر شد.

‌نباید فراموش کرد که چند روز قبل از این مذاکرات رژیم صهیونیستی در مدرسه «تابعین» که محل اسکان آوارگان بود مرتکب جنایت دیگری شد و افراد بی‌گناه زیادی را به شهادت رساند و تعداد بیشتری را مجروح کرد. به همین دلیل در این شرایط که جنایتکاران همچنان دست به قتل عام می‌زنند، چه مفهومی دارد که حماس اعلام کند با نماینده آن‌ها پشت میز گفتگو خواهد نشست.

به این ترتیب حماس کاملا منطقی و با قاطعیت اعلام کرد که تا زمانی که آتش‌بس انجام نشود در مذاکرات شرکت نخواهد کرد. این در حالی است که چند روز قبل نیز حماس اعلام کرده بود که براساس توافق پیشین که اتفاقا بایدن نیز از آن حمایت کرده بود، باید نیرو‌های رژیم صهیونیستی از غزه خارج شوند. با این حال هنوز تعدادی از نیرو‌های رژیم صهیونیستی در بعضی مناطق غزه حضور دارند. به همین دلیل مفهومی ندارد که حماس برای گفتگوهای صلح و بازگرداندن اسرای رژیم صهیونیستی اقدامی انجام دهد.

واقعیت این است که بعد از جنایت مدرسه تابعین همه طرفداران و حامیان رژیم صهیونیستی نیز از این رویکرد رژیم انتقاد می‌کنند. افزون بر این نهاد‌های بین‌المللی نیز که تا پیش از این سکوت کرده بودند، این جنایت را محکوم کرده‌اند. در واقع باید گفت نماینده حماس اگر در این مذاکرات شرکت می‌کرد چگونه می‌توانست پاسخ افکار عمومی، آزادگان، آوارگان و خانواده شهدا را در جغرافیای فلسطین و خارج از آن بدهد.

بنابراین در حالی که حماس می‌داند عدم حضور نماینده آن‌ها در مذاکرات ممکن است در فضای مجازی و به دلیل عملیات روانی دشمن به ضرر آن‌ها تمام و این ادعا مطرح شود که در حالی که توپ صلح در زمین حماس است آن‌ها حاضر به پذیرش آن نیستند. اما با توجه به مصالح عالیه مردم فلسطین و غزه و در حالی که رژیم صهیونیستی هنوز به انجام جنایت اصرار دارد، حماس به هیچ عنوان تن به شرکت در چنین جلسه‌ای نمی‌دهد. زیرا در این مذاکرات به منافع مردم غزه توجه نمی‌شود و رژیم صهیونیستی فقط برای رسیدن به صلحی موقت و آزاد کردن اسرای خود تلاش می‌کند.

‌به این ترتیب در شرایطی که آقای سنوار همچنان دست بالا را دارد و در جریان فراز و فرود مبارزات با رژیم صهیونیستی می‌تواند، اقدامات خود را انجام دهد با اقتدار اعلام می‌کند که در نشست گفتگو‌های صلحی که هیچ تعهدی در آن وجود ندارد، شرکت نمی‌کند و این دیدگاهی کاملا منطقی است.

بنابراین باید توجه داشت که نشست‌های صلح بدون حضور حماس قطعا خاصیتی نخواهد داشت و چنانچه در این جلسات تعهداتی نیز به عهده حماس گذاشته شود با توجه اینکه شرط حماس کاملا منطقی و انسانی است و نماینده آن‌ها نیز در جلسات حاضر نشده، می‌تواند این تعهدات را اجرا نکند. به همین دلیل اولین نکته‌ای که در این مذاکرات باید مورد توجه قرار گیرد، موضوع آتش بس است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها