پیشران در گفت‌وگو با رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی بررسی می‌کند

تأمین مالی تخصصی برای

گام اول برای شکل دهی نظام تامین مالی دانش‌بنیان‌ها

معاونت علمی و فناوری در اولین دوره ازحضور خود درنمایشگاه صنعت مالی، اقدام به برگزاری رویدادی یا عنوان فنامد (فناوری‌های مالی کارآمد) کرد. در این رویداد که همزمان با شانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی از ۱۹ تا ۲۲ مرداد در سالن ۸ محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد، شاهد برگزاری نشست‌ها، سخنرانی‌ها و میزگردهای تخصصی با موضوعات مرتبط با تأمین مالی زیست‌بوم دانش‌بنیان بودیم.
کد خبر: ۱۴۶۸۹۷۵
نویسنده عسل اخویان‌طهرانی - گروه دانش
 
در پایان برگزاری اولین دوره از این رویداد،درگفت‌وگو باعبدالمجید مرشدی،مدیرکل دفتر تأمین مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی، فناوری واقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و مسئول برگزاری رویداد فنامد، نتایج حاصل از برگزاری این رویداد را جویا شده‌ایم. 

موضوع تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان ازجمله دغدغه‌های مهم زیست‌بوم دانش‌بنیان پس از گذشت بیش از یک دهه از شکل‌گیری این مفهوم در کشور است. در همین راستا معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان به‌عنوان متولی اصلی این زیست‌بوم در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی حضور یافت تا مسیرهای روشن‌تری را برای این هدف در تعامل با ارکان نظام مالی فراهم کند. مرشدی در این خصوص توضیح می‌دهد: «برگزاری اولین دوره فنامد تجربه خوبی از حضور معاونت علمی در نمایشگاه صنعت مالی بود که واقعا ضرورت داشت و حتی می‌توان گفت که باید زودتر از این محقق می‌شد. مهم‌ترین هدف از برگزاری این رویداد تبیین مفاهیم جدید در تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین برقراری ارتباط با ارکان نظام تأمین مالی کشور بود.»
   
شکل‌گیری ارتباطات اولیه 
مدیرکل دفتر تأمین مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی و فناوری در خصوص بازخوردهای این رویداد می‌گوید: «همزمان برگزاری این دوره از نمایشگاه صنعت مالی با معرفی کابینه جدید و آغاز فعالیت دولت چهاردهم، موجب شد که کمتر شاهد حضور افراد شاخص و تأثیرگذار این زیست‌بوم در این رویداد باشیم. با وجود این برگزاری بیش از ۲۰ پنل‌، سخنرانی‌ و کارگاه‌های مختلف در این رویداد چهارروزه اقدام بسیار موثری در راستای فرهنگ‌سازی و آشنایی افراد با این مفاهیم را فراهم کرد. همچنین محتواهای تصویری تولیدشده از این برنامه‌ می‌تواند به‌عنوان مجموعه محتوایی در ادامه بسیار کارآمد و موثر باشد و به‌صورت هدفمند در تحقق چشم‌اندازهای رویداد فنامد حتی پس از پایان این دوره به کار گرفته شود.» به گفته مرشدی، تجربه به‌دست‌آمده از این دوره می‌تواند در ادامه موجب بهبود کیفیت برگزاری دوره‌های آتی شود. وی در خصوص برگزاری جلسات B۲B در راستای تأمین مالی شرکت‌ها در این دوره از فنامد تصریح می‌کند: «در خصوص بازار نوآفرین که فرصت جدیدی برای تأمین مالی شرکت‌ها به‌شمار می‌رود، جلساتی شکل‌گرفت. درواقع رویداد فنامد فرصت مناسبی فراهم کرد تا شرکت‌ها با شرکت در برنامه‌ها و جلسات با ساختار و خدمات موجود در معاونت علمی و فناوری بیشتر آشنا شوند. فنامد فرصتی بود تا این مفاهیم جدید کاشته شود و حالا در ادامه همه این موضوعات با جدیت بیشتری در معاونت علمی و فناوری پیگیری خواهد شد.»مرشدی در خصوص بازخورد مشارکت معاونت علمی و فناوری در شانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی توضیح می‌دهد: «باید همکار جدیدی به ارکان نظام مالی کشور اضافه می‌شد که به نظر می‌رسد معاونت علمی به شکل موفقی توانسته است جایگاه خود در این زمینه را ایجاد کند و سایر ارکان نظام مالی نیز این حضور را به‌خوبی پذیرفته‌اند. حضور معاونت علمی در کنار غرفه وزارت اقتصاد و دارایی به‌عنوان دیگر نهاد حاکمیتی حاضر در نمایشگاه با بازتاب خوبی در رسانه‌ها همراه بود.»به گفته مدیرکل دفتر تأمین مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی و فناوری، مستندات حاصل از برگزاری اولین رویداد فنامد می‌تواند ظرفیت مناسبی را برای ادامه این مسیر شکل‌گرفته در دولت چهاردهم فراهم کند تا در سال‌های آتی و دوره‌های بعد شاهد برگزاری هرچه پربارتر فنامد در نمایشگاه صنعت مالی باشیم. 

درمسیر تأمین مالی دانش‌بنیان‌ها
شاخص دانش‌بنیان ازجمله موضوعات جدیدومطرح شده دررویداد فنامد بود؛ مرشدی درخصوص این شاخص توضیح می‌دهد: «درحال‌حاضر نزدیک به ۱۱۰شرکت دانش‌بنیان وارد بازار سرمایه شده‌اند و به همین دلیل نیاز است تا مانند سایر صنایع ازجمله خودرو، سیمان و... شاخصی برای آنها در نظر گرفته شود که به‌زودی احصا خواهد شد.» وی همچنین ایجاد صندوق‌هایی براساس اعتبارمالیاتی سرمایه‌گذاری وشکل‌گیری صندوق پروژه راازدیگرفعالیت‌های دردست اجرای معاونت علمی وفناوری عنوان و تصریح می‌کند:«درکنار این صندوق‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی(PE) نیز نوع دیگری از روش‌های تأمین مالی نوین هستند که در دفتر تأمین مالی و سرمایه‌گذاری در حال پیگیری آنها هستیم. همچنین در روز سوم فنامد شاهد صدور مجوز ورود اولین صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر به بازار فرابورس به‌عنوان صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر بر مبنای اعتبار مالیاتی سرمایه‌گذاری بودیم.» 
به گفته مرشدی، از دیگر موضوعات مهمی که درحال‌حاضر در دفتر تأمین مالی پیگیر آن است موضوع ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود است که امید می‌رود تا پایان سال ۱۴۰۳ نتایج ملموسی برای ارزش‌گذاری اصولی شرکت‌های دانش‌بنیان حاصل شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها