تدوین اسناد حوزه صنعت و معدن و بازرگانی در گلستان

حسن زاده، مدیر کل صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: برای پیشرفت اقتصادی استان باید اسناد بخشی تهیه شود که در همین راستا دو سند در حوزه صنعت و معدن و بازرگانی تدوین شده است.
حسن زاده، مدیر کل صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: برای پیشرفت اقتصادی استان باید اسناد بخشی تهیه شود که در همین راستا دو سند در حوزه صنعت و معدن و بازرگانی تدوین شده است.
کد خبر: ۱۴۶۸۰۱۶
نویسنده شبیر دائمی

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان درویشعلی حسن زاده در همایش بزرگداشت روز صنعت و معدن اظهار کرد: اهالی صنعت و معدن برای بهبود و رشد اقتصادی استان تلاش می کنند و شایسته تقدیر هستند.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت گلستان افزود: برای پیشرفت اقتصادی استان باید اسناد بخشی تهیه شود که در همین راستا دو سند در حوزه صنعت و معدن و بازرگانی تدوین شده است.

وی گفت: سند صنعت و معدن با ۲۰ هدف راهبردی و سند بازرگانی هم با ۱۹ هدف راهبردی تدوین شده است.

حسن زاده بیان کرد: استان ما برای ارتقا صنعتی با شرایط و موانعی در زمینه حفظ محیط زیست مواجه است.

وی با بیان اینکه بایستی توسعه فناوری توجه ویژه شود، بیان کرد: محدودیت هایی در زمینه کمبود زمین و انرژی وجود دارد که در آینده باید به گونه ای حرکت کنیم تا توسعه صنعت، ارزش افزوده و رشد اقتصادی را در کنار هم داشته باشیم، همچنین توجه به حوزه دانش بنیان می تواند صنعت را ارتقا دهد. 

مجید شهبازی در همایش بزرگداشت روز صنعت و معدن اظهار کرد: دنیا سال هاست در حوزه صنعت رشد کرده اما ما هنوز اندرخم یک کوچه ایم و از سرعت دنیا عقب مانده ایم.

مدیر عامل شرکت آریا تیناژن با بیان اینکه در دنیای امروز جایگاه اقتصادی ما کجاست؟ افزود: وقتی صنعت متحول شود رشد پایدار اتفاق می افتاد.

وی گفت: ۴۰ کشور اول دنیا که به پیشرفت صنعتی دست یافته اند ۴۸ هزار دلار درآمد سرانه دارند، این در حالی است که درآمد سرانه کشور ما چهار هزار و ۲۰۰ دلار بوده و ترکیه سه برابر و عربستان هفت برابر ما است که دلیل آن عدم کالبد شکافی مسائل توسط مسئولان است و در برابر پرداخت هزینه تحقیق و توسعه مقاومت می شود.

وی با بیان اینکه کشورهایی که به رشد پایدار جهان دست یافته اند از دانش برخوردار هستند، گفت: در کشور ما هیچ ارتباطی بین صنعت و دانشگاه وجود ندارد، صنعت ما با فناوری بیگانه است و دانشگاه آهنگ خود را می زند.

وی با بیان اینکه جهان سیال است و ما هم باید سیال باشیم، تصریح کرد: صنعت موضوعی نیست که مجزا باشد و باید با تمام جهان ارتباط داشته باشیم زیرا با در بسته نمی توانیم دانش کسب کنیم.

شهبازی با تاکید به اینکه باید به سمت تعاملات جهانی و همگرایی پیش برویم، افزود: ما در کشور فاقد بانک تخصصی در حوزه صنعت هستیم و اگر کسی بخواهد سرمایه گذاری کند این موضوع با دلار ۶۰ هزار تومانی امکانپذیر نیست و با این شرایط برگشت سرمایه رخ نمی دهد.

وی یادآور شد: ما از مالزی زودتر شروع کردیم اما امروز این کشور از ما جلوتر است.

نسرین حمایت کار در همایش بزرگداشت روز صنعت و معدن اظهار کرد: کمبود انرژی مشکلی است که همه واحد های صنعتی با آن مواجه اند و گاه دو تا سه روز در هفته درگیر قطعی برق هستند.

مدیر عامل شرکت ریسندگی ماهوت شمال افزود: با بروز این شرایط بغرنج باید با چه قیمت تمام شده ای محصولات خود را به فروش برسانیم و چطور می توانیم با جهان رقابت کنیم؟

وی با بیان اینکه تخصیص ارز در پروسه تولید، گریبان گیر تولید کنندگان است، گفت: درهای مملکت بسته است و برای واردات و خرید کالا مجبوریم چند برابر هزینه کنیم، ضمن اینکه به قطعات یدکی ارز تخصیص داده نمی شود.

حمایت کار اضافه کرد: با بروز چنین شرایطی کارخانه در حال تولید دچار مشکل و تولید کننده مستأصل می شود.

این فعال اقتصادی استان گلستان بیان کرد: اگر الگوی مصرف و کاشت در گلستان تغییر کند و به سمت کشت پنبه پیش برویم قطعا می توان در مصرف آب عملکرد بهتری داشت.

وی تصریح کرد: مشکل عمده صنعت عدم تامین سرمایه در گردش توسط بانک ها است که امیدوارم حل شود.

جمشید قائم مقام نیز  در همایش بزرگداشت روز صنعت و معدن اظهار کرد: امروز درگیر جنگ اقتصادی هستیم و صنعتگران ژنرال های مبارزه در این میدان هستند.

نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گلستان وظیفه خود را نسبت به کشور انجام داده است، افزود: در استان گلستان به دنبال حل معادله ای نامتوازن هستیم که در یک طرف آن معادن قوی، هزاران تن گندم، کلزا و مواهب طبیعی و موضوعات توسعه ای دریامحور قرار دارد و در طرف دیگر معادله مسئله قرارگیری گلستان جزو چهار استان فقیر کشور است؛ امروز نزدیک به ۴۰ درصد مردم استان زیر خط فقر هستند.

وی با مطرح کردن این سوالات که برای ارتقا معیشت مردم چه کرده ایم؟ آیا ریل گذاری وظیفه مدیران نیست؟ گفت: گلستان ۱۲ درصد سبد غذایی کشور را تامین می کند اما مدیران ما از چه خط ویژه اعتباری استفاده کرده اند؟

قائم مقام افزود: چرا سایر استان ها در اخذ اعتبارات پیشرفت کرده اند اما گلستان نه؟ چاره کار این است که از سیاست زدگی جدا شویم زیرا سال هاست گلستان درگیر خط بندی های سیاسی بوده که ثمره ای برای ما نداشته است.

وی ملاک بررسی وضعیت استان را مدیران ارزش افزوده و اخذ اعتبارات عنوان کرد و گفت: قصور ما این است که تا کنون دور یک میز به عنوان یک گلستانی جمع نشده ایم.

رمضان بهرامی پیش از ظهر پنجشنبه در آیین بزرگداشت روز صنعت و معدن در گلستان، با اشاره به روز ملی صنعت و معدن، اظهار کرد: در حالی برای صنعت و معدن جشن می گیریم که حال تولید و صنعت خوب نیست.

رئیس خانه صنعت و معدن استان گلستان با اشاره به برخورد سلیقه ای مدیران دولتی، یادآورشد: انتقاد کارشناسی از مدیران هزینه های سنگینی به همراه دارد و ضعف مدیریت خود را در سیستم نمی پذیرند این در حالی است ک انتقاد برای اصلاح امور است نه تخریب افراد.

وی گفت: ناترازی انرژی یکی از عمده ترین چالش های تولید محسوب می شود؛ در حال حاضر برق چندین شهرک صنعتی در گلستان قطع است.

بهرامی با اشاره به این موضوع که فضای کسب و کار در حوزه تولید در شرایط خوبی قرار ندارد، بیان کرد: عدم حمایت سیستم بانکی از تولید، عدم توجه به شعار سال و تحقق آن توسط دستگاه های متولی، تعدد سامانه ها ثبت اطلاعات و تصمیمات غیر کارشناسی و خلق الساعه بخش دولتی از اساسی ترین مشکلات عرصه تولید بوده که می توان به آن اشاره کرد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان، با اشاره به ثبات بازار سکه و ارز بعد از شهادت رئیس جمهور، یادآورشد: ثبات نرخ بازار سکه و ارز در یک ماهی که رییس جمهور نداشتیم نشان‌دهنده این است که اگر برخی مدیران بخش نامه صادر نکنند ثبات بیشتری در اقتصاد خواهیم داشت.

به گفته رئیس خانه صنعت و معدن استان گلستان، ای کاش حوزه اختیارات وزیر صمت بیشتر بود تا برای رفع مشکلات صنعت و تولید التماس نکنیم.

بهرامی با بیان اینکه کاش مدیران دولتی نگاه رییس جمهور شهید را در عرصه تولید دنبال کنند، یادآورشد: مدیران بر حسب وظیفه و رفع موانع به مردم خدمت کنند.

بخش تولید و صنعت تاوان تامین برق شبکه خانگی را می پردازد

وی با اشاره به بحران انرژی در کشور و گلستان، گفت: سهم برق مصرفی صنعت و تولید در استان بین پنج تا هشت درصد است اما تاوان ناترازی انرژی و تامین برق شبکه خانگی را باید صنعت بپردازد.

به گفته بهرامی، کسانیکه امروز بر مسند ریاست یک سازمان یا وزارتخانه تکیه زده‌اند را نمیتوان مدیر خواند زیرا هیچ بحران و مشکلی را در حوزه تولید و صنعت مدیریت نکردند.

رئیس خانه صنعت و معدن استان گلستان ادامه داد: خسارت تعطیلی هر واحد تولیدی به علت کمبود انرژی روزانه پنج میلیارد تومان بوده این در حالی است که هیچ یک از دستگاه ها برای جبران این خسارت قدمی برنمی‌دارند.

وی اضافه کرد: ۹۰ درصد منابع مالی در حوزه تولید به ۱۰ درصد افراد تعلق می گیرد و هیچ کس پیگیر این انحراف منابع در تولید نیست.

بهرامی با بیان اینکه بانک ها اعتقادی به تولید ندارند، گفت: بانک ها منابع و تسهیلات خود را در اختیار کسانی قرار می دهند که در عرصه تولید حضور ندارند.

وی از نمایندگان مجلس خواست تا قوانین مزاحم کسب و کار را اصلاح کنند تا فضای فعالیت در عرصه تولید و صنعت مساعد شود.

سید مهدی فرحی در همایش بزرگداشت روز صنعت و معدن اظهار کرد: کشور ایران توسط تحریم های ظالمانه احاطه شده و در حال حاضر منشور چندوجهی از تهاجم ها از سوی دشمن به سوی ایران نشانه گرفته شده است.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی افزود: امروزه ایران دچار تهاجم فرهنگی، سیاسی، روانی، اقتصادی و غیره بوده که آسیب زا ترین این تهاجم ها در عرصه اقتصاد است.

وی با بیان اینکه واحدهای تولیدی در استان گلستان باید به توسعه مزیت های رقابتی خود در عرصه اقتصاد بپردازند، بیان کرد: ایجاد مزیت رقابتی در عرصه تولید باعث می شود تا سهم استان گلستان از اقتصاد کشور ارتقا یاید.

فرحی ادامه داد: نوآوری، خلاقیت و بهره مهدی از نیروهای متخصص و دانشگاهی می تواند کمک شایانی به تولید استان کند.

وی با اشاره به این اینکه دنیا بر موج نوآوری سوار است، گفت: فعالان اقتصادی نباید از این موج جا بمانند بلکه با بهره گیری از نیرو های متخصص و دانشگاهی موجب توسعه اقتصاد شوند.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با اشاره به اینکه حاکمیت در عرصه تولید وظیفه دارد، یادآروشد: وظیفه بخش خصوصی نوآوری و ایجاد مزیت رقابتی است از سوی دیگر حاکمیت می تواند با ایجاد سیاست گذاری های درست، نظارت و پویایی سیاست ها، تسهیلگری و فرصت سازی در تعامل با بخش خصوصی موجب رونق اقتصادی شود.

فرحی با بیان اینکه قدم های استانی می تواند اثر ملی داشته باشد، تاکید کرد: با جمع بندی قدم های استانی می توانیم جهش کشوری ایجاد کنیم.

حیدر آسیابی در همایش بزرگداشت روز صنعت و معدن اظهار کرد: قوه قضاییه پناهگاهی امن برای رفع چالش و مشکلات صنایع و واحد های تولیدی است و در سال های اخیر تلاش شده تا معضلات عرصه تولید را کاهش دهیم.

رئیس کل دادگستری استان گلستان افزود: قوه قضاییه در دهه اخیر نقش بسزایی در رفع موانع عرصه صنعت و تولید کشور داشته است.

وی با اشاره به فعالیت های ستاد پیگیری سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، بیان کرد: در این ستاد به رفع چالش های واحدهای تولید پرداخته ایم و گره گشایی های زیادی عرصه صنعت و تولید استان رقم خورده است.

آسیابی ادامه داد: اگر این گره گشایی ها اتفاق نمی افتاد خیلی از واحد های تولید استان تعطیل می شدند.

رئیس کل دادگستری استان گلستان اضافه کرد: در سه ساله اخیر هزار و ۴۸۹ تقاضا از واحدهای تولید استان به ستاد اقتصاد مقاومتی واصل شده که از این تعداد مشکل هزار و ۲۴۸ مورد آن با پیگیری ها مرتفع شده است.

به گفته وی، در سال اخیر هزار و ۴۰۵ مورد بازدید از واحد های صنعتی و تولید استان صورت گرفته که ۲۴۱ مورد آن با حضور رئیس کل دادگستری بوده است.

آسیابی افزود: در سه سال گذشته ۲۱۷ واحد تولیدی راکد به چرخه تولید بازگشته اند همچنین از تعطیلی و ورشکستگی ۹۸ واحد صنعتی و تولید در استان نیز جلوگیری شده است.

رئیس کل دادگستری استان گلستان یادآورشد: قوه قضاییه با ورود به پروژه پتروشیمی و جزیره آشوراده نقش موثری در توسعه اقتصادی استان داشته است.

وی با اشاره به حجم چالش های عرصه صنعت و تولید، بیان کرد: فعالیت پایدار در عرصه تولید در حال حاضر از سخت‌ترین کارها محسوب می شود.

به گفته آسیابی، ظرفیت اقتصادی صنعت و معدن گلستان بیشتر از شرایط فعلی است که با توسعه زیرساختی در این بخش می توان این پتانسیل را در استان شکوفا کرد.

علی محمد زنگانه در همایش بزرگداشت روز صنعت و معدن اظهار کرد: گلستان در زمینه زیر ساخت ها، پیشرفت و توسعه صنعتی دچار عقب ماندگی تاریخی بوده و این ابر چالش استان به حساب می آید.
 
استاندار گلستان با بیان اینکه برق امر حیاتی در توسعه گلستان است، افزود: یک پروژه کلان و مگا پروژه در این خصوص تصویب شده است که با اتمام سیکل ترکیبی، ۴۸۰ مگابایت به توان تولید برق استان اضافه می شود که ۲۶ هزار میلیارد اعتبار برای آن تصویب شده است.
 
وی گفت: پروژه در حال اجرا بوده و مرحله به مرحله در حال پیگیری و تزریق اعتبار به آن هستیم. زنگانه بیان کرد: مجوز فروش برق به صنعت را هم دریافت کرده‌ایم و برق تولیدی را با محوریت صنعت خود استان مصرف خواهیم کرد.
 
استاندار گلستان بیان کرد: در گام اول برق تولیدی به پتروشیمی تعلق می گیرد و مابقی طی هماهنگی با بنیاد مستضعفان قرار شد به صنایع بنیاد تعلق بگیرد.
 
آغاز پروژه انتقال برق به شهرک هزار هکتاری
 
وی با اشاره به موضوع مهم زیر ساخت های انتقال افزود: پروژه انتقال برق به شهرک هزار هکتاری آغاز شده است. زنگانه تصریح کرد: در دولت سیزدهم شرکت برق منطقه ای گلستان و مازندران ۹ هزار میلیارد تومان پروژه تعریف شده است و پروژه هایی با عددی بیش از سه هزار میلیارد تومان به افتتاح رسیده است.
 
استاندار گلستان افزود: شیرین سازی گام بلند ما برای برطرف کردن ناترازی در تامین آب بوده که در مرحله عقد قرارداد است.
 
وی با بیان اینکه انتظارات از استان را بر اساس واقعیات در نظر می گیریم، گفت: در آخرین گزارش از منابع رسمی گلستان توانسته قدر مطلق رشد بالای یک درصد را محقق کند.
 
وی با بیان اینکه گلستان در دولت سیزدهم ۹٫۷ درصد رشد صنعتی داشته است و همچنین نرخ مشارکت اقتصادی این استان در نزدیکی میانگین کشور قرار دارد.
 
نرخ بیکاری در گلستان به میانگین کشوری رسید
 
زنگانه افزود: نرخ بیکاری در گلستان در انتهای بهار امسال به ۸٫۷ درصد رسید که برابر با میانگین کشور است.
 
وی بیان کرد: رشد سرمایه گذاری خارجی در ابتدای دولت که ۲.۸ بوده به ۲۴ میلیون دلار رسیده است و دو سال پیاپی جزو دو استان امن برای سرمایه گذاری بوده ایم.
 
استاندار گلستان خاطرنشان کرده است: در منابع عمرانی سهم شهرستان های کم برخوردار را تا ۷ برابر میانگین استان افزایش دادیم.
 
وی تاکید کرد: پاسخگوی مردم هستیم و اگر زمان به عقب برگردد قطعا همین مسیر را ادامه می دهیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها