در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
تاریخچه احداث آشیانهها به دوران ابتدایی اختراع هواپیما بازمیگردد. پیش از شیوع استفاده از ساندویچ پانل در ساختوساز، ایجاد چنین سازههایی با چالشهای بسیاری روبهرو بود. ابعاد بزرگ هواپیماها نیازمند فضای وسیعی برای پارک و نگهداری هستند که پیچیدگیهای خاص خود را دارد.
آشیانه هواپیما شامل سه ساختار اصلی است: فضایی، سازهای، و تأسیساتی. ساختار فضایی به منظور فراهم آوردن یک فضای یکپارچه و وسیع است که امکان پارکینگ و نگهداری هواپیماها را فراهم میآورد، در حالی که ساختار سازهای و تأسیساتی نیازمند دقت و تخصص بالایی در طراحی و اجرا هستند.
مزیتهای بکارگیری ساندویچ پانل در ساخت یک آشیانه هواپیما (Construction of an Airplane Hangar) وقتی بهتر مشخص میشوند که آنها را با محدودیتها و مشکلات مصالح بنایی مقایسه نماییم. هنوز هم برای احداث ساختمانهای کوچک میتوان از آجر و سفال بهره گرفت اما بکارگیری آنها در پروژههای وسیع و عظیم مشکلساز است.
مهمترین موارد برتری انواع پنل ساندویچی نسبت به سایر متریالهای ساختمانی عبارتاند از:
آشیانهها در صنعت حملونقل هوایی در انواع گوناگون و مقیاسهای متفاوتی احداث میگردند. سه نوع اصلی از هواپیماها شامل مسافری، باری و نظامی وجود دارند که فضای نگهداری هر یک نیازمند ویژگیها و تأمین شرایط متفاوتی است. ابعاد آشیانهها علاوه بر ابعاد به تعداد هواپیمایی که باید نگهداری شوند نیز بستگی دارد.
چندین فرم کلی برای سقف و دیوار آشیانهها قابل اجرا میباشد. در برخی موارد سقف را با فرم منحنی اجرا میکنند. شعاع قوس منحنی باید بر اساس محاسبات دقیق طراحی شود. به منظور انتخاب بهترین نوع ساندویچ پانل برای احداث آشیانه هواپیما باید به چند نکته توجه نمود.
برای احداث آشیانه هواپیما اولین مراحل طراحی نقشههای فاز یک و سپس تهیه نقشههای اجرایی فاز دو هستند. طراحی تمام کاربریهای فرودگاهی و از جمله آشیانهها باید مطابق اصول استاندارد و با در نظر گرفتن ضوابط و مقررات بینالمللی انجام شود. پس از آماده شدن نقشهها ساخت فونداسیون اولین گام است. اجرای سازه و جدارهها و بعد از آن کفسازی و راهاندازی تأسیسات باید به ترتیب انجام شوند.
به منظور ساخت دیوار و سقف آشیانه هواپیما با ساندویچ پانل دیواری و سقفی باید زیرسازی را با استفاده از پروفیلهای فلزی اجرا نمود. زیرسازی نقش ارتباط دهنده میان جدارهها و سازه را بر عهده دارد. با بهره از پنلها اجرای سقف و دیوار در زمانی بسیار کوتاه و حتی کمتر از یک هفته نیز امکانپذیر میباشد. فرآیند جایگذاری و نصب این دسته از متریالهای ساختمانی باید توسط چند نصاب حرفهای انجام پذیرد.
هزینه ساخت آشیانه هواپیما با ساندویچ پانل بسیار کمتر از احداث آن با هر نوع متریال دیگری است. وزن سبک پنل ساندویچی باعث کاهش نیروهای وارده بر سازه شده و از همین رو هزینههای مربوط به ساخت سازه کمتر میشوند. از طرف دیگر بکارگیری ساندویچ پانل دیواری و سقفی روند ساختوساز را سرعت میبخشد و در نتیجه با تکمیل سریعتر پروژه هزینه دستمزد نیروی انسانی کاهش مییابد.
طبیعتاً بعد از گذشت چند سال جدارهها دچار آسیب میگردند و برخی قسمتها نیاز به اصلاح و تعمیر پیدا میکنند. قابلیت دمونتاژ سریع و تعویض ساندویچ پانل امکان ارزشمندی است که موجب کاهش هزینههای مربوط به نگهداری و حفظ آشیانه هواپیما میشود. عمر مفید طولانی پنل ساندویچی کارایی جدارهها را تا مدتها تضمین میکند.
با برآورد هزینههای مختلف از حمل و جابهجایی گرفته تا جایگذاری و نصب مشخص است که خرید و بکارگیری ساندویچ پانل به منظور ساخت آشیانه هواپیما از نظر اقتصادی بهصرفهتر از سایر مصالح میباشد. شرکت ماموت ساختمان از جمله معدود شرکتهایی در ایران است که سابقه احداث سازههای عظیم و پوشش جدارههای آنها با متریالهای صنعتی و پیش ساخته را دارد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد