آرامستان جوی هُرهُر روایت‌گر موزه‌ای بدون سقف و تاریخ شهر یزد است

یزد- مدیر منطقه بافت تاریخی یزد به بیان روند بازسازی مجموعه جوی هُرهُر و آسیب‌های وارد شده به این مجموعه در دهه ۸۰ پرداخت.
کد خبر: ۱۴۶۰۹۴۸

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد، علیرضا نقوی در آیین آغاز به کار کارگاه بازخوانی آرامستان و مجموعه تاریخی مذهبی جوی هُرهُر یزد، اظهار داشت: آرامستان‌های تاریخی کتابخانه یا نهادهای فرهنگی هستند که ارزش های ملموس و ناملموس و ذخیره‌های ارزشمندی در دل آنها نهفته شده است.

وی با اشاره به اینکه سنگ‌ها، قبور، کتیبه‌ها و نوشته‌های موجود در این آرامستان‌ها، آثار ارزشمندی است که حلقه پیوندی بین گذشته و حال هستند عنوان کرد: اطلاع از رازهای نهفته در این آثار می‌تواند برای نسل امروز و آینده بسیار مفید و مناسب باشد.

مدیر منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد عنوان کرد: تاریخ بسیاری از این مکان‌های تاریخی که به اندازه تاریخ یک شهر و گاهی هم بیشتر هستند را در سراسر دنیا و ایران به ما نشان داده است.

نقوی با بیان اینکه بحث آرامستان‌های تاریخی را ما در سراسر ایران داریم و یکی از ارزشمندترین این آرامستان‌ها، جوی هُرهُر است، گفت: این آرامستان تاریخی شاهد بسیاری از اتفاقات مهم در این کهن شهر هستند که روایت‌گر موزه‌ای بدون سقف و تاریخ شهر یزد است.

وی خاطرنشان کرد: در سال های گذشته متاسفانه به دلیل رها شدن و بی توجهی به این مجموعه، شاهد بودیم که آرامستان تاریخی جوی هرهر به یک ویرانه تبدیل شده بود و این مسئله در آثار و نوشتار بزرگان، علما و دلسوزان این شهر نمایان بود.

نقوی با بیان اینکه در دهه ۸۰ یک سری اتفاقاتی توسط شهرداری یزد برای این مجموعه صورت گرفت، گفت: شاید اگر آن زمان دست به این کار زده نمی شد بهتر بود و حداقل الان از آن حالت بکر و کالبد زیبایی که در گذشته در این مجموعه وجود داشت بیشتر می‌شد استفاده کرد چرا که با تسطیح کردن سطح قبوری که در مجموعه جوی هُرهُر و صحن اصلی آن وجود داشت، یک سری از سنگ‌های قبر با ارزش موجود در این مجموعه را در دهه ۸۰ از دست دادیم.

وی در ارتباط با اهمیت آرامستان‌های تاریخی، عنوان کرد: متاسفانه تخریب عرصه‌ها و خدشه‌دار شدن و سرقت گسترده سنگ‌های قبر و بدون متولی بودن این آرامستان‌ها در گذشته‌ای نه چندان دور، و در سال ۹۷ منجر به تدوین و تصویب سند ملی حفاظت و حراست از گورستان‌های تاریخی شد و به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران رسید.

مدیر منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد بیان کرد: در این سند به صورت کامل وظایفی که بر عهده نهادهای مختلف گذاشته شده را مشاهده می‌کنیم و شهرداری به عنوان یکی از متولیان اصلی، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، بنیاد شهید، ادارات اوقاف و امور خیریه و برخی دیگر از نهادها در این سند وظایفی بر عهده دارند.

نقوی گفت: در روزهایی که نهادهای دیگر به دلایلی امکان انجام وظایف خود در این راستا را ندارند، شهرداری وظیفه خود می‌داند که این خلاء را پر کند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه بعضی از دوستان از روی ناآگاهی اقدامات انجام شده در این مجموعه را عبث و بی دلیل دانسته‌اند، گفت: همانطوری که شهرداری زیباسازی، آسفالت معابر، جمع‌آوری پسماند، حفظ و نگهداری پارک‌ها و فضای سبز را به عنوان وظیفه خود انجام می‌دهد، بازسازی، حفاظت و حراست پایدار و اصولی و مرمت‌هایی که بر اساس  ضوابط باید انجام شود را هم طبق قانون وظیفه خود می‌داند و باید این کار را انجام دهد.

وی تصریح کرد: به ویژه اینکه الان در کشورهای مختلف جهان، گورستان‌های تاریخی یکی از مراکز گردشگری آنها محسوب می‌شود و در یزد که حسینیه ایران لقب دارد، جوی هُرهُر می‌تواند یکی از حلقه‌های اصلی گردشگری مذهبی باشد.

مدیر منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد عنوان کرد: از تیرماه سال گذشته بحث مرمت، بازسازی و بازآفرینی این مکان تاریخی و مذهبی شروع شد که فاز صفر آن مرمت و بازآفرینی پارک آخوند کرباسی بود و به عنوان یک مجموعه بوستان مانند انجام گرفت.

نقوی فاز یک و دو این مجموعه را مرمت صحن شرقی و غربی دانست و افزود: این دو فاز هم با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال در سال گذشته آغاز شد و با توجه به اینکه این مجموعه در سیل ۱۴۰۱ خسارت‌های فراوانی دید، مرمت‌های گسترده‌ای در فضایی بیش از ۵۸۰۰ متر مربع انجام گرفت و خوشبختانه در بارندگی‌های پس از آن شاهد بروز آسیب در این مجموعه نبودیم.

وی در ارتباط با فاز سه این مجموعه، گفت: در فاز سه مرمت مجموعه، مرمت آرامگاه حضرت آیت الله فرساد و قبور اطراف آن انجام گرفت و با توجه به اینکه ایشان وصیت کرده بودند در بالای سرشان مقبره و فضای بسته‌ای نباشد؛ این مجموعه به صورت سقف متحرک اجرا شد.

مدیر منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد بحث سردر و ورودی جوی هُرهُر را مربوط به فاز چهار این مجموعه دانست و گفت: این بخش با الهام گرفتن از باغ‌های ایرانی بحث فضاسازی و آبنمای آن در اواخر سال گذشته کلنگ زنی شد و تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها