‌قیمت جهانی مواد غذایی افزایش یافت

شاخص قیمت جهانی مواد غذایی سازمان ملل‌ متحد در ماه می ‌‌برای سومین ماه متوالی افزایش یافت؛ زیرا افزایش قیمت غلات و محصولات لبنی بر کاهش قیمت شکر و روغن‌های گیاهی غلبه کرد.
کد خبر: ۱۴۶۰۲۱۳
 
فائو روز جمعه (۷ ژوئن) اعلام کرد که شاخص قیمت سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد در ماه می‌‌ به طور میانگین ۱۲۰.۴واحد بود که ۰.۹درصد نسبت به سطح آوریل افزایش داشت. با این حال، شاخص ماه می ‌۳.۴درصد کمتر از سطح سال قبل بود.شاخص فائو در ماه فوریه به پایین‌ترین حد خود در سه سال اخیر رسید، زیرا قیمت مواد غذایی از رکوردی که در مارس ۲۰۲۲ ثبت شد، پس از تنش میان روسیه و اوکراین، همچنان کاهش یافت.قیمت غلات در ماه می ‌‌با رشد ۶.۳درصدی در جریان نگرانی‌های فزاینده در مورد شرایط نامطلوب محصول که برداشت محصول سال ۲۰۲۴را در مناطق تولیدکننده کلیدی مانند شمال آمریکا، اروپا و منطقه دریای سیاه محدود می‌کند، افزایش یافت.فائو گفت که قیمت لبنیات در ماه می ‌‌نسبت به آوریل ۱.۸درصد افزایش یافته که دلیل آن افزایش تقاضا برای محصولات در آستانه تعطیلات تابستانی در میان نگرانی‌ها از کاهش تولید شیر در غرب اروپاست. آمارها نشان می‌دهد شاخص شکر ۷.۵درصد به صورت ماهانه کاهش داشته است. قیمت روغن نباتی نیز در ماه می ۲.۴درصد کاهش داشته؛ زیرا قیمت روغن پالم در بحبوحه افزایش تولید فصلی کاهش یافته است. در گزارش جداگانه‌ای درباره عرضه و تقاضای غلات، فائو تولید جهانی غلات در سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ را ۲.۸۴۶میلیارد تن پیش‌بینی کرد که تقریبا برابر با رکورد تولید سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ است، زیرا تولید جو، برنج و گندم در حال افزایش است و کاهش ذرت را جبران می‌کند. با این حال، فائو هشدار داد که «شرایط نامساعد جوی اخیر در منطقه دریای سیاه احتمالا منجر به کاهش رتبه تولید گندم در جهان خواهد شد، احتمالی که هنوز در پیش‌بینی منعکس نشده است». براساس گزارش رویترز، فائو عنوان کرد که میزان استفاده از غلات در جهان طی سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ با افزایش ۰.۵درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به رکورد جدید ۲.۸۵۱میلیارد تن رسیده است. ذخایر جهانی غلات احتمالا ۱.۵درصد از سطح افتتاحیه خود به رکورد ۸۹۷میلیون تن افزایش خواهد یافت.

کاهش تورم مواد غذایی در ایران
بانک جهانی نیز اخیرا اعلام کرد: تورم مواد غذایی در ایران نسبت به گذشته با کاهش همراه بوده است. مرکز آمار ایران نیز در گزارش جدید خود اشاره کرده تورم مواد غذایی نسبت به دوره مشابه سال قبل و همچنین تورم ماهانه با افت رشد همراه بوده و در برخی اقلام ارزانی نیز اتفاق افتاده است. مدتی است در کشورهای مختلف به موضوع مواد غذایی توجه ویژه‌ای می‌شود اما اجرای سیاست تثبیت در ایران و تخصیص و پرداخت پول نفت برای واردات کالاهای اساسی با دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان باعث شده تورم جهانی در مواد غذایی ایران نیز تاثیر نگذارد. این اقدام در بلندمدت باعث تقویت معیشت سفره خانوار شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها