مجلس دوازدهم و نگاه اقتصاد محور به سیاست خارجی

مجلس دوازدهم در حالی شکل گرفت که ما در برهه بسیار تعیین کننده‌ای از تاریخ انقلاب اسلامی هستیم. چرا که بذری که امام در ۴۵ سال گذشته پاشید امروز به بار نشسته و اقتدار، عزت و تعیین کنندگی جمهوری اسلامی در منطقه شکل گرفته است.
مجلس دوازدهم در حالی شکل گرفت که ما در برهه بسیار تعیین کننده‌ای از تاریخ انقلاب اسلامی هستیم. چرا که بذری که امام در ۴۵ سال گذشته پاشید امروز به بار نشسته و اقتدار، عزت و تعیین کنندگی جمهوری اسلامی در منطقه شکل گرفته است.
کد خبر: ۱۴۵۸۵۸۶
نویسنده پرویز سروری نماینده ادوار مجلس
همچنین نظام بین المللی قدرت هم دچار تحول شده و از غرب به شرق در حال انتقال است. با توجه به شرایط کنونی به نظر می‌رسد که ایران در حاشیه قدرت نیست و در متن این تغییر جدی قرار می‌گیرد. 

این تحول، بسیار نوید بخش و در عین هشدار دهنده است. ما وارد عرصه جدیدی از تقابلات مختلف با نظام سلطه شدیم و طبعا نقش مجلس در این زمینه بسیار اهمیت پیدا می‌کند. مجلسی مقتدر و در عین حال مبتنی بر عقلانیت و عدالت باید شکل بگیرد تا بتواند این دوره را با همکاری با دولت آینده پیش ببرد. به همین دلیل معتقدم حفظ انسجام و هم افزایی بین نمایندگان از یکسو و همچنین همراهی با دولت جدید نقش بسیار تعیین کننده‌ای را در ارتقای نظام جمهوری اسلامی در عرصه منطقه‌ای و بین المللی خواهد داشت. 

طبیعی است که در این دوره ما در این دوره با موضوعات اقتصادی بسیار پیچیده‌ای مواجه ایم. هر چند که دولت آقای رئیسی توانست سه سال امیدوارکننده‌ای را پشت سر بگذارد. گزارشی که اخیرا بانک جهانی منتشر کرده حاکی از آن است که مجموعا شرایط ایران نوید بخش است و نشان می‌دهد که زیرساخت‌های خوبی برای برون رفت ما از وضعیت اقتصادی موجود فراهم شد، اما این نیازمند استمرار، تداوم و هم افزایی نمایندگان مجلس با دولت را دارد.

از این رو به نظر نمایندگان مجلس باید به این مهم توجه کنند که شرایط امروز ما نیازمند یک باور جدی برای ایجاد همکاری و هم افزایی است؛ بنابراین تصور می‌کنم اولویت اول کشور همچنان تمرکز روی مباحث اقتصادی است، اما در این بین نقش وزارت خارجه و سیاست خارجی در رویکرد‌ها و گشایش‌های اقتصادی با همسایگان در منطقه و در نظام بین الملل بسیار تعیین کننده است.

از این رو می‌توان گفت که مجلس باید یک نگاه اقتصاد محور به سیاست خارجی داشته باشد و نقش کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی بسیار تعیین کننده‌ای در تزریق حساسیت در این دوره از فعالیت وزارت امور خارجه و استمرار حرکتی که شهید عبداللهیان داشت. امیدوارم که ما بتوانیم از ظرفیت سیاست خارجی به نحو مطلوبی استفاده کنیم و از طعم شیرینی آن بهره ببریم و دولت و مجلس به صورت هماهنگ یک نگاه اقتصاد محور در دنبال و از ظرفیت‌های اقتصادی در دنیا استفاده کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها