چگونه بعد از شکستگی مچ پا شروع به راه رفتن کنیم؟

شکستگی مچ پا می‌تواند به عنوان یک اتفاق جدی هنگام انجام فعالیت‌های روزانه ایجاد شود. قوی بودن مچ پا در هر سنی برای افراد اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا مچ پا از حرکت بالا و پایین پا پشتیبانی می‌کند و افراد به منظور تعادل، ثبات و فعالیت‌های منظم مانند راه رفتن و دویدن به مچ پاهای قوی و انعطاف‌پذیر نیاز دارند. هنگامی که شکستگی مچ پا اتفاق می‌افتد، می‌تواند یک آسیب دردناک باشد که موجب محدودیت و کاهش دامنه حرکتی می‌شود.
شکستگی مچ پا می‌تواند به عنوان یک اتفاق جدی هنگام انجام فعالیت‌های روزانه ایجاد شود. قوی بودن مچ پا در هر سنی برای افراد اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا مچ پا از حرکت بالا و پایین پا پشتیبانی می‌کند و افراد به منظور تعادل، ثبات و فعالیت‌های منظم مانند راه رفتن و دویدن به مچ پاهای قوی و انعطاف‌پذیر نیاز دارند. هنگامی که شکستگی مچ پا اتفاق می‌افتد، می‌تواند یک آسیب دردناک باشد که موجب محدودیت و کاهش دامنه حرکتی می‌شود.
کد خبر: ۱۴۵۸۵۲۴

مفصل مچ پا از سه استخوان درشت نی، نازک نی و تالوس تشکیل می‌شود. اگر از شکستگی مچ پا رنج می‌برید، باید برای توانبخشی و بهبودی به دکتر بابک اتوکش فوق تخصص مچ پا مراجعه کنید. مدت زمان بهبودی شکستگی مچ پا به نوع و شدت شکستگی بستگی دارد.

مقایسه مچ پا پیچ خورده و مچ پا شکسته

شکستگی مچ پا نسبت به رگ به رگ شدن آن، آسیب جدی‌تری محسوب می‌شود. شکستگی مچ پا بر استخوان‌های مفصل مچ پا تاثیر می‌گذارد، اما پیچ خوردگی بر روی رباط‌ها تاثیر گذار است. رباط، نوار‌های سختی به شکل بافت است که استخوان‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند. رگ به رگ شدن مچ پا که ناشی از آسیب دیدگی رباط مچ پا می‌باشد، با علائمی مانند درد، تورم و ناتوانی در قرار دادن وزن بدن روی مچ پا خود را نشان می‌دهد.

اما لازم است بدانید که، شکستگی مچ پا به طور قابل توجهی دردناک‌تر از پیچ خوردگی مچ پا است و اگر مطمئن نیستید که دچار پیچ خوردگی یا شکستگی مچ پا شده‌اید، لازم است به ارتوپد مراجعه کنید.

این متخصص علاوه بر معاینه فیزیکی، از آزمایش‌های تصویر برداری تشخیصی مانند اشعه ایکس یا سی تی اسکن نیز به منظور تعیین میزان تاثیر آسیب دیدگی بر رباط‌ها یا استخوان‌ها استفاده می‌کند.

5 علت شایع شکستگی مچ پا

چگونه بعد از شکستگی مچ پا شروع به راه رفتن کنیم؟

زمانی که مچ پا تحت فشار بیش از حد یا نیروی ضربه ناگهانی قرار می‌گیرد، این فشار می‌تواند موجب شکستن یک یا چند استخوان در مچ پا شود. رایج‌ترین دلایل شکستگی مچ پا عبارت است از:

زمین خوردن و سقوط ناگهانی

هنگامی که به دلیل ناصاف بودن سطح یا پوشیدن کفش نا مناسب زمین می‌خورید، فشار ناشی از وزن ناگهانی و بیش از حدی به یک یا هر دو مچ پا وارد می‌شود که شکستگی استخوان‌های مچ پا را به همراه خواهد داشت.

ضربه ناگهانی

وارد شدن ضربه ناگهانی به مچ پا هنگام افتادن یک جسم سنگینی روی پا نیز می‌تواند موجب شکستگی مچ پا به صورت مویی یا کلی شود.

استفاد مکرر یا بیش از حد

انجام فعالیت‌هایی که نیاز به استفاده مکرر و اعمال نیرو بر روی مچ پا دارند، می‌توانند منجر به آسیب و شکستگی مچ پا شوند. از جمله این شگستگی‌ها می‌توان به شکستگی‌های استرسی اشاره کرد که در دوندگان و ورزشکاران بیش‌تر از دیگر افراد دیده می‌شود.

ورزش

انجام برخی ورزش‌ها مانند فوتبال، فوتسال و بسکتبال که با ضربه ناگهانی به مچ پا، استرس مکرر روی آن و فرود آمدن همراه هستند، موجب شکستگی مچ پا می‌شوند.

تصادف

در تصادفات رانندگی، نیروی ناشی از ضربه ناگهانی می‌تواند موجب وارد شدن فشار قابل توجهی به مفصل مچ پا و در نهایت شکستگی آن شود.

انواع شکستگی مچ پا

چگونه بعد از شکستگی مچ پا شروع به راه رفتن کنیم؟

شکستگی مچ پا بسته به این که چه استخوانی را درگیر می‌کند، انواع مختلفی دارد. در این بخش قصد داریم به سه نوع شکستگی مچ پا و نحوه تاثیر آن بر روی مچ پا بپردازیم:

شکستگی مالئول جانبی

شکستگی مالئول جانبی، شایع‌ترین نوع شکستگی مچ پا است که در آن نازک نی یا استخوان ساق پا به دلیل پیچ خوردن، چرخش ناگهانی مچ پا یا ضربه ناگهانی به پا و مچ پا دچار شکستگی می‌شود.

شکستگی دومالئولار

در این شکستگی که استخوان ساق پا دچار آسیب دیدگی می‌شود، رباط‌های مچ پا نیز آسیب دیده و برای درمان نیازمند جراحی خواهد بود.

شکستگی جا به جا شده و شکستگی بدون جابجایی

شکستگی جا به جا شده، شکستگی است که در آن استخوان شکسته به قطعات کوچک‌تر تبدیل می‌شود و این قطعات به صورت نا مرتب از یکدیگر جدا می‌شوند. این شکستگی معمولا برای تعمیر استخوان شکسته به جراحی نیاز دارد. شکستگی بدون جابجایی، شکستگی است که در آن استخوان‌های شکسته در موقعیت خود باقی مانده و ساختار خود را حفظ می‌کنند. این شکستگی معمولا با روش‌های درمانی غیر جراحی و توانبخشی بهبود می‌یابد.

مدت زمان بهبودی پس از شکستگی مچ پا چقدر است؟

مدت زمان ریکاوری و بهبودی پس از شکستگی مچ پا به نوع شکستگی و شدت آسیب بستگی دارد.

بلافاصله پس از آسیب دیدگی

بلافاصله پس از آسیب دیدگی مچ پا، بیماران معمولا نمی‌توانند وزن خود را روی پای آسیب دیده قرار دهند و برای بهبودی باید سریعا به متخصص ارتوپدی مراجعه کنند. بهتر است بیماران تا زمان مراجعه به پزشک، در حالت ایستاده یا نشسته پای خود را روی بالش یا در ارتفاعی بالا‌تر از سطح قلب قرار دهند و از کمپرس سرد استفاده کنند.

دستگاه‌های کمکی

در اکثر موارد، بیماران برای جلوگیری از وارد کردن فشار بر روی مچ پای آسیب دیده به وسایل کمکی مانند عصا یا واکر نیاز دارند. در شکستگی‌های شدید، مچ پا به منظور ثابت ماندن استخوان‌ها در گچ و در شکستگی‌های خفیف‌تر، مچ پا درون یک آتل قرار می‌گیرد. عصا و واکر از جمله تجهیزات کمکی هستند که به بیماران کمک می‌کنند با وجود گچ یا آتل راه بروند.

روش‌های درمانی غیر جراحی و جراحی

این که آیا بیمار به جراحی نیاز دارد یا خیر؟ به شدت آسیب دیدگی بستگی دارد. زمانی که شکستگی مچ پا با پاره شدن پوست همراه می‌شود، شکستگی مرکب اتفاق افتاده است. این شکستگی نیازمند جراحی است و نسبت به شکستگی‌های خفیف دوره بهبودی طولانی‌تری دارد. اگر شکستگی مچ پا با استفاده از روش‌های غیر جراحی درمان نشود، پزشک متخصص عمل جراحی انجام می‌دهد. در این عمل ممکن است پزشک بسته به شرایط بیمار از میله‌ها، صفحات یا پیچ‌های فلزی برای کمک به تنظیم مجدد استخوان‌ها استفاده کند.

شروع تحرک

درمان شکستگی مچ پا پس از جراحی ممکن است حدود 12 هفته طول بکشد. نوع آسیب، سن و وضعیت کلی بیمار تعیین‌کننده زمان شروع مجدد راه رفتن آن خواهد بود. در شکستگی‌هایی که بهبودی بدون جراحی حاصل می‌شود، بیمار پس از تنظیم استخوان‌ها و کاهش تورم می‌تواند با کمک آتل و عصا یا واکر شروع به راه رفتن کند.

چگونه بعد از شکستگی مچ پا راه برویم؟

واکنش بدن بیماران به شکستگی مچ پا با یکدیگر متفاوت است. دکتر بابک اتوکش فوق تخصص مچ پا به شما کمک می‌کند تا پس از جراحی بهترین راه برای شروع راه رفتن را انتخاب کنید. در برخی موارد، افرادی که دچار شکستگی مچ پا می‌شوند می‌توانند بلافاصله راه بروند، اما برخی دیگر ممکن است پس از ماه‌ها نتوانند وزن خود را روی پای آسیب دیده قرار دهند.

دوره بهبودی هر شخص پس از شکستگی مچ پا به نیاز‌های فردی و اهداف درمانی بستگی دارد و در طول این مدت، استراحت جنبه بسیار کلیدی خواهد داشت.

منبع: وب سایت متخصص ارتوپدی بابک اتوکش

آدرس مطب: خیابان شریعتی ، نبش ظفر ، مجتمع نگین ظفر ، طبقه ۹ ، واحد ۷
شماره تماس مطب: 09107214135

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها